Hjälp mig i kampen mot bichon

Aningsfull

Trådstartare
Jag och min pojkvän drömmer om att skaffa hund och i samma veva som vi börjat prata mer om det så märker jag ju att vi vill helt olika saker och gillar helt olika typer av hundar.
Han vill ha en bichon frisé. :eek:

Så, kort om hur vi lever.

Familj: Jag, pojkvännen, dotter 4 år.
Boende: lägenhet 95 kvadrat och sommarhus på landet där hunden förväntas kunna vara "gårdshund". Ytterdörren står alltid öppen och vi har mycket jobb med att röja i skogen och arbeta i något av husen. Med andra ord, en hund som ska kunna nöja sig med att ränna på gården och skogen runt omkring dygnets vakna timmar och inte sticka efter vilt. Minimal jaktlust sökes. (vet att det är en träningsfråga, men man behöver ju inte motarbeta sig själv).

Motion: Jag joggar så gott som dagligen och vill att hunden ska orka hänga med ut på en joggingrunda på omkring 10 km. Sen går jag nästan var jag än ska så räkna med ca 3 timmar motion varje dag + kortare rastrundor.
Pojkvännen cyklar terräng så en hund som orkar hänga med även i högre tempo i skogen.

Pälsvård: Max 1 gång i veckan. Gärna korthårigt säger jag, pojkvännen vill ha fluffigt.

Mental stimulans: Låg till medel. Jag gillar att träna lydnad, agility, spår men träningen kommer att ligga på sådan nivå att hunden blir behaglig i vardagen, inte någon stjärna på tävlingsplanen.

Storlek: Max 30 kg. Har en liten bil (mazda 323F, halvkombi) och planerar inte att byta bil pga hundköp.

Vi är en familj som gillar att vara ute och vill ha en pigg, social sällskapshund som orkar hänga med både att klättra upp på berg, jogga och cykla. Samtidigt har vi barn så en del av våra aktiviteter innefattar att bara ta sig ut och sedan hänga ute i skogen hela dagen så jag vill inte heller ha en hund typ husky som kräver hårdare motion dagligen.
Hundar med vakt och reservation går bort. Så även hundar med tendens att ta till skall (även där en träningsfråga, men jag vill inte motarbeta mig själv i onödan).

Jag säger: whippet. Den ultimata hunden enligt mig. Jag har haft greyhound och även dom är underbara, men i största laget. Pojkvännen tycker dock att mina älskade vinthundar är dryga och för beniga att mysa med. :eek:

Så snälla, hjälp mig! Ett alternativ till bichon. Nåt gulligt men aktivt som kanske även min pojkvän kan gilla.
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Jag lider med dig! :D Klart att ni måste ha en whippet.

Bichonen har patella, PRA och förekomst av klåda. Visst är de kanske klappvänliga, men betydligt mindre kontaktbara och mindre mysiga än en whippet. Dessutom får man ju cykla väldigt långsamt om man ska ha med sig en bichon.

Vad skulle han annars tycka om en finsk lapphund? Jag har personligen svårt för pälsmängden, men de verkar otroligt trevliga hundar.
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Whippet har en stark jaktlust så det skulle jag inte välja. Labrador eller flatcoated?
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Mellan eller storpudel kanske? Om man håller dem kortklippta är pälsvården minimal och man slipper fällning. Jag har aldrig haft pudel men har gillat de flesta jag har träffat och jag tror att de passar bra in på era önskemål.
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Kromfohrländer:laugh:

Jag kan inte rasen alls,men allt man läser om den så verkar den vara en så perfekt hund för mig till nästa ras jag vill ha(och dig, i dina kriterier). Kanske inte så "fluffig",men finns i både korthår,halvlånghår och strävhår.
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Men funkar en whippet verkligen som "gårdshund"? De har väl jättemycket jaktinstinkt?
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Jag är uppvuxen med golden retriever och en sån kan jagverkligen tänka mig. Men minns ju också hur ofta man fick dammsuga.
Labrador tycker jag är fina men de tilltalar inte riktigt min pojkvän.
Flat har jag träffat lite för många "odrägliga" varianter för att känna mig riktigt lockad av.
Alla retriever är dock i största laget. Vi kommer ev att köpa en båt modell mindre och det vore ju trevligt om hunden kunde hänga med ut med båten och fiska också. :)

Gällande whippetens jaktlust så vill jag inte påstå att den är något problem. Har 3 st whippets i familjen samt att jag själv haft kapplöpningsgreyhound och jag har aldrig störts av deras jaktinstinkt.
Men tyvärr är det ganska tvärstopp hos min kille när det gäller whippet. Helt obegripligt enligt mig. ;)
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Nu har jag läst lite om Kromfohrländer men där drar jag öronen åt mig när den beskrivs som väktare av gård och att rasen kan vara reserverad mot främlingar. Har haft en ras med liknande beskrivning (dvärgpinscher) och hundar med vakt i sig går bort efter den erfarenheten. Nu vill jag ha en mer tillgänglig och social ras. :)
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Pudlarna är roliga men dom jag har träffat har varit riktiga pain in the ass mot andra hundar. Men en mellanpudel går ändå inte helt bort. Skulle vilja träffa fler innan jag röstar bort dom. Där slipper man iaf reservation, för det är en egenskap som går bort för mig.
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Jag tycker också att Bedlingtonterrier borde passa er båda! Min uppfattning är att det är en jättetrevlig ras, det bor en i byn.
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Tack för tips om tollare, såna har jag träffat ett fåtal av och dom jag har träffat har varit trevliga. Jag är lite rädd bara att den kanske är för aktiv? Min stora rädsla är att skaffa en för aktiv hund och känna att man ändå inte riktigt kan tillgodo se deras behov. En understimulerad hund är en stackars hund men jag ska ändå läsa mer. Men frågan är om inte det är en ras som kräver ganska mycket mental stimulans? Det är främst där jag är rädd att inte räcka till.
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Ev blir det kanske så. Pojkvännen är inte alls främmande för att skaffa två men jag vill först försöka hitta en ras som vi båda tycker om. Vill man åka bort nån gång är det ändå lättare att hitta hundvakt åt en hund istället för två.
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Jag tycker att en mellanpudel låter precis lagom för er! I en vardagsfrisyr då, fortfarande lite fluff men lättskött. Dom fäller inte hellet ;)
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

absolut inte kooiker, de må se små o söta ut men det är en ras som verkligen måste få riktigt jobba helst dagligen för att må bra - när vi hade kooikerhondje have vi typ samma förutsättningar som TS och den aggresiva hund han utvecklades till upptäckte jag tillsist var pga understimulans.:(

Lite mer on topic;)
En Silken windhound kanske kan vara nåt? Har ingen erfarenhet av dem men de är väl storlek whippet fast med lite fluff:laugh:

Annars tror jag att en Finsk lapphund från lite lugnare linjer skulle kunna passa. Variationen inom rasen är enorm så kollar man bara upp med uppfödaren vad de avlar på så kan man hitta allt ifrån en soffpotatis till en snudd på träningsnörd till hund. Lite samma med skallet faktiskt, min egna visste typ inte vad skall var förrns jag fick för mig att jag skulle lära henne det på kommando:o men fortfarande så skäller hon nästan uteslutande vid lek. Trots att pälsen ser ut att kräva mycket så gör den verkligen inte det, såhär under vinterhalvåret borstar jag så sällan att jag inte ens har koll på hur ofta jag gör det:p Sommaren däremot.. då släpper de verkligen allt och vill man slippa så den största hårmängden inne kan det behövas borstning nästan dagligen. Men hjälper man dem med det har man en kompis som orkar hänga med på sommaren också, Ziva klarade fasen värmen bättre än mig i somras :rofl:
En riktig barnhund är de iallafall, de älskar människor. Vänliga, intelligenta, lugna, stabila och ändå med en stor portion personlighet och leklusta långt upp i åldrarna - helt underbara hundar iallafall :love:
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Men herregud, finsk lapphund. Varför har jag aldrig kollat på dom förut? :eek: :love:
Ännu pinsammare blir det när jag upptäcker att en bekant till mig faktiskt föder upp såna. :o Hon bor ju bara kvarteret bort, tror jag ska ringa och fråga om jag får komma och hälsa på där. :angel:

Tack för det tipset! :bow:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
27
· Visningar
1 032
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 163
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 508
Senast: Krumben
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 594
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp