Hjälp mig att få tummen ur!

a1agnlju

Trådstartare
Jag blir snart galen på mig själv och behöver verkligen lite pepp och tips från er.
Sedan ett antal år har jag häst efter lång tids uppehåll. Som tonåring red jag varje dag i vilket väder som helst. Visst var det motigt ibland, men när jag väl var i stallet var det ett nöje att pyssla med hästen och komma ut och rida.

Men nu, som vuxen tvåhästägare med eget stall får jag liksom inte tummen ur alls :( Hästarna har gått och skrotat i hagen i flera år nu och endast blivit sporadiskt ridna. Nej, för resten... Förra hösten kom de faktiskt igång ordentligt ett tag, för att sedan stå igen. Jag planerar och planerar men kommer aldrig till skott liksom. Planerna/ursäkterna kan vara bristen på ridbana, behov av ny sadel, dags att sko osv.osv. Alltid med förevändningen "sedan ska jag minsann rida". I våras köptes en ny sadel till ena hästen och i somras anlade vi en ridbana på gården (med belysning). Det finns alltså inga ursäkter längre.

Idag var en kompis till mig med på ett KM och tog hem vinsten. Jag blir så otroligt glad för hennes skull och samtidigt så avundsjuk på att hon har gnistan. Jag är själv inte intresserad av att tävla, men att kunna rida hemma och träna hemma vill jag verkligen. Jag kommer bara inte igång:banghead:

Jag kan ju inte vara ensam om detta dilemma och frågar er nu: Hur har ni kommit igång igen?

Försäljning av hästarna är inte aktuellt för min del. Jag vet att hästarna inte mår dåligt av att gå och skrota, utan frågan är enbart egoistisk för min del. HUR FÅR JAG TUMMEN UR???
 
Sv: Hjälp mig att få tummen ur!

Antingen har man intresset, eller så har man det inte. Så är det nog :p

Men du kanske bara ska fokusera dig på en häst och bara hålla intresset på dens igångsättning och dylikt, så blir det inte så mycket måsten om du ska hålla igång flera. Skaffa en medryttare och få lite sällskap?
 
Sv: Hjälp mig att få tummen ur!

Antingen har man intresset, eller så har man det inte. Så är det nog :p

Men du kanske bara ska fokusera dig på en häst och bara hålla intresset på dens igångsättning och dylikt, så blir det inte så mycket måsten om du ska hålla igång flera. Skaffa en medryttare och få lite sällskap?
Jo, där sade du något. Den ena pållen är halt just nu ändå så igångsättning av en i taget kanske kunde vara något :) Jag har dottern hemma som också rider, men hon är inte direkt den som är på och tjatar om att vi ska rida precis... Genast kändes det lite bättre och lättare i hjärtat :) Tack! Men som du håller på kommer jag nog aldrig orka tror jag (Jag är flitig läsare av din blogg;))
 
Sv: Hjälp mig att få tummen ur!

Skulle det inte kunna hjälpa dig att skaffa en tränare som kan både motivera och inspirera, samt även ge lite "läxor" för dig att träna på emellan varven? Det är lätt att det går slentrian i ridningen och att det känns lite "meningslöst" utan mål, tycker jag.
 
Sv: Hjälp mig att få tummen ur!

Man ringer en tränare om att man vill ha en tid om en vecka t ex, dammar av hästen i panik, rider varje dag fram till träningen och sen blir det en svacka fram till nästa träning, men sen kanske man kommer igång lite mer och hittar saker att finslipa på hela tiden. Man gör det lite extra att rida på banan, klä på hästen ngt fint, knoppa manen osv. Skaffa en medryttare så man har ngn att bolla idéer med och få lite avlastning i stallet osv.
 
Sv: Hjälp mig att få tummen ur!

:rofl: min mamma är också en sån som man måste tjata på, lyckas få ut henne ibland men men det är så jobbigt att behöva tjata. Gav upp och skaffade medryttare till foderhästen istället(som inskaffades som sällskap till min häst + ridhäst till mamma, men mamma har sagt att hon ska rida en gång i veckan nu åtminstone, tänker få till en dressyrträning till henne med ngn duktig för att peppa henne lite. Är ju inte roligt att stå och stampa på samma ställe år efter år.
 
Sv: Hjälp mig att få tummen ur!

Ja, mål med träningen kan ju vara det som saknas. Jag menar, som tonåring var det ju hoppträning en gång i veckan och dressyrträning en gång i veckan. Jag ska se om jag kan hitta någon bra som är villig att stå och frysa på utebanan i vinter. Jag menar, här i storstaden är de flesta tränare bortskämda med varma ridhus;) En tränare kan ju få dottern motiverad också kanske:p
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig att få tummen ur!

Man ringer en tränare om att man vill ha en tid om en vecka t ex, dammar av hästen i panik, rider varje dag fram till träningen och sen blir det en svacka fram till nästa träning, men sen kanske man kommer igång lite mer och hittar saker att finslipa på hela tiden. Man gör det lite extra att rida på banan, klä på hästen ngt fint, knoppa manen osv. Skaffa en medryttare så man har ngn att bolla idéer med och få lite avlastning i stallet osv.
Haha:D Ja, det blir att damma ordentligt det:p
 
Sv: Hjälp mig att få tummen ur!

Haha, just nu är jag nog lite överflitig :D

Nej men jag har själv haft eget stall ute på landet, där jag stått ensam. Inte haft några ridande grannar heller och hade inte ens en paddock. Jag vet hur svårt det var att dra igång motivationen. Jag hade 2-3 hemma och en inhyrd på den tiden. Förstår faktiskt varför jag tillsist gick in i väggen :banghead: Men det som oftast hjälper är helt enkelt att bara släppa alla krav och måste, fokusera sig på en och acceptera att "den andra" klarar sig....När den hästen är igång så får man ta nästa val att fortsätta bara fokusera på den hästen, eller så ha kanske motivationen blivit så hög att att man orkar ta nästa också. Men är man osäker så är det lika bra att vänta med nästa, för drar man igång processen att "hålla igång alla" så kan det lätt bli att man faller tillbaka och tappar motivationen. Gör det så kravlöst som möjligt så kommer glädjen tillbaka. Och med en egen paddock så underlättar det mycket dom mörkaste dagarna.
 
Sv: Hjälp mig att få tummen ur!

Jag har också hästarna hemma och det som hjälper mig absolut mest med motivationen är att rida för tränare regelbundet. Dels blir det så mycket roligare att rida när man faktiskt utvecklas och man känner att slitet gör skillnad. Och de där ruskdagarna när det inte räcker så måste man släpa sig ut för man kan ju inte låta hästen stå hela veckan fram till nästa träning.

Sedan är det nog bra att vara realistisk också med sin målsättning. Du behöver ju säkert inte rida sju dagar i veckan utan sätt ihop ett lagom schema som du tror att du kan hålla. Variera uteritter med träning på ridbanan och lägg in planerade vilodagar (kanske mest för din skull då ;)) där du inte behöver ha dåligt samvete för att du inte rider. Jag kan absolut vara flexibel med min planering och ändra lite i vad jag tänkt göra, men det hjälper mig massor med en plan. Om jag redan innan jag går ut till stallet vet vad jag ska göra/träna på känner jag mig mer peppad att komma igång. Lite som att det kan vara svårt att komma igång med middagen en vardag när man har noll inspiration och inte vet vad man ska laga :p

En medryttare till den andra hästen kan nog vara en bra idé om inte dottern kommer igång. Dels är det kul med sällskap och dels är det effektivt att bestämma en tid med någon annan i förväg, då blir det inte lika lätt att bara dra ut på det tills dagen är förbi :)
 
Sv: Hjälp mig att få tummen ur!

Jag är också ägare till två friska och fina hästar med goda förutsättningar för både hoppning och dressyr samt har eget stall med belyst ridbana. Och har inte tid eller råd eller ork att åka runt på tävlingar som jag gjorde förr om åren. Så vi har hyfsat liknande förutsättningar där. Känner också igen det där med att se i mitt fall en tidigare inackorderad som nu åker runt på lite tävlingar, att visst skulle man vilja själv också.

Tyvärr har jag också svårt att få till några regelbundna träningar för instruktör, ffa på grund av att veckorna är så fullmatade redan och då måste jag lägga på tid för att åka till ridhus, så jag gör mitt bästa för att öva själv. Men även hos mig går motivationen i vågor.

Mitt största problem är ändå yttre faktorer -framför allt heltidsjobb och pendling - som slukar tid så det går bara med ett skohorn att få in att rida båda på ett bra sätt. Och jag vill inte ha medryttare på regelbunden basis. Så jag måste verkligen vara konsekvent och effektiv på alla plan för att det ska gå ihop, och det är jag inte alltid. Och då räcker inte tiden.

Mitt bästa tips är i alla fall ett fast träningsschema som när jag lyckas följa det innebär att hästarna rids fem dagar vardera, sex dagar när jag verkligen är på topp. Därav en dressyr och en hoppning. Den här veckan har jag dock hittills ridit EN dag vardera, så du ser hur bra det blir ibland. Men nästa vecka har jag ändå samma schema att gå tillbaka till igen och vilja och ambition att ta nya tag.

Detta schema satte jag upp förra året och har lyckats hålla långa perioder så det har blivit bättre än att bara gå ut i stallet med ett planlöst "jaha, vad ska vi hitta på idag då, men usch vad det regnar, nej jag tror att jag hoppar över att rida idag". Nu vet jag redan när jag är på jobbet att jag förväntas hinna två ridpass i kväll, ett dressyr och en uteritt, och då kan jag lite bättre anpassa mig efter det.

Jag tror också att om det är svårt att få till regelbunden träning så borde man i alla fall ta sig i kragen och vara med på en helgkurs lite då och då. Var på gång för en sådan i somras och var jättetaggad, men sedan blev det flyttat och då kunde jag tyvärr inte.
 
Sv: Hjälp mig att få tummen ur!

Det skulle kunna varit jag som skrivit detta!
Två hästar på egen gård, belyst ridbana och dotter som rider, men inte på eget initiativ. ;)
Och så är den ena halt just nu....:meh:

Men det jag märkt är att ju oftare jag rider, desto lättare är det att komma ut.
Och när man kommit ut och känner att man får in en rutin på det, så prioriterar man om så man ser tiden och får ork och motivation att komma ut, oavsett väder! :)

Innan stoet blev halt hade jag kommit in i en riktigt bra period där inget kändes tungt utan det var bara så lätt att komma ut och iväg. Nu är det lite svårare då jag måste rida själv varje gång, men hon är mkt bättre så nästa vecka ska hon sättas igång. :p
 
Sv: Hjälp mig att få tummen ur!

För mig är det också segt mellan varven, mest för att min häst är en otursfågel och lyckas alltid hitta på nåt så hon måste vila.

Jag har kommit igång riktigt bra nu och inspireras av ett (för mig) nytt tankesätt som funkar så himla bra med min häst. Jag har tränat för tränare 3 gånger sen i maj, så mellan gångerna läser jag bloggar, böcker osv för att fundera ännu mer på ridningen. Men man behöver någon gång ibland höra att man är på rätt väg, att det ser bra ut osv.
 
Sv: Hjälp mig att få tummen ur!

Du behöver ju inte bara rida heller, kanske varva med tömkörning, löshoppning och sådana aktiviteter?
För mig motiverar det att föra en enkel träningsdagbok; jag har en almanacka-app där jag skriver en rad eller två om vad jag gjorde den dagen och hur det kändes. Typ; "en timmas uteritt i alla gångarter, pigg och framåt".
 
Sv: Hjälp mig att få tummen ur!

Har också två hästar hemma på gården. Motiverar mig genom att jag åker iväg på träning 2 ggr/vecka. En dressyr, en hopplektion. Detta inspirerar mig något enormt, jag och hästarna utvecklas fort :) Dessutom träffar man ju folk och snackar lite skit.

Kör på :)
 
Sv: Hjälp mig att få tummen ur!

Här är en till som har svårt med motivationen! Två hästar, egen gård. Ingen egen ridbana men grannen 1km bort har en jättefin ridbana som jag har fri tillgång till. Jag behöver ha ett mål med min ridning/hästens träning för annars är det så lätt hänt att jag blir bekväm och struntar i det helt enkelt för att det känns som att jag inte kommer nånvart. Att ha ett mål att träna mot, då blir jag engagerad och brinner för det jag gör, även om det bara råkar vara en liten pay & jump som jag tränar inför :)
 
Sv: Hjälp mig att få tummen ur!

Jag har också haft svårt med motivationen ibland men faktiskt kommit igång ordentligt igen! För mig är det här med hästeriet som en drog, ju mer jag håller på desto mer vill jag. Blir jag för lat ett tag blir jag avvand från det och tappar motivationen :p Alltså måste man "tvinga" sig lite i början för att komma igång.

En annan sak som hjälper mig är att göra upp ett träningsschema. Det behöver inte vara särskilt avancerat, en av mina hästar har t.ex. det här träningsschemat: måndag uteritt i lugnt tempo, tisdag uteritt med galopparbete, onsdag dressyr och lördag lång uteritt. Ska förhoppningsvis snart utöka detta med westernträning varannan torsdag också :) Sen följer jag bara det schemat benhårt, såvida det inte är 25 grader kallt och snålblåst eller något annat giltigt skäl att inte rida.

Andra saker som kan öka motivationen är som någon annan nämnde skaffa en tränare, kanske bara varannan vecka eller en gång i månaden, skaffa en ridkompis att rida ut med eller varför inte satsa på att vara med i någon träningstävling någon gång ibland? Kanske anordna en långritt eller åka till ett ridhus och träna ibland?
 
Sv: Hjälp mig att få tummen ur!

Jag tror att lite inbokade träningar gör susen! :) Har märkt att ju mindre jag rider, desto bekvämare blir jag. Så min motivation är att ha små mål eller utflykter att träna inför!

Naturligtvis är det lättare med ridsällskap. Du har ingen granne eller liknande som du kan bestämma att du rider ihop med? :)
 
Sv: Hjälp mig att få tummen ur!

Tack snälla alla ni för svar. Det känns skönt att jag i alla fall inte är ensam om dilemmat. Jag har fått många bra råd som jag ska ta till mig och genomföra :)
 
Sv: Hjälp mig att få tummen ur!

Nu är jag inte riktigt i samma sits som du eftersom jag har tre hästar och brukar göra "något" (rida/köra/promenera/trail in handa/något annat) med två hästar om dagen. Men jag tänkte ändå dela med mig av några tips, rid för tränare som flera redan sagt. Då får du hjälp med mål och mening samt någon som kan säga: -det här har du ju inte tränat på sen sist :) Andra tipset är medryttare av något slag, det har jag periodvis endast för sällskapets skull. Tränar gärna hästarna själv men det är kul med någon mer i stallet ibland. Tredje tipset är att dra ihop ett träningsgäng som samlas någonstans och rider tillsammans. Kanske hemma hos dig på din ridbana? Eller så turas ni om att åka runt hos varandra/hyr in er på lämpligt ställe. Under sommaren har jag ingått i ett gäng som ridit ihop ungefär en gång i veckan, vi har varit allt från två till tio ekipage, och det har varit superroligt. Nu under den tråkigare delen av året brukar det inte bli lika ofta men under loven brukar vi gemensamt boka något ridhus och träna ett par gånger.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 066
Senast: mackan
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Hästmänniskan jag har två alternativ på stallplatser, vilken skulle ni valt. den första stallplatsen ligger ca 5 mil från vart jag bor. jätte...
Svar
17
· Visningar
1 494
Senast: bettysmatte
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 669
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp