Bukefalos 28 år!

HJÄLP mej vad skja jag göra????

R

Rocco

Min häst har problem med att stå stilla igången när man borstar och pysslar om honom. Han är jätte snäll i övrigt att rida och hämta i hagen, att borsta honom ute är inga problem. Men när man binder upp honom i gången börjar han att gå fram och tillbaka. Ingen som har något tips om hur jag kan göra????? Måste hjälpa mig. Jag vill ju inte gärna slå honom då känner jag mig så hemsk. Det måste finnas något annat knep man kan göra?? Någon som har eller har haft samma problem??? Vad gjorde ni???

Mycket tacksam för alla svar och all hjälp!!!

//Rocco :)
 
Testa att ta ett långt grimskaft och håll i honom när du borstar... Alltså inte binda fast honom... När han sen flyttar sig så flytta tebax honom med en gång igen... Flytta tebax honom kan man ju göra när han e bunden också men oftast står de mer still när de inte är bundna.. Åtminstone gör min så... När man har flyttat tebax dem tillräckligt många gånger inser de att det är inte roligt att flytta sig o står still...

/Linda
 
Jag ska testa det! För när jag står ute på sommaren och borstar honom så håller jag honom i grimmskaftet och då står han still.
Kan du binda upp din häst nu???

//Rocco
 
Min pålle är sån som gärna står och skrapar bara för att få uppmärksamhet.... Det bästa man kan göra med honom är att ignorera honom. Hyfsat jobbigt ibland att ignorera honom, men det funkar bäst.
 
Tro mej jag har försökt att ignorera honom, men det funkar inte.

//Rocco
 
Vår häst (unghäst) gjorde likadant. Eller iallafall så började han gå fram och tillbaka, fram och tillbaka varje gång vi skulle rykta honom. Annars stod han som ett ljus. Jag kopplade detta till själva rykten, att det var ngt han inte gillade då. Så vad jag gjorde var att lugnt försöka med uteslutningsmetoden komma fram till exakt vad det var han inte gillade.

Först kom vi fram till att det var själva rykten och då testade vi att rykta hårdare/mjukare och såg om det blev ngn skillnad. Sen så masserade jag honom och efter det har det blivit en stooor skillnad. Nu tycker han det är skönt att bli ryktad igen.

Jag uppfattade det bl.a. som att han kanske var spänd och att det gjorde att det var obehagligt istället för skönt att bli ryktad. Man vet ju själv när man är jättespänd - då behöver man inte ta speciellt hårt för att man ska bli öm.

Så mitt tips är att försöka med uteslutningsmetoden för att ta reda på vad det är han ogillar. :)
 
Hon står mer och mer still nu ja. Det går att binda upp henne, ,man får fortfarande flytte på henne ibland men inte lika ofta. Däremot blir hon orolig om jag går en bit ifrån henne...

/Linda
 
Måste du binda upp honom i gången?

Försök att binda honom någon annan stans, vid nån stolpe, och lär honom att stå stilla där.

Är hästen pigg och vill verkligen ut och rida/jobba så vem står då stilla....nej, bara hästen inte raserar stallet så låt de få vända titta flytta sig...de är inga statyer. De vill ju verkligen se vad vi håller på med, de vill gärna vara med...

Sam
 
Hästen jag red innan gjorde likadant. Jag tror att det var en kombination av trots och ivrighet(finns det ordet egentligen?) att komma ut så jag borstade länge och lugnt också borstade jag fast jag inte skulle rida, gjorde det helt enkelt till en skön stund tillsammans istället för en "inför ridning stund" .
Jag tror att många (inte alla!) stressar och/eller stimmar för mycket. Jag tror på lugn och ro i stallet, att prata med små bokstäver, stänga av radio-skrålet och framför allt att umgås och lära känna sin häst även då man inte ska rida.

Detta blev ju en utsvävning som heter duga, men i ditt fall skulle jag borstat vidare och myst med min häst.

lycka till//Sheena
 
Nu vintertid kan innomhusklimatet vara så torrt att man får problem med statisk elektrisitet,när man borstar med borstar av syntetmaterial.
Det upplever hästen som obehagligt.
 
Hej.
jag har samma problem fast min häst står aldrig stilla när man borstar och jag har prövat jätte mycket, att ha länga grimskaften, låta bli att binda upp henne m.m.. men det funkar inte så bra... jag har jättesvårt att bli arg på henne ja vill inte slå henne men nu har jag testat att hålla ett spö i handen o står hon inte stila säger jag först till henne hjälper inte de så slår jag till henne på baken (inte hårt, bara bestämt) då står hon stilla sen...

lycka till=)
 
Jag vill inte slå min häst. Han blir bara arg då och försöker att sparka och då blir jag bara ännu argare. Därför kör jag den lugna metoden att prata lugnt med honom och ta lång tid på mej. Han börjar att lugna ner sej, jag tror att han gör så för han blir rastlös.

//Rocco
 
Hejj !! Jag har ett litet tips som kanske kan fungera på din häst ! Varje gång Han/Hon flyttar sig så ställ henne där hon stod och stå sedan framför henne och efter ungefär 20 sekunder kan du klia henne på manken men stå fortfarande kvar !! Prova sedan att flytta dig åt sidan och fortsätt att klia och så fort hon flyttar på sig så kan du peta till henne på bogen och ha bestämd röst när du säger till henne och gör sedan samma sak
igen !! Efter ett tag kommer hon förhoppnings vis att sluta med att gå fram å tillbaka !! :)

Lycka till med din häst !! :bump:

//: Emilie å fanny ... :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 577
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: Acto
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 852
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp