Hjälp med startlistor snälla

cewe

Trådstartare
Jag har blivit ansvarig för sekretariatet på klubbens lokala hopptävling :crazy:
Men eftersom jag är en dressyrtant och aldrig varit ute och hoppat lokalt har jag ingen aning om hur man gör med avd A och avd B och med prisutdelning å så
tävlingen består av två klasser 0,90+1,00 bägge kommer ha avd B
Kan man då lägga starterna o ordningen klass 2 avdA , klass 2 avd B, klass 1 avd B och sist klass 1 avd A ?
Har man prisutdelning efter varje avdelning?
Hur långa pauser behöver man mellan avd och mellan klasserna?
Om ingen är felfri i avd B hur funkar det med placeringar då?
 
Sv: Hjälp med startlistor snälla

Jag har blivit ansvarig för sekretariatet på klubbens lokala hopptävling :crazy:
Men eftersom jag är en dressyrtant och aldrig varit ute och hoppat lokalt har jag ingen aning om hur man gör med avd A och avd B och med prisutdelning å så
tävlingen består av två klasser 0,90+1,00 bägge kommer ha avd B
Kan man då lägga starterna o ordningen klass 2 avdA , klass 2 avd B, klass 1 avd B och sist klass 1 avd A ?
Har man prisutdelning efter varje avdelning?
Hur långa pauser behöver man mellan avd och mellan klasserna?
Om ingen är felfri i avd B hur funkar det med placeringar då?


Hur man vill lägga upp det med avdelningarna är upp till varje klubb, men för de med unghästar och framförallt om det är mycket starter brukar det uppskattas att göra som du skrev.

På häst är det väl ganska ofta prisutdelning direkt efter avd A, ibland har man prisutdelning för avd B efter avd B. Beror ju på hur man vill göra och åter igen hur många starter.

Mellan avdelningarna brukar det inte vara någon paus, mer än om det är prisutdelning. Mellan klasserna är det lite olika, beroende på banbyggare för då ska det finnas tid för ombyggnation och bangång.

Eftersom unghästavdelningarna har bedömning A, blir 25% av startfältet placerade (avrundas uppåt). Minst fel gäller, tid spelar ingen roll. Så tex 10 starter = 3 placerade. ingen nolla, men 2 4-felare och 2 8-felare och resterande har ytterligare fel, så blir både 4 felare och 8 felare placerade och ska ha rosett (+ev priser). Hoppas du förstod mitt lilla exempel.
 
Sv: Hjälp med startlistor snälla

Supertack!
En till fråga jag kom på

Ska ryttarna i avd B gå banan innan sin avd eller går dom innan avd A
(det är ca 25 starter i A)
 
Sv: Hjälp med startlistor snälla

I den klass där avd B går sist kan arrangören, om den vill, lägga in 5-10 min bangång för avd B mellan avdelningar. I andra klassen där avd B går först är det gemensam bangång för båda avdelningarna.

Ofta brukar det inte vara någon prisutdelning för avd B, utan placerade ryttare får hämta pris i sektreteriatet. Då kan man antingen ha prisutdelning direkt efter avd A (där avd A går först) och då automatiskt få en paus för bangång för avd B samtidigt. Eller så kör man på utan paus och har prisutdeldning för avd A efter avd B samtidigt som banpersonalen bygger om banan inför nästa klass. I andra klassen där avd B startat först kan man köra på med avd A utan paus.

Allt detta är såklart för att spara tid när man har mycket starter. Säg till om något är oklart.
 
Sv: Hjälp med startlistor snälla

Vi har ju inte så mycket starter, så jag funderar på prisutdelning direkt efter avd A en sådär 10 minuter?
Det är bara 12 starter i avd B, kan man krasst räkna på att hälften går felfritt max? och isåfall ha prisutdelning på banan (känns lite roligare än att hämta pris i sekretariatet :p )
 
Sv: Hjälp med startlistor snälla

Måste bara säga att jag tycker synd om dig som aldrig varit på hopptävling att få ansvar för alltihop.

I vilken ordning klasserna ska vara står i proppen och i ryttarmedelandet. Det måste du följa.

För övrigt är det tävlingsledaren som ska ta ansvar för frågor om prisutdelningar osv. Inte du i sekretariatet.
 
Sv: Hjälp med startlistor snälla

Hela vår tävlingsektion försvann för 4-5 år sen och vi som blev kvar hade ingen stor tävlingsvana, men det som inte dödar det härdar och man lär så länge man lever.

Vi är två som delar på ansvaret till den här tävlingen, den andra tjejen ska även rida själv så vi har tagit hjälp av en intruktör som är tävlingsansvarig under själva dagen men hon hade jättedålig koll själv på hur man brukar göra och hade inga bra svar på mina frågor.

Tycker nog att jag fått bra info här och tackålov för equipe (som vi inte hade förra året, det gick men blev liiiiite mer strul)

Vi är inte så många i klubben som ställer upp (tyvärr) så därför får man lov att vara ansvarig för startlistor / sekretariat / resultat / data mm
Gäller ha bra simultankapacitet.
 
Sv: Hjälp med startlistor snälla

Har ni så lite starter så vänd INTE på avdelningarna i andra klassen, hästarna behöver en andhämtningspaus också framför allt unghästarna.

Kör alltså precis som standard är
90 Avd A sedan Avd B och samma i 1m alltså A först och sedan B

Prisutdelning brukar alltid ske direkt efter Avd A och på 90% av tävlingarna så får felfria i avd B en rosett när de lämnar banan, skulle det sedan visa sig att det inte blir tillräckligt många felfria utan de med 4 fel också blir placerade ja då får de hämta rosetten i sekretariatet.

Det finns mer än tidsbesparing som är orsak till att man inte har prisutdelning i unghästavdelningarna och det är att det är en klart större olycksrisk med unga uppspelta hästar på en prisutdelning, dessutom kan det ju vilja sig så "illa" att 10 st är felfria, och man vill absolut inte ha 10 stökiga unghästar inne på en prisutdelning.

Jag har genom alla år varit med om att det varit prisutdelning i Avd B 1 enda gång (och då var där 4 starter) och då har jag ändå hållt på med unghästar sedan avd B infördes och många tävlingar varje år.

Det är OBLIGATORISKT med bangång mellan avdelningarna (varje avdelning räknas som en egen klass så man får ALDRIG ta bort en bangång mellan avdelningarna) 10 minuter brukar vara standard inför avd B.

Bangången innan avd A brukar oftast vara 15 minuter.
 
Sv: Hjälp med startlistor snälla

Prisutdelning brukar alltid ske direkt efter Avd A och på 90% av tävlingarna så får felfria i avd B en rosett när de lämnar banan, skulle det sedan visa sig att det inte blir tillräckligt många felfria utan de med 4 fel också blir placerade ja då får de hämta rosetten i sekretariatet.

Den tanken fanns i våra huvuden att man kan göra (så gör vi ju på klubbens CR tävlingar)

Så 10 minuter mellan avdelningarna( för prisutdelning och bangång) och inte vända på avdelningarna i klass 1. Har jag fattat rätt?
 
Sv: Hjälp med startlistor snälla

Har man inte gigantiska startfält och därav mkt snålt med tid, så kör inte prisutdelning och bangång samtidigt, säkerhetsrisk. Prisutdelning först och därefter 10 min bangång så om du skall kalkylera tiden så räkna med 20 min.
 
Sv: Hjälp med startlistor snälla

I vilken ordning klasserna ska vara står i proppen och i ryttarmedelandet. Det måste du följa..

Klasserna ja, men inte avdelningarna.. Och det var väl dem hon undrade över? Annars missuppfattade jag det hela stort!

Som Murray sade så sparar du ju tid om avd B går sin bana under avd A-prisutdelningen.
Oftast så har man ju avd A först och B sen, men vi brukar (vid mycket starter) fråga om avd B-ryttarna vill rida innan, och såklart kan man lägga dem innan utan att fråga också! :)

Lycka till!
 
Sv: Hjälp med startlistor snälla

På de tävlingarna jag har varit med i har det aldrig varit ngn prisutdelning för avd. B (om det inte är ponny) utan om det är felfria så får de rosetten när de går ut.

För om det t.ex. skulle vara 25 unghästar och 15 nollade ska de då ta in alla dem 15 på banan samtidigt för prisutdelning? När det är ungahästar kan de ju också vara så att de är rädda för applåder m.m. och då kommer det ju verkligen att bli kaos!
I avd. A är det ju ofta de 6 främsta placerade som får gå in på prisutdelning, men om ni nu ska ha prisutdelning för avd.b kan ni ju inte säga att bara 6 nollor får komma in eftersom deras tider inte har ngn betydelse?! Jag tycker iaf att det verkar krångligt om ni ska ha prisutdelning för avd.b också!!
 
Sv: Hjälp med startlistor snälla

Vi kommer inte ha prisutdelning för avd B utan att nollorna får rosett när dom går ut och blir det inga nollor får dom placerade hämta i sekretariatet.

Däremot är vi i valet och kvalet om vi ska köra omvänd startordning för avd i sista klassen, men det har vi ju några dar till på oss att bestämma.
 
Sv: Hjälp med startlistor snälla

Exakt hur många starter har ni i de olika avdelningarna ?

Av det man kan läsa ut som du skrivet så har ni 25 i en avd A och 12 i en avd B

Med så lite starter hade jag om jag kom med en unghäst blivit tvärtom väldigt arg om ni hade vänt avdelningarna. Framför allt unghästarna på den nivån behöver pausa mellan sina starter, det är de riktigt gröna som startar där och med mkt spänningar och ovan miljö så tar det ut sin rätt och de måste få hämta andan till nästa klass.

25 starter är även om man kör det långsamt max 1 timme, 12 starter inte ens en halvtimme (här nere körs det nästan alltid på 1,5 min/start speciellt på unghästarna vilket gör 20 min. 1,5 - 2 timmar är lagom minimum tid att ha mellan starterna (avskrittning efter första och sadling och uppvärmning inför andra inräknat). Vilket gör att det blir helt optimalt att ha avd A emellan om startantalet håller sig som du sa kring 30 starter.
Varför vill ni envisas att vända ?
 
Sv: Hjälp med startlistor snälla

Är det inte bättreom ni har avd.a först i båda klasserna. För om det är så lite starter så är det ju bättre. Så hinner hästarna få vila lite.
 
Sv: Hjälp med startlistor snälla

Klasserna ja, men inte avdelningarna.. Och det var väl dem hon undrade över? Annars missuppfattade jag det hela stort!

Oftast så har man ju avd A först och B sen, men vi brukar (vid mycket starter) fråga om avd B-ryttarna vill rida innan, och såklart kan man lägga dem innan utan att fråga också! :)

Fast även turordning för avd A resp B ska stå i proppens tidsschema, och i ryttarmeddelandet.

Fråga ryttarna? Har ni omröstning då eller? Märkligt förfarande enligt mej. Det är för mej en viktig fråga som jag vill veta när jag anmäler unghästarna. :laugh:
 
Sv: Hjälp med startlistor snälla

Tips: Lägg ut startlistor då jag fatta de som att ni inte gjorde de ännu. Det vill tävlingryttarna veta ett tag innan.. Och nu är de inte många dagar kvar till tävlingen är och de finns forfande inga startlistor.

Lycka till:)
 
Sv: Hjälp med startlistor snälla

Imorgon kommer dom ut så man får nog snällt ge sig till tåls, jag har alla papper på kansliet och har absolut ingen möjlighet göra klart dom ikväll.
 

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
54 520
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 223
Senast: Ewelina02
·
Hoppning Hej! I helgen red jag en Reg. 110 bed. A. Klassen efter min var en 120 bed. A. Tävlingsveterinär var på plats men då jag är lärd att...
Svar
16
· Visningar
9 787
Senast: Lady_S
·
Hoppning Har en 6årig häst som endast tävlat 2gg tidigare. Det var då 90cm clearround och 1 m avd B. Vi fick två vägringar i första klassen och...
Svar
4
· Visningar
1 379
Senast: froggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp