Hjälp mig att finna felen

eldione

Trådstartare
Här kommer mitt stora problem inom hästeriet som jag behöver hjälp med. Läget är följande...
Benen: Han lyfter inte ordentigt på bakbenen, släpar antingen med dom eller lyfter dom precis så mycket som behövs för att de inte ska släpa i. Märkte inte detta förrän för nåt år sedan, tror inte det var såhär från början :confused:

Ryggen: Spända och ömma muskler på länden. När jag första gången hade ute massör till honom såg hon att min sadel inte passade. Den var alldeles för smal bom på. Jag fick order om att rida barbacka i två veckor och sedan byta sadel. Detta gjorde jag men efter flera massager så blev det inte bättre. Den nya sadeln passar enligt massören.

Munnen: Han har vart orolig i munnen ända sedan jag köpte honom. Red länge på tredelat bett. Han tuggar frenetiskt och trycker med tungan upp bettet till tänderna och biter. Han förböjer gärna på halsen då också.
Han har vargtänder, dessa ska opereras bort snart.

Har ju hört att ryggont kan ge släpiga bakben.

jag funderar på lite olika alternativ.

1. Oroligheter i munnen beror på vargtänderna men detta påverkar inte resten. Ryggen har inte återhämtat sig från den sadeln som inte passar utan behöver vila mer innan den kan få sadel på sig igen. Då försvinner även släpandet.

2. Oroligehterna i munnen beror på vargtänderna som i sin tur gör att han spänner sig i ryggen som i sin tur gör att han släpar med bakbenen.

3. Han har nån form av patellaupphakning, det är därför han släpar på bakbenen :confused: (det är ju mer eller mindre hela tiden)

Snälla ställ en diagnos på oss och hjälp mig!
Väntar spänt på hur det ska bli efter att jag opererat bort vargtänderna, men försöker att inte sätta för stort hopp till det.
 
Ont i länden och bakdelsproblem så till den milda grad att han släpar dem, och ingenf örbättring på så länge är en SOLKLAR indikation på att åka till VETERINÄREN. och det så fort dt går.

Hobbydiagnosticering på nätet lär inte hjälpa dig ett dugg eftersom det kan vara så oerhört mycket. Muskulärt, skelettskada, ledproblem, nervkläm osv osv osv osv. Så - veterinär så fort du nånsin kan. Och på kliniks å de kan röntga, ultraljuda, bedöva etc.

Jag har förvisso en teori, men jag vill inte sitta här och 'lekmannagissa' och så tycker du att "Jamen det låter ju som det stämmer precis" och så är det något annat och hästen får lida i onödan lite till.

Så iväg till kliniken! Jag ska hålla tummarna!
 
Glömde säga förresten att en kiropraktor var ute i höstas.
Massören ska snart komma ut igen och då ska jag se vad hon säger.

Var ligger närmaste klinik? Jag bor i norra bohuslän.
Vad skulle något sådant kosta?
Problmemet med något sådant är att jag kommer behöva få mina föräldrar att förstå att de måste hjälpa mig att betala och offra en dag för att skutsa hästen. Det behövs mycket övertalning för att få dom att offra sig. De tycker "jamen det kan vi inte ordna, han har ju klarat sig så bra innan?! Kan du garantera isf att det hjälper?" osv osv
 
Jag vet int var närmaste klinik ligger, det är fel landsända för mig det där. Men fråga någon i närheten eller kolla i telefonkatalogen.

Står du i inackorderingsstall kanske du kan få någon där att hjälpa dig?

Jag vet hur det är med sådana föräldrar som du nämner, men i det här läget har du tyvär ringet val och det får du försöka tala om för dem. Och man kan aldrig garantera att veterinären hittar felet och kan avhjälpa det, men du får väl upplysa dem om djurskyddslagen och så. Eller muta dem (diska i en månad eller nåt *s*). Det ingår helt enkelt när man har häst att man ibland måste göra sig omaket att ta ledigt, skaffa transport etc och åka iväg med hästen. Det kommer ingen undan. Jag har fått en varning ang min närvaro i skolan pga att jag varit borta för mycket med 'ogiltiga skäl'. Ogiltiga skäl är i det här fallet klinikbesök med hästen. Men det är sånt man måste ta helt enkelt (min lärare är snäll och förstod när jag förklarade (han har hund själv) och kommer i fortsättningen skriva giltig frånvaro när jag är hos veterinären :love:)

Vad det kan kosta är jättesvårt att säga. Är hästen försäkrad?
 
Försäkringen är nog ett krux, jag vet inte! När jag skulle försäkra honom så hade han ett litet sår på benet så de godkände inte benen i färsäkringen... fan :( Efter det blev det lixom aldrig av, sådant man ångrar nu.

Pratade med pappa nyss iaf, han insåg problemet och sa att han ställde upp att skutsa, och sa att de skulle hjälpa till med betalningen. Sedan att det är mamma som är bossen i familjen, jaja, är pappa på min sida så...
 
Försäkringen är nog ett krux, jag vet inte! När jag skulle försäkra honom så hade han ett litet sår på benet så de godkände inte benen i färsäkringen... fan Efter det blev det lixom aldrig av, sådant man ångrar nu.

Pratade med pappa nyss iaf, han insåg problemet och sa att han ställde upp att skutsa, och sa att de skulle hjälpa till med betalningen. Sedan att det är mamma som är bossen i familjen, jaja, är pappa på min sida så

Ajdå.. (Fast jag har gjort samma tabbe själv. Höjde försäkringen, fick res på benen pga en markering för högt böjprov höger bak. Så fick reservation båda bakbenen. Tänkte flera ggr att jag skulle häva den men det blev aldrig av. Och nu står han där med sina problem i vänster bak och jag kan aldrig få bort reservationernaoch får ut beloppet innan höjning på livförsäkringen. Veterinärvården täcker dock benen med).

Vad bra att pappa ställer upp, du ska se han övertalar mamma, annars får ni väl smita iväg i smyg och gömma räkningen för mamma ;) Men det där är tyvärr något som ingår när man skaffar häst, både jobbet och pengarna.

Det rä dock omöjligt att säga hur mycket besöket kommer kosta, men tyvärr så kan det rasa iväg pengar ganska snabbt. Röntgenbilder och Ultraljud kostar. Men det beror ju så mycket på VAD det är för fel och hur mkt undersökningar de måste göra med.

Och sitter det i RYGGEN så gör det ju inget att du har reservationer på benen, men det vet man inte förrän man varit där ju.

Men mellan tummen och pekfingret, en fullständig hältutredning med röntgenbilder så räkna med cirka 3000 kr i runda slängar. Sen blir det ju mer om de ska behandla etc.

Har ni någon ATG-klinik (ligger på travbanorna) i närheten? ATG är BILLIGA.

Här är en lista på var de finns ATG-kliniker, kanske har du någon i närheten?

http://www.travsport.se/svetfraga?kommando=klinik
 
Är dom :idea: Skara ligger ju bara runt hörnet... Ett par timmar typ?
3000... går nog att skrapa ihop. Jag får ta mina besparingar på ungdomskontot (2000?) och kanske andra kontot också. Och så får mina kära föräldrar hjälpa till (som om dom inte har nog med utgifter nu när vi är mitt uppe i ett husbygge)
Jag ska ringa upp agria imorrn och kolla hur det ligger till med försäkringen!
Allt ska gå, på nått sätt...
 
Mmm, min helt ovetenskapliga undersökning visar iaf det =) Jag har tyvärr fått en hel massa klinikerfarenhet och alltid blivit VÄLDIGT positivt överraskad över ATG:s priser.

In med gaffelbandsskada 00. Undersökning, böjprov, ultraljud. 2000 kr. Återbesöket innehöll böjprov och friskförklaring och koastade 250 kr.

Unghästen var in till ATG (annan ATG) sommaren 02. Först ett besök där hon undersöktes och man tog skrapprov på bringan samt blodprov. Sen ett AKUTbesök där man gjorde en hudbiopsi på bringan och hon slangades mot kolik. Dessutom fick jag med mig magmedicin för 500 kr hem. Dessutom så skrevs det ett livskadeintyg och lite grejer. Total kostnad 4500 kr.

Fölis var in för koll av benställningen i somras. Undersökning och så fick jag spring med henne. Räkningen var på 500 kr =) jag ska jämföra den med den jag får från en annan klinik här nu. Det gjordes nämligen EXAKT samma sak den här gången, så det ska bli kul att de prisskillnaden.

Jag tror det är för att ATG är sponsrade som de är billigare.

Annars har du ju SLU i Skara, det är ett stort djursjukhus med dygnet runt jour och rejäl kompetens. Ingen aning hur de ligger i pris, men eftersom du undrade över kliniker, och då har du ju SLU i Skara med.

Men jag skulle faktiskt satsa på ATG i första hand iom att han är oförsäkrad och så. SÅ hopaps vi även ATG i SKara håller de trevliga priserna =)

/Alexandra - som väntar på en veterinärräkning på över 15 000 kr. Jag kommer få betala MINST 5000 kr ur egen ficka *hua* Sen har jag en akutbehandling av kolik som jag väntar på räkning för med. Och så fölis besök på klinik. Det är kul med djur typ...
 
Förresten, jag vill ge dig en STOR eloge för att du verkligen ser till att försöka göra det bästa för din häst, även fast det är bökigt och krångligt osv. Och jag håller tummarna att de hittar något lättåtgärdat på kliniken!

Din häst kan vara glad att han har dig som matte :bow:
 
Måste bara fråga:
Menar du att ingen veterinär har kollat hästen????

Du skrev:
Märkte inte detta förrän för nåt år sedan, tror inte det var såhär från början

Du kan inte mena allvar..

AM
 
Måste bara fråga:
Menar du att ingen veterinär har kollat hästen????

Du skrev:
Märkte inte detta förrän för nåt år sedan, tror inte det var såhär från början

Du kan inte mena allvar..

AM

Jag reagerade exakt som du när jag läste et. Men sen läste jag igen och höll inne med den där kommentaren. Tjejen har uppenbarligen gjort vad hon trott vara rätt och riktigt etc, och tagit ut massör, och lyssnat på vad denne sagt om sadeln etc.

Och nu frågar hon här eftersom hon gjort det 'experterna' sagt åt henne men hästen inte är bättre. Och visade sig dessutom tillhöra det på Buke FÅTAL ägare som INTE kom med en massa "det är omöjligt för att bla bla" utan helt lugnt förklarade var svårigheterna låg men sedan tog tag i det och nu är beredd att länsa sparkontona för att ta hästen till veterinär trots att hennes föräldrar inte är så pigga på iden.

Så, hon FÖRSÖKER iaf, och okunniga har vi ju alla varit, och är man dessutom inte myndig och bestämmer själv är det ännu svårare.

Men hon har försökt, även omd et kanske var 'fel ände' att börja i, och hon har inte bara suttit still och struntat i det i ett år.

Och alla är barn i början, och jag tycker hon ska ha en ELOGE för att hon faktiskt TAR hjälp och lyssnar på den (även om det som sagt blev lite bakvänd ordning).
men jag var påväg att skriva samma sak som dig först, tills jag läste igen och tänkte mig in i det hela. Och blev positivt överraskad för andan och inställningen hon har! :bow:
 
Jag håller med dig i att hon verkligen försöker.
Men fattar du varför jag hör till dom som tycker att
hästkörkort är ett måste???

Och varför prioritera massör när det är veterinär som ska ut?
Det är ju en veterinär som FÖRST skall bedöma hästens tillstånd. Ingen annan.

Okunniga har vi alla varit...må så hända. När jag skaffade min första häst så såg jag till att ha kunnigt folk omkring mig.
Och blev hästen sjuk eller om det var andra krämpor så ringde jag veterinär.
Säkert ringde jag ett antal gånger i onödan men det spelar ingen roll...

Det är min skyldighet som hästägare att göra det.
Oavsett ålder eller annat.

AM
 
Jodå, jag fattar, och jag håller med dig i sak, och förfasas över att folk tycks ha glömt bort (se bara här på buke!) vad veterinär är och att kiropraktor/massör/equiatriker i all ära men FÖRST veterinär. Men veterinär verkar vara något man ringer när det är kört?

och jag hade som du när jag skaffade häst, problemet är väl att det där kunniga folket börjar dö ut och ersättas av *hukar sig* alternativfanatiker...

Men som sagt, det finns stort hopp för tjejen och det enda hong jort fel är eg lyssnat på fel människor.
 
Just tendensen att man ringer veterinär i sista hand och alla andra först skrämmer mig mest.
Och det var det jag reagerade på i ursprungsinlägget.
Jag menar , hästen har ju inte varit dålig någon månad utan här handlar det om år.

Allt som oftast läser man ju just om "hästen har haltat i en månad"
eller "hästen är tjock i vänster fram, vad kan det vara"
eller "hur ska man fodra en mager häst"
M.m.m.m.m.m....



Ang "alternativare" så har jag blandad erfarenhet.
Vi har ju en del sådana på Buke och vi har själva hemma haft hästägare som fixar och donar med diverse.
Hon som var hos oss sist, som även finns här (inga namn) verkar ju jätteduktig på sånt. Uppenbarligen så fungerar det.

Men för det så litar jag inte på alla andra.
Fast detta är väl igentligen start på annan tråd ;)

Jaja.. hoppas det fixar sig med pållen som släpar ben...

AM
 
Jag anv ju också 'alterntivare' som är ruggigt duktig (och vill ha vetdiagnos i botten, och även om jag faktiskt rnger henne först ibland så skickar hon iväg till vet om hon är minsta tveksam). Fast då har ju jag dragit på mig en viss hältutredningserfarenhet och har rätt bra koll på vad som är bäst att börja med equiatrikern och vad som är bäst att börja med vet.
 
Svar till:
--------------------------------------------------------------------------------

kiropraktor/massör/equiatriker


--------------------------------------------------------------------------------


Ska inte enligt upprättade stadgar behandla hästar som ej genomgått veterinär undersökning!

Nej, och likförbaskat gör 98% det ändå, och diagnosticerar glatt med. Det räcker med att läsa på Buke för att se omfattningen på det, eller att roa sig med att ringa runt och säga att man har en häst som har problem med ditt eller datt och så kommer de ut.

Finns ett fåtal som kräver att hästen är veterinärkollad innan men de är i kraftig minoritet.
 
BEHANDLA!!!! Det är ordet..

Om du som hästägare ringer upp alternativ behandlare, har du ju valt att låta en sådan ställa en diagnos på din häst... Om din häst börja gå konstigt eller får ont i ryggen kanske du ber en kompis/ridlärare/skidåkare titta på den för att ge dig råd... Eller en alternativbehandlare...
På dig låter det som att det är alternativbehandlaren som gör fel, det är ju egentligen fel uppfattat! Om jag blir uppringd och tillfrågad att komma och titta på en häst... som ägaren vill få genomgådd, så åker jag självklart dit! Och hittar jag vid undersökning några tveksamheter eller Veterinära fel... Rekommenderar jag veterinär precis som din kompis/ridläsare osv..
Men jag bör inte BEHANDLA hästen!

Detta kan man ju diskutera till ålderdoms hemmet, vad som är rätt och riktigt i vilken situation... Men att alla hästar ska vara diagnostiserade är ju jättebra... Tvärr funkar det inte i praktiken!
För att ta ett ex (hypotetiskt) en patient men konstaterad spatt(vet. undersökt 2 veckor sen och då konstareades spatt i övrigt UA)... Ägaren tycker hästen uppför sig konstigt och tycker inte spatten borde vara orsaken.. jag kommer ut och vid undersökning hittar en roterar ryggkota... som jag vill behandla!
Denna hästan har en fastställd diagnos.... och jag har funnit något utöver detta..
Tycker du jag ska få behandla denna ryggkota?
Eller ska jag bara få behandla saker veterinären diagnostiserat?
 
På dig låter det som att det är alternativbehandlaren som gör fel, det är ju egentligen fel uppfattat! Om jag blir uppringd och tillfrågad att komma och titta på en häst... som ägaren vill få genomgådd, så åker jag självklart dit! Och hittar jag vid undersökning några tveksamheter eller Veterinära fel... Rekommenderar jag veterinär precis som din kompis/ridläsare osv..
Men jag bör inte BEHANDLA hästen!
-klipp-
För att ta ett ex (hypotetiskt) en patient men konstaterad spatt(vet. undersökt 2 veckor sen och då konstareades spatt i övrigt UA)... Ägaren tycker hästen uppför sig konstigt och tycker inte spatten borde vara orsaken.. jag kommer ut och vid undersökning hittar en roterar ryggkota... som jag vill behandla!
Denna hästan har en fastställd diagnos.... och jag har funnit något utöver detta..
Tycker du jag ska få behandla denna ryggkota?
Eller ska jag bara få behandla saker veterinären diagnostiserat?
För att ta den första delen först så menade jag 'behandla' med 'åker ut'. 98% både kommer och behandlar som sagt. Även om hästen inte sett en veterinär de senaste fem åren.

Och där är jag inte klart för eller emot. Jag ringde t ex min equiatriker FÖRST när valacken hade sin skumma frambenshälta. Och mycket riktigt hade han slagit upp sin jämrans översträckning i bogen igen. Equiatrikern behandlade och hältan försvann. Hade jag åkt till vet hade de nog bara sagt "den har nog sträckt sig i hagen, låte den vila i två veckor och se om det går över". Däremot så, samma valack, så när inte galopproblemen jag också upplevde inte hade släppt en vecka efter equiatrikerbesöket så ringder jag vet.

SÅ tycker jag är helt okej att göra, dvs ring en alternativare först om man tror problemet är av sådan art, men blir det inte en KLAR förbättring så ring vet direkt. Vänta inte tre månader/fem behandlingar/etc.

Ang den andra delen, så det du beskrev, dvs häst med konstaterad skada hos veterinär, där du blir utringd och hittar något ytterligare som du kan behandla så tycker jag såklart du ska det. och ser inget fel id et. Där är det just den där KOMPLETTERINGEN som är så himla bra =) Däremot, säg du behandlar den där ryggkotan (vi kan lämna diskussion om huruvida man kan manipulera kotor) men djurägaren inte upplever minsta förbättring efter ditt besök (säger inte hästens ka bli FRISK, men en förbättring) så tycker jag hästen ska in till veterinär igen, nu med frågeställning ryggstatus.

Så jag har ALDRIG varit emot alternativare som ett KOMPLEMENT, inte heller att de behandlar något som vet inte upptäckt. Däremot är det bra om veterinären får säga sitt först. Det är ju en fördel för er alternativare med, att veta vad det finns för skador etc i grunden som kan påverka.

Jag har ex nära i bekantskapskretsen där vet ställt en diagnos, och alternativare en helt annan, och behandlat utefter detta, och hästen blivit bra. Så jag är på intet sätt emot det och anser inte att veterinärer är allenarådande mirakel. Därmot om hästens muskelspänningar beror på säg en kotledsinflammation så kan man ju behandla dem tills man blir blå, de kommer bara tillbaka. DÅ är det ju bra att få behandlat BÅDA grejerna. Dv få veterinär hjälp med ledinflammationen och få alternativhjälp med det den gett som följdskador, och de ev snedheter/svagheter som kan varit bidragande till att utlösa det.

Min equiatriker skickade mig ju till vet en gång. De klassiska symptomen på uppslagen bogsträckning. Hon lossade den men sa direkt att "det här sitter nog djupare än vad jag kan ordna, jag misstänker det har satt sig i leden med". Så jagåkte till vet och jovisst fanns där en armbågsledsinflammation med, soms prutades.

Hade jag där BARA haft alternativaren och hon INTE varit en sån som remitterar så hade vi ju bara tagit bort de muskulära symptomen en stund, men eftersom hästen försökt skydda den onda leden hade de kommit tillbaka. Och hade jag BARA fått leden sprutad är ju risken vi haft en ny inflammation efter ett tag eftersom musklerna runtikring var låsta.

Är du med då hur jag tänker?
 
Tycker du jag ska få behandla denna ryggkota?
Eller ska jag bara få behandla saker veterinären diagnostiserat?

Jag skulle ha låtit dig behandla ryggkotan.

Har själv en häst (har skrivit om den i trådar förut) som har/hade en skada på länden som inte skulle ha visat sig på röntgen, p g a av att man inte röntgar hästare ryggrad uppifrån utan från sidan. Ryggraden hade en böj åt höger orsakad av en "krampande" muskel på höger sida. Ryggraden hade t o m lyfts ca 1-2 cm över ryggmuskulaturen.

Hästen har alltid haft en skum bakbensaktivitet och jag har frågat de "kunniga" hästmänniskor runt omkring mig om de tycker det ser normalt ut. Jag har inte fått några vettiga svar utan det har gissats att det berott på att hästen är en kallblodstravare.

Efter ca 4 behandlingar av Equiterapeut så är hästen i princip helt bra. Han är helt underbar att rida, han är liksidig och mjuk i sina rörelser. Han gör verkligen allt för att vara mig till lags. Det börjar även bli väldigt lätt att samla honom och han har börjat hoppa som en ängel.

Dessa behandlingar har totalt sett kostat mig ca 4 000 kr, hade jag åkt till klinik hade jag antagligen kommit billigare undan, men inte fått problemet åtgärdat utan endast konstaterat.

För mig finns det inga alternativ när det gäller problem i rörelseapparaten på hästen, jag tar hellre ut "min" Equiterapeut för diagnos än att jag tar ut en distriktsveterinär, som ber mig springa med hästen och sedan bara ordinerar Fenylbutazon utan att kunna göra något. Detta av samma anledning som jag hellre tar ut en hästtandläkare, om hästen har problem med munnen/tänderna, än en veterinär.

Men om hästen visar smärtsymptom, har invärtes problem eller stora sår så är ju veterinär/klinik ett självklart alternativ.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 114
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 267
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 105
Senast: prallan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 103
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp