Hjälp mig designa min dagbädd

Araminta

Trådstartare
Min vana trogen så har jag följt en impuls och bestämt mig för att bygga en dagbädd till min balkong i höst. Då mina meriter i slöjd sträcker sig till ett VG i trä- och syslöjd från årskurs 8, så har jag grävt fram en professionell träslöjdslärare som ska hjälpa mig med trädelarna. Skapandet av dynor har jag dock ingen hands on hjälp med - varför jag givetvis vänder mig till allvetande Buke!

Grunderna:
Dagbädden kommer att fylla upp ena kortsidan av min inglasade balkong och ramas in av väggar på tre sidor. Den inspirationsbild jag har skickat till snickaren är nedanstående eleganta dyrgrip från Bruno Mattson. Det vi (jag) faktiskt kommer att bygga är en ganska straight forward sängram; en rektangel på 190 x 60 cm med ett ben i varje hörn.
11759315_bukobject.jpg



Nu till den svåra frågan och huvudsyftet med denna tråd:
☯️ Hur balanserar jag elegans med komfort?

För, helt ärligt, det Bruno har skapat är en fängelsebrits. En förförande elegant fängelsebrits men ändock en fängelsebrits. Jag vill ha ett inbjudande och komfortabelt hörn att läsa böcker i. Det som behövs är ryggstöd. Återigen: inte inredningskatalogens snyggt staplade kuddberg som imploderar när det vidrörs.

Jag söker något stadigt och bekvämt och snyggt och elegant.

Kära Buke, vad i all världen är är det jag letar efter? Hjälp mig spåna kring allt som är form, material, färg och ergonomi. Hur, var och vad är de optimala dynorna för min dagbädd? Fantasin är fri. Bilder, skisser, lösa tankar - allt är välkommet!
 
Åt vilket håll vill du sitta när du sitter? Vill du ha ena kortänden upphöjd som ryggstöd eller vill du sitta som i en vanlig soffa? Har du tänkt att sy själv eller hoppas på att hitta färdiga passande dynor? Rullbara eller vikbara futonvarianter och såna som egentligen är till för att lägga i lastpallssoffor brukar kunna gå att hitta i vattentätt tyg för inte allt för mycket pengar om du tänkt dig något färdigt. Oavsett vet jag inte om det är nödvändigt med ett snickrat ryggstöd om den står mot en vägg.
 
Senast ändrad:
När mina föräldrar byggde om mitt föräldrahem år 1971 inredde de det kombinerade gäst/arbetsrummet med en dagbädd från Dux. Den var extremt bekväm (resårbädd) med en utdragslåda under.

C83A27891D1F90D2597B31F3A5AE3AF5


Jag hade den sedan som säng i många år. Förmodligen hade jag fortfarande haft den om inte en hund (inte en av mina!) varit destruktiv och bitit hål i madrassen. Detta i kombination med +fyra decenniers sunkighet gjorde att den åkte ut vid en flytt 2017.

Kanske kan ryggstödslösningen ge idéer? Om komfort tänker jag - ta en av IKEAs resårmadrasser. De är mjuka och går att rulla ihop, men bekväma som en resårbottensäng.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp