Hjälp mig äta havregrynsgröt

Jag ska försöka lära mig äta havregrynsgröt. Idag var första försöket, körde bara grynen med vatten och salt i mikron, slängde i lite hallon och hade på lite mjölk. Det blev verkligen vidrigt 🙈 alldeles för slemmigt för att jag ska klara att äta upp det.

Någon som har tips på hur jag ska göra kommande försök för att kanske lyckas?
Har aldrig lyckats lära mig och insett att det finns bättre grötsorter att äta och vill man ha fiber kan man äta fullkornsbröd. Varför trycka i sig nåt som man inte gillar ?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har aldrig lyckats lära mig och insett att det finns bättre grötsorter att äta och vill man ha fiber kan man äta fullkornsbröd. Varför trycka i sig nåt som man inte gillar ?
För att jag skulle vilja se om jag kan gilla det. Fullkornsbröd smakar typ kartong så det äter jag sällan.
 
Fick en tanke angående att du verkar ha svårt för många texturer/smaker: Har du testat mindful eating? Det handlar inte så mycket om att försöka få maten att bli god som att med nyfikenhet och acceptans närma sig upplevelsen av att äta. Jag tänker att det kanske kan göra att du också kan acceptera att svälja maten, om du kan få till en känsla av att "såhär känns/smakar det i munnen, det är okej även om det inte är gott"? Det kan krävas en del övning men den inställningen har hjälpt mig få en mer sund relation till mat :)
 
Jag äter gröt ofta och gärna. Favoriten är Axas sportgryn (blandning av havre- och rågflingor) som toppas med skivad banan och en klick jordnötssmör i skålen. Känner jag mig extra generös hamnar några amerikanska blåbär ovanpå också.

Gröt kokas alltid på spisen och med salt, i micron blir den oätlig.
 
Jag ska försöka lära mig äta havregrynsgröt. Idag var första försöket, körde bara grynen med vatten och salt i mikron, slängde i lite hallon och hade på lite mjölk. Det blev verkligen vidrigt 🙈 alldeles för slemmigt för att jag ska klara att äta upp det.

Någon som har tips på hur jag ska göra kommande försök för att kanske lyckas?

1dl gryn, 2dl vatten, rör försiktigt men ändå ordentligt, och låt vattnet koka in riktigt ordentligt, i med en nypa salt. Skall vara bra kvalité på havregryn så att det inte blir slemmigt utan grynen skall hålla formen någorlunda.

Äter med superkryddor samt drottningsylt och mjölk :)
 
1dl gryn, 2dl vatten, rör försiktigt men ändå ordentligt, och låt vattnet koka in riktigt ordentligt, i med en nypa salt. Skall vara bra kvalité på havregryn så att det inte blir slemmigt utan grynen skall hålla formen någorlunda.

Äter med superkryddor samt drottningsylt och mjölk :)
Vad är superkryddor?
 
Bästa receptet på havregrynsgröt! Klart ätbar!😄😁
20221219_102319.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 280
Senast: MiniLi
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: Rosett
·
  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 638
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp