Hjälp med Texas intrument räknare.

canine

Trådstartare
Jag skulle behöva, gärna snabb, hjälp med en inställning på texas intrument räknare, har TI 83 Plus. Jag ska räkna vinklar, sin, cos osv, och då står det att räknaren ska vara inställd på grader, men kan verkligen inte hitta hur man gör:/ , har sökt efter instruktioner på nätet också. Så hoppas att någon här kanske har lite koll på detta?

väldigt tacksam för hjälp.
 
Jag hittade detta:

http://www.dummies.com/how-to/content/how-to-set-the-mode-on-the-ti83-plus.html

Du skall alltså ändra till "degree" där det står "Radian/Degree" i menyn du får upp när du trycker på "Mode"

tack så jättemycket för svaret!:) buke är alltid till hjälp, när jag kikade in där såg det dock ut som om det redan var valt degree, så då måste det vara något annat fel till att det blir fel svar:/

Om någon kikar in här och kan sådanthär så har jag frågan: hur räknar jag med räknare sin v=20/27. v ska bli ungefär 48 grader. Men jag får det till 44 hela tiden:/ På något sett måste kan knappa in fel? det står att det är olika för olika räknare..
 
tack så jättemycket för svaret!:) buke är alltid till hjälp, när jag kikade in där såg det dock ut som om det redan var valt degree, så då måste det vara något annat fel till att det blir fel svar:/

Om någon kikar in här och kan sådanthär så har jag frågan: hur räknar jag med räknare sin v=20/27. v ska bli ungefär 48 grader. Men jag får det till 44 hela tiden:/ På något sett måste kan knappa in fel? det står att det är olika för olika räknare..

Jag får det till ungefär 48 grader (47.79455.....)

2nd => SIN => (20/27)

Går att räkna ut 20/27 först och skriva in svaret i 2nd => SIN, men tycker det där känns smidigast.

Jag har en gammal TI-83, så det borde inte vara så stor skillnad tycker man :)
 
tack så jättemycket för svaret!:) buke är alltid till hjälp, när jag kikade in där såg det dock ut som om det redan var valt degree, så då måste det vara något annat fel till att det blir fel svar:/

Om någon kikar in här och kan sådanthär så har jag frågan: hur räknar jag med räknare sin v=20/27. v ska bli ungefär 48 grader. Men jag får det till 44 hela tiden:/ På något sett måste kan knappa in fel? det står att det är olika för olika räknare..

Nu har jag inte läst det som länkades, men sinus av 20/27 är alltid samma, skillnaden är hur mycket olika miniräknare avrundar (och för mer komplicerade beräkningar, var i uträkningen de avrundar). Ingen räknare borde ge 3 grader fel! Om du googlar "arcsin(20/27) in degree" får du rätt svar. Ett annat bra hjälpmedel för korrekturräkning är sidan wolframalpha.
 
tack så jättemycket för svaret!:) buke är alltid till hjälp, när jag kikade in där såg det dock ut som om det redan var valt degree, så då måste det vara något annat fel till att det blir fel svar:/

Om någon kikar in här och kan sådanthär så har jag frågan: hur räknar jag med räknare sin v=20/27. v ska bli ungefär 48 grader. Men jag får det till 44 hela tiden:/ På något sett måste kan knappa in fel? det står att det är olika för olika räknare..

Glöm inte att vara noga med paranteser! De är jättekänsliga för det, blir det något fel/någonting hamnar utan parantesen så blir det ett annat svar :)
 
Jag får det till ungefär 48 grader (47.79455.....)

2nd => SIN => (20/27)

Går att räkna ut 20/27 först och skriva in svaret i 2nd => SIN, men tycker det där känns smidigast.

Jag har en gammal TI-83, så det borde inte vara så stor skillnad tycker man :)

Måste man ändra till 2nd först? sedan sin, sedan skriva in parenteser själv före och efter?

Jag har inte alls gjort så så då kan det vara där felet ligger, hoppas det, har aldrig läst detta innan och vet därför inte alls hur man ska skriva på räknaren, det tar inte matteboken upp:angel: tror jag gjorde ungefär såhär: 20/SIN27, Eller SIN 20/27=
 
Måste man ändra till 2nd först? sedan sin, sedan skriva in parenteser själv före och efter?

Jag har inte alls gjort så så då kan det vara där felet ligger, hoppas det, har aldrig läst detta innan och vet därför inte alls hur man ska skriva på räknaren, det tar inte matteboken upp:angel: tror jag gjorde ungefär såhär: 20/SIN27, Eller SIN 20/27=

Du måste ändra till 2nd först. Första parentesen kommer upp automatiskt, men slutparentesen får du sätta dit själv.

Om jag minns rätt så är SIN till för att tala om hur förhållandet är mellan sidorna vid en viss vinkel. För att få fram själva vinkeln måste man använda 2nd => SIN.. hoppas det gick att förstå den virriga förklaringen :P
 
Måste man ändra till 2nd först? sedan sin, sedan skriva in parenteser själv före och efter?

Jag har inte alls gjort så så då kan det vara där felet ligger, hoppas det, har aldrig läst detta innan och vet därför inte alls hur man ska skriva på räknaren, det tar inte matteboken upp:angel: tror jag gjorde ungefär såhär: 20/SIN27, Eller SIN 20/27=

Du har sin v=20/27. Du vill ha v=blabla. För att få bort sinus måste du ta arcsin, som man kan se som en "antisinus". Eftersom du har en ekvation måste du göra samma sak på båda sidor om likhetstecknet, dvs du har

sin(v)=20/27 *su tar arcsin på båda sidorna..*
arcsin(sin(v))=arcsin(20/27) *MEN här tar arcsin ut sin, dvs du får... *
v=arcsin(20/27)

.. och du har fått ut vinkeln v!



Angående parenteserna så ta för vana att räkna så du har lika många ( som ). Jag tror räknaren accepterar ett ) för lite, men det är dumt att chansa om man inte vet precis vad man håller på med!
 
Jag tror att arcsin heter (sin^-1) på din räknare, tittar du över sin-knappen så står där sin^-1 med gul text. Så för att använda arcsin trycker du först på den gula "2nd"-knappen och sedan på sin-knappen så borde du få upp sin^-1 i räknaren.
 
Du har sin v=20/27. Du vill ha v=blabla. För att få bort sinus måste du ta arcsin, som man kan se som en "antisinus". Eftersom du har en ekvation måste du göra samma sak på båda sidor om likhetstecknet, dvs du har

sin(v)=20/27 *su tar arcsin på båda sidorna..*
arcsin(sin(v))=arcsin(20/27) *MEN här tar arcsin ut sin, dvs du får... *
v=arcsin(20/27)

.. och du har fått ut vinkeln v!



Angående parenteserna så ta för vana att räkna så du har lika många ( som ). Jag tror räknaren accepterar ett ) för lite, men det är dumt att chansa om man inte vet precis vad man håller på med!

+ Gabby_Ossi

Tack för era förklaringar ska kika imorgon om jag kan bli lite klokare, känns lite svårt men det måste gå:)
 
Du har sin v=20/27. Du vill ha v=blabla. För att få bort sinus måste du ta arcsin, som man kan se som en "antisinus". Eftersom du har en ekvation måste du göra samma sak på båda sidor om likhetstecknet, dvs du har

sin(v)=20/27 *su tar arcsin på båda sidorna..*
arcsin(sin(v))=arcsin(20/27) *MEN här tar arcsin ut sin, dvs du får... *
v=arcsin(20/27)

.. och du har fått ut vinkeln v!



Angående parenteserna så ta för vana att räkna så du har lika många ( som ). Jag tror räknaren accepterar ett ) för lite, men det är dumt att chansa om man inte vet precis vad man håller på med!

Förstår ungefär men kan inte hitta var man knappar in v:et, efter sin, nästa problem...:/
 
Förstår ungefär men kan inte hitta var man knappar in v:et, efter sin, nästa problem...:/

Du löser ekvationen för v, dvs ditt uppdrag är att först få över alla siffror till andra sidan likhetstecknet. Du vill ha variabeln (i ditt fall v) helt ensam på ena sidan, och alla siffror och uttryck på andra sidan.

När du gjort det kollar du vad siffersidan är lika med, dvs du slår det på räknaren. Du vet ju att v=siffersidan, så du har svaret på miniräknaren.

Gud så dåligt det blev beskrivet, skriver på tunnelbanan så det blir lite hafsigt!
 

Liknande trådar

Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 959
Kropp & Själ Gammal användare men skriver under annat nick. Jag ska på möte i nästa vecka i min kommun för att diskutera att läggas in på...
Svar
13
· Visningar
2 167
Senast: Keb71
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 064
Senast: Jeps
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp