Hjälp med vägval mellan Idre och Söderhamn!

Stinaelin

Trådstartare
Ska ta mig mellan Idre och Söderhamn i mellandagarna. Google föreslår några varianter, en via Sveg och Ljusdal, en via Sveg och Järvsö och en via Älvdalen och Orsa.

Är det nån som har koll på vägarna, och särskilt såhär års? Vilken väg är att föredra?

Mycket tacksam för tips!
 
Ska ta mig mellan Idre och Söderhamn i mellandagarna. Google föreslår några varianter, en via Sveg och Ljusdal, en via Sveg och Järvsö och en via Älvdalen och Orsa.

Är det nån som har koll på vägarna, och särskilt såhär års? Vilken väg är att föredra?

Mycket tacksam för tips!

Jag hade tagit något av de två första alternativen (jag kör extremt ofta Falun-Jämtland och Falun-Dorotea så jag har kuskat runt på de där vägarna ofta och året runt). Skulle jag välja bara ett alternativ hade jag tagit den över Ljusdal, vägen förbi Järvsö är vacker men smal och har en jäkla massa kameror.
 
Jag hade tagit något av de två första alternativen (jag kör extremt ofta Falun-Jämtland och Falun-Dorotea så jag har kuskat runt på de där vägarna ofta och året runt). Skulle jag välja bara ett alternativ hade jag tagit den över Ljusdal, vägen förbi Järvsö är vacker men smal och har en jäkla massa kameror.
Tack! Så Orsavägen går helt bort alltså?
 
Varför inte Idre, Älvdalen, Orsa, Edsbyn, Bollnäs, Söderhamn?
Den linjen är rakt på och med hyggliga vägar.

Själv tycker jag, som åkt ofta från Hudik, att vägen via Ljusdal är "öken"... och att bästa vägen är från Gävle via Falun, Mora, Älvdalen (åkt den lika ofta).
Familjen hade vinterstuga i Idre fram tills för några år sedan, så vi har rest där tämligen mycket.
 
Men du brukar inte köra denna öst-västliga väg, eftersom du reser i nord-sydlig riktning?

Jag har åkt ungefär alla varianter för att ta mig till sagda mål ;) helt enkelt för att åka samma väg hela tiden blir aptråkigt. Jag har också jobbat i Röros och åkte då bla via Idre.

Men jag skippar Rättvik-Mora-Orsa-Sveg helt numera, för långt och för kass väg. Det blir oftast Edsbyn-Voxna-Los-Kårböle-Svenstavik eller Bollnäs-Järvsö-Ljusdal-Kårböle-Svenstavik... och ibland vidare Östersund-Dorotea.

Edit: Jag har snurrat runt rätt bra på alternativa vägar norrut kring Bollnäs-Söderhamn också.
 
Hade definitivt kört via Hudik/Delsbo/Ljusdal/Sveg.

Dels pga går snabbare och bättre väg. Och dels pga att ”alla” som ska till fjällen hör via Bollnäs/Ljusdal eftersom de inte verkat fatta det ovan efter att motorvägen till Hudik byggdes.
 
Hade definitivt kört via Hudik/Delsbo/Ljusdal/Sveg.

Dels pga går snabbare och bättre väg. Och dels pga att ”alla” som ska till fjällen hör via Bollnäs/Ljusdal eftersom de inte verkat fatta det ovan efter att motorvägen till Hudik byggdes.
Men problemet med den vägen är väl att sträckan Sveg-Särna också måste ingå i paketet?
Dessa tio mil måste väl ändå vara de här varianternas svagaste sträcka?
 
Men problemet med den vägen är väl att sträckan Sveg-Särna också måste ingå i paketet?
Dessa tio mil måste väl ändå vara de här varianternas svagaste sträcka?

Den får du ju oavsett om du kör över Hudik eller Järvsö. Skulle varit tydligare med att det var i jämförelse av de två :)
 
Den får du ju oavsett om du kör över Hudik eller Järvsö. Skulle varit tydligare med att det var i jämförelse av de två :)
Så de alternativen hade jag valt bort, av just den anledningen. På tio mil finns en enda tätort med 350 invånare, Lillhärdal. Annars är det myr, skog och kalhygge - på en lågprioriterad och smal 70-väg.


Om det var tid, framkomlighet och säkerhet som vore styrande parametrar, så hade jag valt vid en förväntat bra åkdag följande sträcka:
Idre - Älvdalen - Mora - Orsa - Edsbyn - Bollnäs - Söderhamn.

Google vill i detta alternativ att man ska välja den så kallade Kanonvägen mellan Rot och Våmhus. Den hade jag valt bort av samma skäl som Särna-Sveg ryker. Den är asfalterad, men så smal att den har mötesplatser...

kanonv.jpg




(Optional: När man närmar sig Mora, kan man vara uppmärksam på hur mycket rött det är inne i centrala Mora. Det kan ibland korka igen duktigt mellan de båda broarna över Österdalälven, som är en single point of failure för att komma över mellan sjöarna. Ser det för jobbigt ut, kan man innan Mora svänga av norrut mot Våmhus och köra norr om Orsasjön - men tid vinner man bara om det är trafikkaos i Mora.)
 
Jag har åkt ungefär alla varianter för att ta mig till sagda mål ;) helt enkelt för att åka samma väg hela tiden blir aptråkigt. Jag har också jobbat i Röros och åkte då bla via Idre.
Så gör jag också - varierar mig hela tiden på vägar jag kör ofta - för aptråkighetens skull.


Men jag skippar Rättvik-Mora-Orsa-Sveg helt numera, för långt och för kass väg.
(Falun-)Rättvik-Mora-Orsa är en vacker väg. Särskilt söderifrån, och klara dagar - vid det ögonblick man ser Siljan för första gången. Vidare mot Sveg, not so much.

Hur är det möjligt att du får den långa - och raka - sträckan Rättvik-Sveg kortare på nåt annat sätt?

Men den här sträckan är inte relevant i denna tråd, så vad vi tycker om den spelar ingen roll.
 
Kollade mina tre alternativ förbi Orsasjön med Google Maps,
och fick de här tiderna/sträckorna - den sista är mitt förstaval, baserat på anständigast väg:

45 min, 44,0km : Rot - Orsa via Kanonväg
59 min, 56,9km : Rot - Orsa via Bonäs/Våmhus
53 min, 60,7km : Rot - Orsa via Mora/Vattnäs
 
Tack för alla bra svar! :bow:
Kollar detaljer imorgon.

Följdfråga; sevärdheter på nämnda sträcka? Typ natur, kultur, historia. Har inte lång tid på mig men nån gång ska en ju stanna och vila och rasta vovve.
 
Alla vägar är tråkiga 😅 kört många gånger Söderhamn, Bollnäs, Edsbyn - Orsa även på vintern ok väg men tråkig. Skattungbynr dock lite fint. Många kameror Söderhamn - Edsbyn. Våmhus är fint om man vill titta lite så skulle ta mig den vägen, sedan fort ut på väg 70 som även den är tråkig.

Ljusdal - Sveg har jag aldrig åkt. Men kan tänka mig att den är tråkig. Om du ska köra både fram och tillbaka hade jag valt en väg vardera väg.
 
Hur mycket snö är det?
Är det så mycket att det är plogvallar efter vägarna i inlandet? Då hade jag ännu mer undvikit de smalare vägarna, eftersom det kan ställa till problem vid möten med större fordon. (Det kommer ju gå att mötas, men kanske inte just där ni möts…)

Om sevärdheter är någon form av kulturlandskap är Siljansbygden och Hälsingegårdsland (Bollnäs/Ljusdal) dina bästa alternativ.
Hade jag valt ett enda stopp med hund hade det blivit en promenad längs Lillån i Orsa.

Jag har en del naturupplevelser på det, men inget som passar jättebra då snö/is är underlag.
 
Tack för alla bra svar! :bow:
Kollar detaljer imorgon.

Följdfråga; sevärdheter på nämnda sträcka? Typ natur, kultur, historia. Har inte lång tid på mig men nån gång ska en ju stanna och vila och rasta vovve.
När jag kör på vintern, särskilt under pågående utmanande väder, brukar jag också ta en kik på "läget i trafiken" på trafikverkets hemsida. Ser jag, som för något år sedan, att flera vinterväghållningsfordon lagt sig i diket längs min tänkta rutt så planerar jag så klart om.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
908
Senast: sorbifolia
·
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 543
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 238
Senast: Beeboppe
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 237
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp