Hjälp mig att välja en bok! (modern roman med engelska som originalspråk)

DeadSerious

Trådstartare
Har fått en fantastisk uppgift i en kurs jag läser :D
Ska välja ut två romaner, en modern och en skriven före 1950, med engelska som originalspråk (och på engelska, då..) som jag skall läsa och recensera. Har redan en skriven före 1950 stående hemma som jag inte hunnit läsa ännu, så den känns ju ganska självklar. Däremot skulle jag behöva lite tips på riktigt bra moderna romaner! Så har ni läst några böcker som ni vill rekommendera? Ni behöver självklart inte ha läst dem just på engelska.

(modern = samtida, i detta fallet)
 
Tom Robbins! Still Life With Woodpecker var ärligt talat livsförändrande för mig.

Dessutom så leker han mycket med språket, vilket jag tänker mig kan vara intressant för uppgiften din.
 
To kill a mockingbird! Himla intressant att läsa och kul att recensera.

Den är iofs inte jätteny men ändå skriven efter 1950. Jag läste den och The Great Gatsby när jag hade en liknande uppgift som du en gång :)
 
Kanske något av Jodi Picoult? Hon har bl a skrivit en bok om en kvinna vars far sitter i fängelse, samt en om ett barn som blir utsatt för sexuella övergrepp... tror det är ett tema i hennes böcker att de handlar om svåra saker... jag har läst de två (fast den sista läste jag nog aldrig ut..) på engelska.

Eller något av Dorothy Koomson? Också intressanta saker, tycker jag... Min bästa väns dotter, Godnatt, finaste och Marsmallows till frukost har jag läst, på svenska dock.

//r
 
To kill a mockingbird! Himla intressant att läsa och kul att recensera.

Den är iofs inte jätteny men ändå skriven efter 1950. Jag läste den och The Great Gatsby när jag hade en liknande uppgift som du en gång :)

Jag tänkte också ge förslag på Mockingbird men blev osäker på hur samtida den är. Väldigt bra är den i alla fall och det finns mycket att analysera i boken.
Gatsby läste jag för någon månad sedan och blev faktiskt besviken, dock hade jag sjukt höga förväntningar så det kanske förstörde lite. Tyckte att den var tråkigt skriven och även lite torr innehållsmässigt, men gillade sensmoralen.
 
Tack för alla tips!
Angående To kill a mockingbird så har jag spanat lite på den redan, tillsammans med lite andra romaner som är gamla men ändå inte skrivna före 1950. Jag tror dock att jag skulle vilja ha en som utan tvekan är modern, för att slippa riskera klagomål på den punkten. Better safe than sorry ;) Det är lite speciellt också eftersom jag inte har kontakt med någon lärare som jag annars helt enkelt hade kunnat fråga, läser på distans och sköter studierna så gott som helt själv.

Resten av era tips ska jag dock ta och kika på! Tack!
Jag har funderat lite på Behind the scenes at the museum av Kate Atkinson, är det någon som har läst den? Är den bra? :)
 
Läs någon av Gillian Flynns romaner. Alla tre är strålande!

Vilken är den "äldre" boken du valt ut?
 
@DeadSerious "Eat Pray Love" av Elizabeth Gilberts? Tänkte att då har du en bok skriven av en man, om en man och en bok skriven av en kvinna om en kvinna som båda på olika sätt försöker hitta sig själva, kärlek osv..
 
@DeadSerious "Eat Pray Love" av Elizabeth Gilberts? Tänkte att då har du en bok skriven av en man, om en man och en bok skriven av en kvinna om en kvinna som båda på olika sätt försöker hitta sig själva, kärlek osv..

Men den är ju så otroligt dålig. Jag sätter emot med Onda flickor av Alex Marwood, men nu är kanske valet redan gjort.
 
@Anna Nej! Den är ju så störigt bra :P Språkligt kanske den ligger långt efter många andra romaner, men innehållsmässigt så är den bra :) Dock håller jag nu på att försöka ta mig igenom uppföljaren, där kan vi snacka dålig bok!
 
Tack för alla tips!
Angående To kill a mockingbird så har jag spanat lite på den redan, tillsammans med lite andra romaner som är gamla men ändå inte skrivna före 1950. Jag tror dock att jag skulle vilja ha en som utan tvekan är modern, för att slippa riskera klagomål på den punkten. Better safe than sorry ;) Det är lite speciellt också eftersom jag inte har kontakt med någon lärare som jag annars helt enkelt hade kunnat fråga, läser på distans och sköter studierna så gott som helt själv.

Resten av era tips ska jag dock ta och kika på! Tack!
Jag har funderat lite på Behind the scenes at the museum av Kate Atkinson, är det någon som har läst den? Är den bra? :)

Jag läste Behind the scenes när den var ny, minns absolut inget av den - mer än att jag tyckte den var väldigt bra.
 
Ja denna gången blir det Still life with Woodpecker! Däremot tar jag hemskt gärna ändå emot tips på bra böcker, det är ju alltid välkommet :) Läser gärna på engelska ändå, så det kan mycket väl bli fler inköp härifrån så småningom!
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 175
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 209
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 668
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp