Hjälp med val av ras!

killikill

Trådstartare
Även jag behöver hjälp med tips på passande raser.

Söker en hund som gillar att jobba. Har haft bruksschäfer tidigare men söker nu en hund som är lite mindre aktiv. Hade tänkt mig en hund att träna och eventuellt tävla med. Främst lydnad och även lite agility. Men även annat så som, spårning, vilt och personspår, uppletande och sådant. Hade dock inte tänkt tävla på elit nivå. Vill helst inte ha en allt för långhårig hund, som sheltie t.ex.

Har tittat lite på staffen men gillar inte deras HD och ED status direkt.

Tips tack!!
 
Sv: Hjälp med val av ras!

Korthårig collie? Lite "brukshund light" och generellt bättre än de långhåriga mentalt (fast det finns förstås bra långhår också!).
Retriever?
 
Sv: Hjälp med val av ras!

Ska titta närmare på korthårig collie, känns dock som det är en chansning om man får en bra eller dålig hund rent mentalt.

Någon som har dessa raser kan väl skriva lite om dom. Hur dom är att jobba med, hälsostatus etc.

Staffen
Amstaff (staffen är mer samarbetsvillig?)
Portis
Lagotto
Kh collie
 
Sv: Hjälp med val av ras!

Och jag slår som ALLTID ett slag för en sport-/DP-labrador! (Ej ren utställning eller jakt!)

Pigga, aktiva hundar som hänger med på allt, men även kan koppla av och vara "bara familjehundar" i perioder. God samarbetsvilja, ofta mycket bra för olika "näsarbeten" och alldeles lagom för den som vill ha en aktiv tränings-/tävligs-hund!

/Swat
 
Sv: Hjälp med val av ras!

Det finns trevliga spaniels också. Staffen och amstaffen kan vara lite luriga, man vet inte hur mycket terriertemperament man får. Schnauzern är trevlig och kommer ju onekligen i flera färger och storlekar! Dessutom fäller de inte. Perro de agua har vallegenskaper så de är ganska lätta att fostra, samma sak med portugisisk vattenhund (utan vall givetvis).

Sen finns det ju raser som rhodesian ridgeback, australian shepard, kelpie, cattledog, vit herdehund, boxer mm
 
Sv: Hjälp med val av ras!

Rekommenderar du RR till en person som vill träna och tävla?

/Swat
 
Sv: Hjälp med val av ras!

Rekommenderar du RR till en person som vill träna och tävla?

/Swat

Varför inte! Jag har sett en mops tävla i lydnad! Att vara fördomsfull är dumt. Har sett mycket lydiga RR men de har kanske inte farten i kroppen och det krävs andra metoder när man tränar en RR.
 
Sv: Hjälp med val av ras!

Allt GÅR, men om man har som mål att träna och tävla så bör man väl helst köpa en hund som är lämpad för ändamålet, eller? :grin:

Köper man en sällskapsavlad-/svårmotiverad hund när man själv har som målsättning att träna och tävla så rikserar man ju att själv bli besviken samtidigt som man kommer försöka "pressa" hunden till en nivå som den inte avlats för eller kanske ens har förutsättningar att motsvara!

Nej, för mej är rätt hund på rätt plats avgörande för att både hund OCH ägare skall få ett så bra och inspirerande liv som möjligt!

/Swat
 
Sv: Hjälp med val av ras!

kh collie har bättre mental status än de långhåriga. det finns ett litet antal uppfödare som avlar bruksinriktat men det är nog ett litet detektivarbete att hitta en pärla. men alltid värt ett försök :)

vilken typ av temprament vill du ha? vallhund? terrier? retriever? det finns en hel drös raser som passar in på din beskrivning :).

de övriga som du räknat upp då (obs min personliga erfarenhet);
Staffen min uppfattning är att de är väldigt spralliga och glada hundar. däremot verkar det vara lite si och så med koncentrationsförmågan.

Amstaff (staffen är mer samarbetsvillig?) jag har faktiskt inte träffat en enda som jag skulle vilja ta i med tång. antingen har de varit fega och inåtvända, eller så har de varit aggressiva som tusan. jag hör hela tiden att de ska vara bra sällskapshundar, men de jag ser är något helt annat. de lyser också med sin frånvaro i tävlingssammanhang, vilket är anmärkningsvärt på en så pass stor ras.

Portis har bara träffat en irl som var ganska harig, men det finns visst en bukefalist som har en. Mysgrisen tror jag hon heter här.

Lagotto verkar vara svårt att få tag på en bra? de blev ju väldigt populära väldigt snabbt.
 
Sv: Hjälp med val av ras!

om man vill ha en mindre aktiv hund än schäfern är nog inte kelpien ett bra val.
 
Sv: Hjälp med val av ras!

En Engelsk springer spaniel kan nog passa dig jättebra! Om du är noga med att välja en uppfödare som hellre är ute på fälten och jobbar än springer i ringen. Men det är ju en hel del pälsvård isf... Men där har du en massa arbetslusta och glad pigg attityd utan att det blir "för mycket"
 
Sv: Hjälp med val av ras!

Sen finns det ju raser som rhodesian ridgeback, australian shepard, kelpie, cattledog, vit herdehund, boxer mm

RR? När hon skriver i sin tråd att hon vill ha en hund som "gillar att jobba" tycker inte jag att det är ett så bra förslag. Jag har själv en svårmotiverad hund och det är inte kul när man själv tycker om att träna lydnad.

Inte heller varken kelpie, aussie, vid herdehund eller boxer är bra alternativ, jag har verkligen fått för mig att alla dom raserna ligger på ett ungefärligt lika stort aktiveringsbehov som en bruksschäfer?

Ts:
Jag tycker också du ska ta en närmare titt på pudel om du gillar positiva och energiska hundar, jag har uppfattningen att dom både är lättlärda och anpassningsbara. Jag känner folk som tävlar elit lydnad och andra som använder dom som rena sällskapshundar med lite trixträning i vardagen. Dom verkar fungera till det mesta.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med val av ras!

Jag har en staffetik som jag tävlar lydnad med.
Hon är skit positiv och tycker det är jätte kul och är riktigt lättlärd, men det har jag faktiskt inte märkt på någon staffe förut, så jag skulle nog rensa bort staffe och amstaff.
Sen är det ju ganska svårt, tycker jag, att hitta en frisk staffe.
Det är många som fulavlar på hundar med demodex och allergier.
Jag kommer faktiskt inte köpa en till staffe igen, pga sjukdomarna.
Sen finns det självklart JÄTTE bra uppfödare så missförstå mig inte, men det är tyvärr en ras jag inte kommer beblanda mig med igen.

Dom andra raserna kan jag inte uttala mig om.
 
Sv: Hjälp med val av ras!

Tempramentet ska väl vara som en retriever skulle jag nog säga. En samarbetsvillig och gärna kontaksökande hund av sig själv. Fullt ös när det gäller men också kunna vara passiv.

Swat: Ja, det kan faktiskt vara något. Hur ser labbens hälsostatus ut? klåda allergier? HD ED?
Får gärna tipsa om uppfödare, helt här uppe i norrland.
 
Sv: Hjälp med val av ras!

Det där lät mindre bra tycker jag. Skippar nog staffe och amstaff tills vidare.

Spaniel gillar jag inte riktigt, tilltalar mig inte utseende mässigt. I så fall jakt varianterna av dem. Vill uppfödare av jaktcocker och jaktspringer sälja till en som är intresserad av annat än bara jakt?
 
Sv: Hjälp med val av ras!

Korthårig collie rekommenderar jag. Lätt att ha att göra med, lätt att träna, lätt att hålla ren och lätt att älska:love: En positiv och lyhörd ras! Här kommer min lilla pärla


 
Sv: Hjälp med val av ras!

Totally Off Topic, men jäklar vad udda det var o se sin Msn profil bild på som din Avatarbild här...:confused:

Mjo jag hittade min på nätet med. ;)
Men har hänt med bra länge på msn..
 
Sv: Hjälp med val av ras!

i så dall rekommenderar jag också labbe om du vill ha en hund som är lite självständig eller golden om du vill ha en som håller sig närmare eller varför inte flatte som dock är något mer ben än hjärna. men köp inte rena jaktlinjer om du inte vill ha en lika aktiv hund som schäfern. sedan finns det ju också curly coated retriever som har ett lugnare temprament och nog inte tackar nej till en dag eller två på soffan. men de är rätt stora.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 238
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 541
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 795
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 958
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tapetsera på vävd tapet
  • Det här med klädsel
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp