Hjälp mig äta havregrynsgröt

Detta går ju dock inte att kalla havregrynsgröt 😁.
För mig är rågflingor och havregryn tillräckligt lika för att jag skulle tycka att det går att tipsa om. Jag klarar inte av havregryn, tycker det bara blir tapetklister och helt oätligt medan rågflingor blir mer att tugga på typ.
 
För mig är rågflingor och havregryn tillräckligt lika för att jag skulle tycka att det går att tipsa om. Jag klarar inte av havregryn, tycker det bara blir tapetklister och helt oätligt medan rågflingor blir mer att tugga på typ.

Ja, jag har inte fått intrycket av att TS brukar äta rågflingegröt annars så som tips är det säkert bra 😊. Bara jag som tyckte det lät lite lustigt till trådrubriken.
 
Ja, jag har inte fått intrycket av att TS brukar äta rågflingegröt annars så som tips är det säkert bra 😊. Bara jag som tyckte det lät lite lustigt till trådrubriken.
I första inlägget står det att TS tyckte det blev slemmigt, och eftersom jag också tycker havregryn blir slemmigt tänkte jag att det skulle funka. Tipsade även om proteinpulver då någon hade problem med att hålla sig mätt bara på "vanlig" gröt (alltså typ havregryn, vatten och salt), vilket jag inte heller förstår mig på hur folk kan bli mätta på!
 
I första inlägget står det att TS tyckte det blev slemmigt, och eftersom jag också tycker havregryn blir slemmigt tänkte jag att det skulle funka. Tipsade även om proteinpulver då någon hade problem med att hålla sig mätt bara på "vanlig" gröt (alltså typ havregryn, vatten och salt), vilket jag inte heller förstår mig på hur folk kan bli mätta på!

Nej, en deciliter gryn och lite mjölk är svårt att förstå hur någon kan bli mätt på 🙂
 
Gryn i tallriken och varmvatten på. Smörklick sen grädde på det. Bottnar med rivet äpple eller äppelmos ovanpå.
 
Jag har i linfrön, salt och kardemumma i min gröt. Kör den i mikron för att jag inte orkar diska både kastrull och skål, rör i hackat äpple och har sojadryck på gröten. Det är så gott att jag kan bli glad när jag ska gå och lägga mig för att jag vet att jag ska få gröt till frukost :love:
 
Eftersom andra svävat ut och bort från just havregrynsgröt så tar jag mig friheten med eftersom jag inte vet vad i havregrynsgrötsgrejen som är vad du är ute efter.
Jag avskyr gröt. All sorts gröt. Har aldrig klarat av det. MEN min dotter älskade en period mannagrynsgröt och i ett försök att göra den en aning nyttigare så experimenterade jag mig fram till att blanda lika delar mannagryn och havrekli och koka som vanlig mannagrynsgröt, fast med havremjölk pga komjölkproteinsallergi (bonusen blev att gröten inte brände fast:up:). Dottern åt sån gröt till frukost många år med havremjölk till och "kanelåsocker" på. Gick snabbt att göra med. Inget slemmande + nyttiga grejer från havren.
 
Jag åt havregryn tills jag tröttnade när jag var yngre och nu när jag försökt börja äta det igen har det inte smakat tillräckligt gott för att jag ska vilja fortsätta. Men så såg jag ett recept som tilltalade mig och nu ser jag fram emot frukosten varje dag. Jag säger bara: KARDEMUMMA! Vilken grej!

Jag gör numera overnight oats och har då i 1 dl havregryn, 1,5 msk chiafrön, 2 dl havremjölk och så kardemumma. Blanda och ställ in i kylskåpet. Äter det sen till frukost med lite hallon, en klick vaniljkvarg, lite müsli och lite jordnötssmör. Så himla gott!
 
Skit i havregryns gröten och ät något du tycker om till frukost i stället. Finnes ingen lag (förutom i Sverige) som säger att du måste äta 4 varma mål om dagen (frukost, lunch, middag och kväll. Alla övriga länder klarar sig med ett varmt mål om dagen och det är middagen.
 
Skit i havregryns gröten och ät något du tycker om till frukost i stället. Finnes ingen lag (förutom i Sverige) som säger att du måste äta 4 varma mål om dagen (frukost, lunch, middag och kväll. Alla övriga länder klarar sig med ett varmt mål om dagen och det är middagen.
Har aldrig hört talas om att det skulle finnas någon "lag" som påstår det och känner inte heller någon som äter fyra varma mål om dagen.
 
Det är ju tillbehören som gör havregrynsgröten.


Det ska finnas något recept på hur man får till en havregrynsgröt som smakar som chokladboll, jag vet att bla var det någon som vände ner propud chokladboll. Någon hade mosad banan och kakao osv. Kanske värt ett försök om man nu tycker det är viktigt att äta?

Jag blir aldrig riktigt mätt av det och måste ha både en klick smör, mjölk och hallonsylt för att få i mig det. Då kan jag lika gärna äta något annat och ta en kaka lite senare.
 
Senast ändrad:
Alla jag känner lever typ på mackor och äter varm mat till middagen.

Det enda rimliga 😁

Bortsett från att jag tycker havregrynsgröt är en vidrig sörja så tillhör jag dem som inte håller mig ett dugg mätt på det. Tanken på att att ha i smör eller något annat fett får mig att må illa 😅
Gillar man inte gröt finns det ingen anledning alls att tvinga i sig. Finns så mycket annat att äta.
Jag står mig jättebra på två Wasa husman med kokta ägg 😊
 
Jag kokar havregrynen i mjölk, lite salt och en klick smör, och alltid på spisen. Det tycker jag blir en riktigt god gröt.
 
Eftersom andra svävat ut och bort från just havregrynsgröt så tar jag mig friheten med eftersom jag inte vet vad i havregrynsgrötsgrejen som är vad du är ute efter.
Jag avskyr gröt. All sorts gröt. Har aldrig klarat av det. MEN min dotter älskade en period mannagrynsgröt och i ett försök att göra den en aning nyttigare så experimenterade jag mig fram till att blanda lika delar mannagryn och havrekli och koka som vanlig mannagrynsgröt, fast med havremjölk pga komjölkproteinsallergi (bonusen blev att gröten inte brände fast:up:). Dottern åt sån gröt till frukost många år med havremjölk till och "kanelåsocker" på. Gick snabbt att göra med. Inget slemmande + nyttiga grejer från havren.
Kornmjöl säger jag om man vill förbättra mannagrynsgröt. Både nyttigare och intressantare smak. Sammald/fullkorns dinkel funkar också, eller blandning av dem, blir lite neutralare i smaken. Viktigt att hälla ner lite i taget och vispa noga när man har mjöl som är mer finkornigt än manna.
 
Jag kokar gröten på spisen. Ibland byter jag ut halva (eller hela) vattnet mot havremjölk med vaniljsmak. Ibland kan jag slänga i jordnötssmör och röra runt i precis på slutet. Frysta hallon till servering.

Har aldrig mjölk på gröten till servering, det blir ju väldigt blött och slemmigt.
 
Jag mixar en liten banan eller en halv stor med 1 dl havregryn och rör sedan ner ett ägg i en stor kopp eller en mindre skål.
Kör sedan i micron i typ 2-2:30 minuter men anpassas efter tycke och smak, jag vill ha min lite åt det krämigare hållet så då håller jag ner tiden lite.

Detta ger ingen slemmig konsistens utan fastare och lite åt mjukt bröd-hållet.
För att skoja till den lite kan jag trycka ner några frysta hallon innan jag micrar.

Till detta har jag personligen ingen mjölk utan äter den ”torr” med sked och till en kopp te.
 
Jag kör gröten i micron. Har två varianter jag växlar mellan. Med det första alternativet tärnar jag ett äpple som får koka med. Då ökar jag tiden eftersom äpplet släpper vätska. Jag klickar när gröten är färdig i en matsked jordnötssmör och strör över lite nötter. Med det andra alternativet kör jag gröten i micron och mosar i en halv banan när den är klar samt strör kanel över. Vill man hålla nere kalorierna fungerar äppelvarianten också med endast kanel.

Jag använder alltid fiberhavregryn eftersom de är mindre till storleken än standard. Till skillnad från många andra tycker jag att havregrynsgröt kokt på spisen blir superläbbig. Jag är mer team tapetklister 😉
 
Jag brukar göra så att jag mixar havregryn, bakar ihop med smör och lite socker och vanilj. Formar till bollar och rullar i kokos.... enda sättet att göra havregryn ätbart :angel:

Nä, inte riktigt går att ha i egen müsli eller granola också men har gett upp att försöka äta annan gröt än risgrynsgröt eftersom jag också har svårt med konstistensen och inte tycker det är gott :o
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 526
Senast: iNHALE
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
20
· Visningar
909
Senast: Glimra
·
Hundträning Hur har era hundar det med ordförståelse och hur tänker/gör ni för att lära in nya ord? Min vuxna hund är och har alltid varit väldigt...
Svar
5
· Visningar
577
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp