Hjälp mig - gå hästlinje? *långt*

Rosenblad

Trådstartare
Nu har jag ett litet dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med!

Det är såhär: Jag är 16 år och läste första terminen på en naturbruksskola (första året är en grundutbildning av alla tre linjer: häst, djurvård och jordbruk. Val av inriktining görs inte förrän i åk två) ca 5 mil från där jag bor. Jag valde att hoppa av p g a att jag inte trivdes med att bo borta i veckorna på internat och längtade hem till allt jag hade därhemma: gamla kompisarna, familjen, tryggheten och älskade Götet ;).

Men jag älskade läsningen; djuren, naturen och det praktiska arbetet. Jag var inriktad på att läsa djurvård just för att jag älskar djur och samtidigt som det ger en bredare linje och utbildning.

Nu jobbar jag fram till hösten då jag ska gå på en ny skola, men frågan är: Vilken linje och skola ska jag välja :crazy: !
Det är här eran hjälp, stöd och peppning kommer in :D.

Jag har sökt att läsa djurvård på en skola i stan, som ska försöka leva upp till naturbruksgymnasiernas krav. Vilket den inte gör :crazy: . Flera kurser får plockas bort p g a att de inte har tillgång till t ex lantbruk eller djurparksdjur och skolan har i allmänhet dåligt rykte.

MEN så funderade jag på att läsa HÄST :). Jag har en väldigt negativ mamma som tycker att det blir man inget av och det kan man inte leva på. Men jag har ridit sen jag var tio, ridit på ridskola, haft sköthästar och därefter medryttarhästar. Hästarna har alltid fått mig att må bra och jag har alltid haft en enorm vilja att bli kunnigare och duktigare inom allt i hästeriet - vare sig det är hantering eller ridning. Och vilken kick jag får av att ha framgångar i ridningen, att känna att jag och hästen har ett samarbete tillsammans. Obeskivlig känsla :bow: :) ! Det skulle verkligen vara intressant och så otroligt roligt att läsa en linje som häst! Utvecklas inom ridningen och hästkunskapen!

Men jag är så orolig. Tänk om jag inte är så hyperhyperintresserad som krävs. Tänk om jag tröttnar efter ett halvår av att få "för mycket" av hästarna, då jag även har medryttarhäst på fritiden. Rykten säger att många som läser häst, har 15 hästar, tävlar varje helg på elitnivå :angel: och lite "pappsen betalar". Jag är ju bara lilla jag, som ridit på ridskola, lullar för tillfället runt i skogen på en halvgalen arab :D och inte tävlat högre än LB på klubbnivå.

Hur ska man veta? Hjäälp! Det är ju världens chansning att välja gymnasium :crazy: ! Är extremt förvirrad och vet inte vad jag vill... Ska jag följa hjärtat där det finns risker med eller ska jag läsa något lite "säkrare och bredare" som djurvård?

Kan inte ni som går på hästlinjer berätta lite om vilken skola ni går på och vad ni tycker! För och nackdelar, hur har ni utvecklats och vad är erat mål med linjen. Vore EVIGT tacksam :bow: !

/En förvirrad Rosenblad som need some help :crazy: !
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig - gå hästlinje? *långt*

Hej du förvirrade krake ! ;)

Jag går inte naturbruk men ska söka naturbruk/hästhållning till hösten. Tänkte börja på Berga Naturbruksgymnasium, på internatet där. Dom jag har pratat med säger att dom trivs helt underbart och att det är en supermysig och bra skola. Och det där att man inte blir något är snick snack, du har SAMMA behörighet som alla andra linjer. Japp, så e de faktiskt. Klart att du kanske får välja till vissa kurser men det kan det ju kanske vara värt !? :d

"Rykten säger att många som läser häst, har 15 hästar, tävlar varje helg på elitnivå och lite "pappsen betalar". Jag är ju bara lilla jag, som ridit på ridskola, lullar för tillfället runt i skogen på en halvgalen arab och inte tävlat högre än LB på klubbnivå." - HAHA visst det kan stämma, men jag vet många som inte har det så ! Det finns så himla många som inte har råd med häst. Här i Sthlm så går de flesta 'hästsnobbar' natur eller samhäll ! (I tron om att det är större chans att bli statsminister ;) )

Sååå.. jag tycker att du ska välja efter intresse. Det gör jag, och själv rider jag inte ens (slutade förra påsken). Att gå gymnasiet handlar om så himla mycket mer än bara plugg. Man ska ha KUL! Har man inte kul, trivs man inte, trivs man inte, orkar man inte, då hoppar man av. (Tro mig, jag vet, gått både sam och går estet nu ;) )

Svara gärna ! :) (Min syv säger att jag säkert kommer bli syv en dag, med de kunskaper inom gymnasiet som jag besitter :D :o :d )

Kram på dig och lycka till ! :d
 
Sv: Hjälp mig - gå hästlinje? *långt*

hmm.. går 1:A året på en hästlinje som är helt värdelös... så tänk dej för om du vill få betyg kan det vara en bra ide, det är extremt lätt att få höga betyg eftersom standarden är rätt låg, (iaf i min klass).
men, dom delar väll oftast in grupper efter ridkunskap och sånt..

skulle inte tipsa någon att gå den utbildning jag går.. helt värdelös!! men hoppas att den du funderar på är bättre..
 
Sv: Hjälp mig - gå hästlinje? *långt*

Rosenblad skrev:
Nu har jag ett litet dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med!



Men jag är så orolig. Tänk om jag inte är så hyperhyperintresserad som krävs. Tänk om jag tröttnar efter ett halvår av att få "för mycket" av hästarna, då jag även har medryttarhäst på fritiden. Rykten säger att många som läser häst, har 15 hästar, tävlar varje helg på elitnivå :angel: och lite "pappsen betalar". Jag är ju bara lilla jag, som ridit på ridskola, lullar för tillfället runt i skogen på en halvgalen arab :D och inte tävlat högre än LB på klubbnivå.
cksam :bow: !


/En förvirrad Rosenblad som need some help :crazy: !

måste bara sticka in ett svar till.. du behöver inte vara orolig, det är mer än många har gjort i min klass.. en del har inte ens ridit ett dressyrprogram eller liknande..

måste även säga att jag tävlar med en halvgalen arab i distans men är inte bortskämd för de:P
 
Sv: Hjälp mig - gå hästlinje? *långt*

Om du verkligen vet att du vill jobba med häst och är duktig på det SATSA men annars, gå en riktig linje och få utbildning med något som kan ge en bra framtid.
Jag har själv gått natur/häst och trivdes jättebra men om jag skulle få välja nu hade jag valt en riktig utbilding som kunde ge något!
 
Sv: Hjälp mig - gå hästlinje? *långt*

Hej!
Jag gick hästskötarutbildning (gick ut -99) och det var det bästa jag gjort. Ingen i min klass var nån brat direkt och en och annan var t.om. riktig sopa och kunde knappt rida. Detta gillades förstås egentligen inte av lärarna då de tyckte att det var faktiskt ingen ridskola, men DE kunde inte neka nån till att gå.
Jag bodde iofs. inte på internat och skulle aldrig ha velat gjort
det med tanke på vilket aphus det var. Det går ju också att hyra rum el. lägenhet utanför skolan, men då kanske man blir lite ensam.
Men jag tycker inte det blev för mycket av hästar med tanke
på att jag helt enkelt inte kunde få nog av dem.
Vi var kvar efter skoltid och red och körde och
pysslade med våra passhästar och anordnade gemensamma
utflykter kvällstid till t.ex. solvalla för att bara ha kul.
Vi startade även relativt ofta på travet med skolhästar och detta lockade givetvis dom flesta på hästutbildningen och sen fick den som ville sela hästen (om den inte redan hade en skötare).

Är du själv tveksam så är det ju svårt att råda dig att göra på ett visst vis, men just jag trivdes med att läsa häst och det är alltid lättare att motivera sig till studier och få bra betyg när det handlar om nåt man älskar. (men visst har din mamma rätt, min sa likadant :angel: bra och välbetalda jobb svämmar det inte över av inom häst, så därför blev jag koskötare sen istället :D
 
Sv: Hjälp mig - gå hästlinje? *långt*

Har ju inte gått häst själv, men berätta för din mamma att man blir inte antagen till högskolan beroende på vilken inriktning man gått utan vilka kurser man läst och vad man har för betyg. Så välj du häst, skolan ska vara rolig om det går !

Det där med betyg igen, kolla redan nu upp lite högskoleutbildningar, och kolla vad som krävs för dom. Tex kan matte B, samhäll C, engelska C vara obligatoriskt för att komma in på vissa grejer, men är inte obligatoriskt på din skola. Då väljer du bara till den/de kurserna som saknas ! Så spelar det ingen roll om du läst natur eller häst-med-tillägg, du har ju kursen vilket fall! Och saknas något ändå, får man ta en termin på komvux, det är lätt!

Så, då kan du chilla runt med hästar på gymnasiet, och ändå bli statsminister när du blir vuxen, perfekt!

(föräldrar borde få gå en kurs i hur skolan funkar idag, tänk så många som valt bort sin favoritinriktning för att mamma/pappa trodde det var dåligt ) :crazy:
 
Sv: Hjälp mig - gå hästlinje? *långt*

Nu är det tio år sedan som jag gick i gymnasiet men jag vill ändå ge min syn på valet av program.

Välj absolut efter intresse, ingen annan gång i livet kommer du att stå inför så många roliga utbildningar. Alla utbildningar i dag ger grundläggande behörighet, dock så är den bara allmän, för de flesta utbildningar på universitet krävs särskild behörighet. Många naturbruksskolor har även en naturprofil på någon av sina linjer och de är perfekta om du tror att du i framtiden skulle vilja läsa vidare.


Jag gick själv hästhållning, hade en underbar hästutbildning och även om jag inte använde den senare så hade jag en fantastisk tid då. Bra hästar givande lektioner och rolig körning, nej jag ångrar verkligen inte att jag gick häst för så roligt hade jag inte kunnat få med hästar någon annan stans.

Jag läste mer matte och mer engelska och hade jag inte velat läsa en termin på komvux så hade jag kunant komplementera min utbildning på kvällstid för det enda jag saknade för att få behörighet för den utbildning jag ville gå var matte c.

I dag har jag läst vid universitet i fem år och jag har aldrig någonsin känt att jag är sämre än mina studiekamrater för att jag har läst naturbruks, tvärtom har jag lite fler infallsvinklar än de.
 
Sv: Hjälp mig - gå hästlinje? *långt*

Instämmer med Derivata, har ungefär samma erfarenhet.
Lite att tänka på om du väljer att läsa hästhållning /annan naturbruksutbildning:
-utnyttja de valbara kurserna till att läsa sånt du har nytta av OM du skulle vilja läsa vidare efter gymnasiet, dvs engelska och matte B & C tex. Det kommer finnas en massa kurser som verkar roliga, men var smart och välj sånt som du kan ha nytta av.
- om du bor på internat, festa inte sönder din skoltid. När jag gick i gymnasiet var det många som bodde på internatet som inte hade många godkända kurser när det var dags för studenten, pga festande.

Jag gick hästhållning 96-98, och ångrar det inte en sekund. Då ville jag jobba med hästar, vilket jag också gjorde i två år (i sverige och utomlands). Sökte hippologen och kom in, men hade då insett att jag nog ville testa på annat. Så då fick jag läsa tekniskt basår för att kunna gå den utbildning jag ville.
 
Sv: Hjälp mig - gå hästlinje? *långt*

Jag tog studenten från Berga NBGs hästinriktade program förra våren och anser fortfarande att de tre åren var de bästa i mitt liv. Har aldrig haft så kul i skolan som då! Visst, många tyckte ju att det var slappt och så, men herregud, efter nio år i grundskolan måste man ju få slappa litegrann. Och hursomhelst så finns ju Komvux om man inte känner att man får den behörighet man behöver till högskolan. På Berga hade vi ganska stor valfrihet och kunde praktiskt taget skräddarsy våra egna utbildningar. Jag bodde bara ett halvår på internatet men det var himla kul det också. Coola människor (i synnerhet lärarna som verkligen håller sig på elevernas nivå) och sjysst miljö!

Jag säger som många andra här: Välj med hjärtat! Om du väljer med enbart huvudet kan det sluta med att du är så dödstrött på skolan att du inte orkar plugga vidare iaf. Varför ta den risken?
Själv gick tog jag studenten vid mina sinnens fulla bruk (eller så fulla de nu kan vara i en galen norrländska :o ) med en brinnande lust att genast plugga vidare...
 
Sv: Hjälp mig - gå hästlinje? *långt*

Jag kan säga så här: Välj häst om du tycker att du vill det. Alla program ger grundläggande behörighet och behöver du komplettera så finns komvux.

Jag tänkte som du när jag gjorde mitt gymnasie val. Jag var inte säker på om jag ville jobba med hästar men tänkte att det skulle kunna vara roligt att läsa häst. Så det gjorde jag. Det var dom tre bästa åren i mitt liv kan jag säga. Lärde mig enormt mycket och fick testa hur starkt mitt intresse verkligen är. Nu har jag sökt hippologen i år trots att jag från början inte ville jobba med hästar. Ta det lugnt och välj det du tycker är kul. gymnsaiet är inget livavgörande val! Du kan läsa samhälle på gymnasiet och bli veterinär till slut. ingen kan veta vad man vill bli vid 16 års ålder.
 
Sv: Hjälp mig - gå hästlinje? *långt*

Hej! Jag har hört olika åsokter från olika håll.. men jag skulle säga så här. Nej det är inte bara snobbar som går på hästlinjer, oftast går andra linjer eller åker de utomlands, jag tror i så fall att du skulle passa på en hästlinje.

Jag själv hade länge i tankarna att gå på det, men jag har två ponnyer en storhäst tävlar på elitnivå i dressyr på ponny och jag valde istället att läsa samhälle nu i tre år så att jag har en grund att stå på och eftre gymnasiet sk ajag åka till tyskland istället,.

Det finns olika vägar att gå, hoppas att du väljer rätt!

//malin
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 935
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 805
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 187
Hästmänniskan Jag har så länge jag kunnat minnas älskat hästar. Har sen sju års ålder (är idag 18) alltid hållit på med hästar privat, samtidigt som...
Svar
4
· Visningar
1 173
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp