Hjälp mig att finna felen

Jag förstår precis hur du tänker... och håller med dig!
Men om jag uppfattat dig rätt blir här lite dubbel moral i ditt resonemang.. Eller... du säger att du stödjer ett lag förslag om att alternativare inte får behandla eller diagnsotisera en häst som inte genomgått en veterinär undersökning.. detta trots att du själv använder alternativare "istället" för att att först låta veterinär undersöka hästen för Du som hästägare av erfarehet vet att detta inte är veterinärens område..
Dubbel moral?

Det är ju en himla skillnad på fall och fall... och hemskt svårt att dra hård rikt linjer...
Som fallet vi tog upp tidigare (Spatt hästen med roterad ryggkota) här har vi ju en häst som då är veterinär undersökt och fått en diagnos, dock inte en en fullständig sådan... om det nu vore så att jag kom ut innan veterinären och fann denna ryggkota... Skulle jag då få behandla den?

Skillnad på fall och fall.. Självklart rekommenderar ja mina "patienter" att ringa veterinär om det är något som behöver åtgärdas... Konstigt vore väl annars?
Åker man till vet. och säger att man har en häst med roterad kota i ryggen.. vad gör vet. då?

vi kan lämna diskussion om huruvida man kan manipulera kotor)
Indikerar att du gärna vill ha sagt att du inte tror det går att manipulera dem.. Vilket är helt sant eftersom det är muskulaturen du manipulerar... :p
 
Indikerar att du gärna vill ha sagt att du inte tror det går att manipulera dem.. Vilket är helt sant eftersom det är muskulaturen du manipulerar...

Precis =) TYrevligt att höra någon som insett skillnaden (men skit vore det väl annars med tanke på ditt yrke =))

I övrigt så blir det lite 'dubbelmoraliskt' ja. Knepigheten är ju göra en lag som fungerar utan att bli ett jäkla paragrafrytteri. Hur man löser det vet jag inte. Jag tar ju som sagt ut 'alternativare' först ibland. Däremot vill jag inte att en 'mindre kunnig' (detta är inte för att racka ner på någon, vet inte hur jag ska förklara annars, men alla är barn i början) hästägare hoppar över veterinär tillf örmån med alternativare.

Om man får till en auktorisation av alternativarna där de för att få vara kvar inom yrket och de facto utöva det måste följa vissa lagar och regler, te x att vid minsta misstanke om något utom deras kompetens remittera till veterinär löser det sig ju själv.

men oavsett vilken väg man väljer så är det en BEDÖMNINGSFRÅGA där människor oartiskt då ska bedömma SIN EGEN kunskap. Så jag är mer för att hästen måste vara veterinärundersökt först. Så himla farligt skulle det inte vara för mig att först låta vet kika på hästen med sträckningen och sen ringa alternativare, så just nu är det det förslag jag ser som skulel fungera bäst.

Sen är det ju en massa andra frågor att ta hänsyn till. Om en häst träffat veterinären den 1/1, och den 1/6 uppstår något som djurägaren vill ta ut alternativare för, räknas då hästen som veterinärundersökt eller ej?

Många knepiga parametrar att ta hänsyn till som sagt. Samma sak om man vänder på det och säger t ex att alternativarna ska vid minsta misstake/vid behandling utan resultat remittera till veterinär. Då är det ju alternativaren själv som avgör vad hon/han kan, och hur många behandlingar som krävs för förbättring och vad som ska räknas som förbättring.

Det bästa vore om man kunde komam åt DJURÄGARNA på något vis och öka deras kunskap och information, men hur gör man det? Det finns kurser i det mesta, men statistik visar att deär de rdan kunniga ägarna som fördjupar sig och vidareutbildar sig på dessa, de som är i mest behov av kursen i fråga når man inte =/

Så, jag är fullt medveten om att problemet är mångfasetterat och svårlöst, men NÅGOT måste göras för just nu är det påväg helt åt helvete tyvärr (som sagt, det räcker med att läsa här på Buke för att bli mörkrädd).

och du ska ha heder för att du rek djurägaren att ringa veterinär, men som sagt så finns det mååånga som inte gör det utan anser att ALLA svaren ligegr i muskler och kotor t ex. ledinflammationer etc kan 'botas' genom massage, manipulering, örter, homeopati etc. I princip ALLA sjukdomar säger ig ngn kunna bota. Och det var mer än en som ansåg att jag INTE skulle utreda fölet som skakdade/frös dygnet runt hos vet utan det var ett SOOOLKLART njurfel och skulle botas med ditt och datt. Och sånt gör mig rädd... (Nu slutade fölis från dag till annan sluta skaka samma dag som jag skulle ringa Ultuna för stooora utredningen *s*)
 
ojoj
Att han släpat med benen har jag tänkt att det är när han växer, hela kroppen är inte med.
Att han har ont i ryggen förutsatte jag berodde på illa tillpassad sadel. Har inte kopplat ihop ryggen med benen förrän ganska nyligen.
Han släpar ju inte i marken hela tiden, men han lyfter dom inte så mycket över den.
Visar för övrigt inga tecken på att ha ont utan är pigg ocg glad vid ridning och övrig skötsel.
Ursäkta att jag väljer att inte ta åt mig tillräckligt av det du säger, jag är mkt bra på att kritisera mig själv redan :crazy: förstår mycket väl att jag borde gjort mer tidigare, men jag tycker inte att jag är fullt så hemsk som du säger :p
 
Liknande hände min förra häst. Hon hade diffusa symptom under en längre tid. Tog dit massörer och kiropaktorer som behandlade hästen för rygg och öm i musklerna. Veterinären tyckte bara vi skulle ställa av hästen över sommaren och låta henne vila. (fast jag ville röntga, det tyckte inte han behövdes) Vilket inte gjorde saken bättre!
På hösten anlitade jag ett team med veterinär, equiterapeut och sadelmakare och det var suveränt.
Hästen hade vargtänder som var jättesmå och hade missats tidigare, deetta gjorde att hon hade spända käkar och nacke vilket gjorde att hon fick spänningar i ryggen. Hon hade dessutom korset ur läge och detta hände då och då och fick å läggas tillbaka i läge igen. Tyvärr visade det sig efter rtg i benen att hon hade lösa benbitar i vä famkota och i vä .bakkot och i bakbenet satt det så fel till att det inte gick att göra nåt. Kan också nämna att vi hade en medelmåttig sadel till henne i början och den bidrog nog också. Eftersom hon hade så många fel och jag inte ville att hon skulle bara stå och skrota tog jag bort henne.

Jag rekomenderar verkligen att du först kollar med en bra veterinär och sedan kontaktar en equiterapeut som är insatt i både muskler och leder!!!

Lycka till med din häst och vänta inte längre, risken är att det bara blir värre....
 

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 113
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 266
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 105
Senast: prallan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 103
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp