hjälp mig att fatta ett beslut...(långt)

M

mystar

sedan 2 år tillbaka har jag haft 2 st honkatter, världens sötaste å snällaste, men nu är det så här att problemen med dom här två bara blir fler & fler..

Semi min äldsta hona (2 & ½ år) vägrar att gå på lådan, kissar hellre bland skor i hallen eller i sängen osv, hon har inte urinvägsinfektion utan hon kissar normalt å så, men hon vägrar att gå på lådan så fort min andra katt vart där :crazy: :confused: varför? vi kan inte vara hemma varje timma å städa ur lådan efter den andra katten så att Semi ska kunna gå på toa..
Problem nr 2 med Semi är att hon nu lärt sig att öppna dörrar, vi är tvugna att sätta lås på allt, till och med kylen..vi har vaknat flera morgnar då kylen stått vidöppen å all mat blivit förstörd..nu har hon också börjat öppna garderoben där vi har smutstvätt..ibland har hon lyckats få ur plagg ur garderoben och kissat på dom :(

Taringa är yngre (2 år precis) och hon är väldigt duktig att gå på lådan & kan inte öppna några dörrar, men hon biter av alla sladdar istället :( allt som kommer i hennes väg blir söndertuggat vilket inte är kul för oss men också livsfarligt för henne själv..vi har försökt att kladda in sladdarna med alla möjliga äckliga saker, men ingenting fungerar :( pga mina katter så flyttar nu sambon..han står inte ut längre å jag har tills nu vägrat att göra mig av med dom..men jag vet inte längre..

vad skulle ni ha gjort?
Kan det vara så att dom har tråkigt å behöver underhållas mer?

Hjälp! :(
 
Det låter definitivt som om de har urtråkigt..!

Jag antar att de är innekatter, kanske de skulle må bättre av att bo någonstans där de har möjlighet att gå ut? Uppenbarligen mår ju inte katterna bra och inte ni heller (om sambon är redo att flytta...), kanske dags att leta efter ett annat alternativ?

Är de inte steriliserade ännu så det definitivt att rekommendera. Hormonerna dansar vild polka i två mogna kattdamer och ev. "kissproblem" brukar släppa efter ett sådant ingrepp.

Lycka till.
 
Det låter nästan som mina två odjur jag hade... Den ena kissen, Wilma, var totalt överaktiv och hittade på tok precis hela tiden! Hon klättrade på duschdraperistången, hoppade från tv:n upp till taket för att fånga en fluga och drog med sig hela tapeten ner, hon öppnade garderoben och plockade ut alla underkläder. Handtagen till dörrarna fick jag ta bort och bara använda när de behövdes, annars tog hon sig in överallt. Mitt hem var totalt steril, för ALLT skulle hon undersöka extremt noggrannt. Det blev bara värre och värre. Jag var tillslut tvungen att ta bort henne. Ett jättesvårt beslut, då jag trots allt tyckte så otroligt mycket om henne. Hon var väldigt tillgiven.

Den andra kissen, Alice, var lugnare, men började efter ett år ungefär att uträtta alla sina behov utanför lådan. Oftast i handfatet eller diskhon, men var dörren stängd kunde det bli någon annanstans. Det funkar inte att ha en katt inne som inte går på lådan, så henne fick jag också ta bort. Det beslutet kändes lättare eftersom veterinären sa att det är något fel på katter som inte går på lådan. Jag hade inte samma känslor för Alice heller, som för Wilma.

En del katter ska bara inte vara inne och försöker man med det ändå så blir det problem. Det bästa är att försöka ordna nytt hem åt sådana katter. Då ska man vara säker på att nya matte och husse står ut med deras beetende, för de kan ju inte vara ute jämt. I mitt fall fanns det inga alternativ. Jag vet att jag gjorde rätt, men Wilma saknar jag in i benmärgen alltså. Min Siri, som jag har nu, är en perfekt innekatt! Hon sköter sig exemplariskt och henne har vi aldrig haft några problem med.
 
Grejjen är att den ena är raskatt & uppfödaren ville inte att hon skulle springa lös ute..det är det som är kruxet..nu bor dom med mig & sambon i en 2:a å där har dom mycket yta att röra sig på, men det verkar inte räcka :(

Båda är steriliserade sedan lång tid tillbaka.
 
Jag skulle skaffa en kattlåda till så att de har var sin. Har ni mer plats så kan tom en tredje låda vara bra.
Går det inte att ha katterna ute??
De verjar ha tråkigt...
Om ni inte har klätterpelare tycker jag att ni ska köpa det så att de kan klättra runt i den. Går det inte att stänga in katterna på nätterna i något rum så att den ena inte öppnara allt??
Kanske inte så kul i längden...
Det finns ett spray som du kan köpa hos veterinären. Det heter FELIWAY och fungerar som katters egna ansiktsferomoner. När katter stryker kinderna mot saker så märker de ut sitt revir och de kommuniserar även mellan varandra med hjälp av dessa. FELIWAY kan iaf hjälpa till vid en hel del saker. Den kan tom fungera med sladd-ätar-katten om ni sprayar in sladdarna med detta.

Hinner inte skriva mer nu...
Hoppas det löser sej!!!
 
:cry: :cry: tråkigt att du var tvungen att ta bort dom, men jag förstår ändå precis hur du kände, vår lägenhet är näst intill totalförstörd..vi kan inte ha prydnadssaker, inga blommor osv..det är så tråkigt..å katterna behöver mer utrymme tror jag, men jag vägrar lämna dom till vem som helst också..usch jag har verkligen beslutsångest :(
 
Jag försår dig så himla väl! Du har det exakt som jag hade. Vi hade blivit galna allihopa om det fortsatt. Därför kändes det som ett mycket bra beslut när det väl var över. Det var som en lättnad trots det dåliga samvetet.
 
Jag förstår dig :(
För några år sedan tog jag hand om en katt vars ägare åkte utomlands en längre tid. Jag stod ut några månader, sedan gav jag upp! Den här katten retade gallfeber på mig! Han var totalt galen! :eek: :mad:
(Jag blir arg bara jag tänker på det...)

Jag har inga direkta råd (utom att låta dom vara ute, men det gick ju tydligen inte?) men hoppas att det löser sig snart. Du känner ju själv - är det värt allt besvär eller inte? Ibland måste man tänka så, fast det är svårt. Om det är mer jobbigt än roligt, kommer det att ta knäcken på dig. Som sagt, jag förstår hur du känner :(

Lycka till...
 
Jag tror också att de har väldans tråkigt.... :crazy:


Frågan är vem som skulle vilja ha en kastrerad katt som pinkar inne??
...eller i ditt fall..två.
Det är tragiskt men sant,tyvärr.
 
jag vet :( jag tror nog att Semi behöver vara utekatt på heltid & Taringa innekatt med utevistelse, men jag vägrar att dela på dom..dom är ju bästisar..usch jag vet inte vad jag ska göra :(
 
Jag har själv omplaceringsproblem.....har ett överskott just nu.... :o


Men du jag kom på en sak,det var en i djuraffären,som jobbar där, som frågade hur svårt det var att få tag på en somali ....jag tror att hennes kompis bodde i göteborg eller liknande.
Jag kan fråga henne om hon är intresserad om du vill?
 
Men vad otydligt det var då...
:crazy:hennes kompis hade letat efter en somali länge o det var därför hon frågade om jag visste nå´n uppfödare runt Göteborg...... :smirk:
Och isf vilken.....
 
Hmm..nu ska vi se om jag förstod rätt..en i gbg vill ha en somali..var det rätt? :D
Taringa är ju världens underbaraste somali ju.. :bump: hör med personen..jag vill bara att dom ska få det roligare än vad dom har nu..
 
mmmmm,det var rätt... :crazy: :smirk:
Japp,jag ska fråga,detta är mkt seriösa människor och hon i djuraffären har bokat en katt från mig....

vilket påminner mig om att jag gensat måste skapa en tråd och berätta att Marre o Wiola har parat sig 12 ggr.... :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 385
Katthälsa Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags? Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos...
Svar
12
· Visningar
1 974
Senast: annie_cool
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 191
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 524
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp