Hjälp med sadel

Tiva

Trådstartare
Har en häst med låg manke o bred rygg.
Hon hade ryggproblem när jag köpte henne för 5 år sedan. Problemet sitter i sadelstaden där hon får låsningar tillsammans med i bäckenet. Hon får behandlingar regelbundet av en ET
Jag rider som mest barbacka på henne men vill ha sadel då vi rider långturer eller med mycket galopper
Har provat 2 st akademiska sadlar men har inte varit helt nöjd med dessa.

Jag har delvis fastnat för Barefoots London eller Lexington. Men har även tittat på andra sadlar som Masterback, FlexEE, Startrekk

Är så totalt vilsen ju mer jag läser om sadlarna :O
Känner att jag kan lägga max 5-6000 kr på en sadel

Vilket är bäst för hennes rygg? En sadel lik Barefoot eller en som kanske tom har ett koppjärn o ser ut som en traditionell sadel?
 
Med konstaterade låsningar hade jag nog främst tittat på de mjukare varianterna (som t ex Barefoot) om det fungerar att rida barbacka utan att hästen får problem.
 
Hade tagit ut en duktig sadelutprovare eller åtminstone haft med ET för att prova ut sadel.
för att se så att sadeln verkligen inte klämmer på fel ställen eller ligger an så att det blir mer låsningar.

Hade också kollat mest på soffkudde modellerna. Men vill du kunna rida lätt och stå i lätt sits så är det nog bättre men en stabilare modell.
 
Är helt med hur ni tänker :)
när jag menade likt traditionella sadlar menade jag de som är bomlösa...men det kanske inte hjälper till så mycket med den sorten?
Inga problem alls att rida barbacka o jag säger alltid att hon är en barbacka häst för hon är så bred över ryggen. Fått klartecken av veterinär och ETn att det inte påverkar något att rida barbacka.
Det blir ju en del i lätt sits då vi galopperar mycket ute med variation av många skrittpromenader. Det är ju när vi galopperar mycket som det är skönt att ha en sadel. Annars rider jag utan när vi inte ska galoppera så mycket.
Det kanske slutar med en barefoot ändå....nån som vet om man sitter högt upp i sadeln eller om nån av dom är Close Contact?
 
Det blir en del mellan ryttare och häst med BF och liknande sadlar. Men jag tycker ändå man känner hästens rörelser bättre, eftersom det inte är någon bom som absorberar rörelsen.
 
läst lite till o koppjärn känns inte så där bra...
men en masterback ser ut som en vanlig sadel men har inga koppjärn. Kan det va nått till min häst tro?
det är såååå svårt detta :/
 

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 685
Utrustning Hej! Har nu gett mig ut i sadelhavet och behöver lite tips! Jag har en 4 åring som för tillfället är lite överbygg, omusklad och...
Svar
0
· Visningar
797
Senast: Idaa
·
Utrustning Min häst har svängd rygg, små bogar + manke och "lutar nedåt" (korset är ca 3-5 cm högre än manken). Hon har dessutom ganska rund rygg...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: mmimmiss
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 111
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp