Hjälp mig lista ut varför jag är sjuk

Träffade en ny läkare som vidhöll att jag är extremt väl undersökt och med största sannolikhet har postcovid/sviter av annan seg virusinfektion och bör bli bra av mig själv förr eller senare. Vi gick igenom historiska provsvar och läkaren reagerade på olika vitaminbrister jag inte "borde" ha utifrån diet. Det plus lite andra symptom pekar mot möjlig glutenintolerans så prov är taget och jag väntar på svar på det.

Reagerade själv över mitt d-vitaminvärde, fått 100 tabletter utskrivet pga brist och börjar närma mig slutet av burken. Mitt d-vitaminvärde är ändå bara på 51, där 50 är "gränsen" för brist. Jag trodde nog att värdet skulle höjas mer än bara nätt och jämnt över gränsvärdet efter 3 månaders behandling?
De utskrivna d-vitaminerna brukar inte vara på så höga nivåer 😊 vad innehåller dina ?

Mina utskrivna låg på 800IE , vilket är dagligt rekommenderar intag om jag inte missminner mig. Eftersom jag hade brist så ville jag få i mig mer så jag köpte andra tabletter med högre innehåll.
 
De utskrivna d-vitaminerna brukar inte vara på så höga nivåer 😊 vad innehåller dina ?

Mina utskrivna låg på 800IE , vilket är dagligt rekommenderar intag om jag inte missminner mig. Eftersom jag hade brist så ville jag få i mig mer så jag köpte andra tabletter med högre innehåll.

Jag har dessa. Är det bra nivå? Tycker det finns en uppsjö av dvitamin...
700901js.jpg
 
Jag har dessa. Är det bra nivå? Tycker det finns en uppsjö av dvitamin...
Visa bifogad fil 88960
Kort svar, Ja .
Vad som anses vara en "bra" nivå beror på vem man frågar. Men jag har läst någonstans att över 10,000 IE så kan det bli farligt, så jag håller mig under det.
Personligen äter jag mellan 2500-5000 IE per dag året om beroende på säsong :) har dock funderat över om jag kanske behöver ännu mer för jag dippar verkligen vintertid, men jag har lite dåligt upptag av ämnen överlag så jag är ingen bra "normperson" att jämföra sig med 😅
 
Vad som anses vara en "bra" nivå beror på vem man frågar. Men jag har läst någonstans att över 10,000 IE så kan det bli farligt så jag håller mig under det.
Personligen äter jag mellan 2500-5000 IE per dag året om beroende på säsong :) har dock funderat över om jag kanske behöver ännu mer för jag doppar verkligen vintertid, men jag har lite dåligt upptag av ämnen överlag så jag är ingen bra "normperson" att jämföra sig med 😅

Men har du så lågt borde läkaren skriva ut droppar. De ska enligt dem vara mer effektiva. Jag har fått droppar som jag ska hålla på med ända till maj. Det är oljedroppar som man fick när man var liten.
 
Men har du så lågt borde läkaren skriva ut droppar. De ska enligt dem vara mer effektiva. Jag har fått droppar som jag ska hålla på med ända till maj. Det är oljedroppar som man fick när man var liten.
Säg det åt min VC .. 😅
En läkare reagerade inte ens när mina zinkvärden låg i botten, lyste rött i tabellen men han avfärdade det. Blev till och med kallad inbillningssjuk...

Nä jag går dit, tar mina prover, läser provsvaren och åtgärdar bristerna själv.
 
De utskrivna d-vitaminerna brukar inte vara på så höga nivåer 😊 vad innehåller dina ?

Mina utskrivna låg på 800IE , vilket är dagligt rekommenderar intag om jag inte missminner mig. Eftersom jag hade brist så ville jag få i mig mer så jag köpte andra tabletter med högre innehåll.
Mina är på 800IE, rek dagligt intag enligt Livsmedelsverket är 300-400IE.

Över 50, vad de nu mäter i för enhet, i blodet är "tillräckligt" och över 75 "idealt". Gissar att jag bör köpa egna d-vitaminer när dessa tar slut, kroppen fixar nog inte att hålla uppe nivåerna på egen hand.
 
Tar man D3-vitamin bör man göra det med något fett, eftersom fett ökar upptaget. Även K2-vitamin hjälper upptaget av D3.
 
Mina är på 800IE, rek dagligt intag enligt Livsmedelsverket är 300-400IE.

Över 50, vad de nu mäter i för enhet, i blodet är "tillräckligt" och över 75 "idealt". Gissar att jag bör köpa egna d-vitaminer när dessa tar slut, kroppen fixar nog inte att hålla uppe nivåerna på egen hand.
Ja, det kan vara bra att hjälpa kroppen hålla nivåerna, främst under den mörka delen av året :)
 
Men har du så lågt borde läkaren skriva ut droppar. De ska enligt dem vara mer effektiva. Jag har fått droppar som jag ska hålla på med ända till maj. Det är oljedroppar som man fick när man var liten.
När jag låg på 15 så fick jag tabletter på 800IE utskrivet och skulle ta en om dagen...

Däremot 'ska' inte d-vitaminbrist ge den typen av symptom som många (jag inkluderat) säger sig uppleva.
 
Tar man D3-vitamin bör man göra det med något fett, eftersom fett ökar upptaget. Även K2-vitamin hjälper upptaget av D3.
Nej fett ökar inte upptaget. Däremot lagras fettlösliga vitaminer i fettet men det har inget som helst med att göra med upptaget eller att samtidigt intag av fett skulle öka upptaget.
 
Nej fett ökar inte upptaget. Däremot lagras fettlösliga vitaminer i fettet men det har inget som helst med att göra med upptaget eller att samtidigt intag av fett skulle öka upptaget.
Ok, ökar kanske är fel ord men fett är en förutsättning för att D3 ska tas upp av kroppen.
https://www.netdoktor.se/vikt-kost/...tiklar/fettlosliga-vitaminer-a-d-e-k-vitamin/

De fettlösliga vitaminerna innefattar A-vitamin, D-vitamin, E-vitamin och K-vitamin. Dessa vitaminer måste lösas upp i fett under matsmältningen för att kunna tas upp i kroppen. Om inte fett finns närvarande kommer vitaminerna att föras ut via tarmen.
 
Känner igen mig i både hur jag mår nu och hur jag mådde för 4 år sedan när jag hade en infektion i livmodern. Av en slump gick jag till gyn för mina minipiller slutade fungera som jag ville. Där såg gyn att jag hade infektion. Hade gått å känt mig småsjuk i två månader! Fick en ordentlig kur antibiotika och sen mådde jag bra! Pigg å frisk!

Jag har just nu troligtvis postcovid och mår lite likt, med betoning på lite, men har mått så av och till i två år nu men med många andra och betydligt värre symptom än när jag hade livmoderinfektionen. Vid överansträngning svarar kroppen med lite feber och ont i halsen. I övrigt har jag ingen ork och inget flås. Eller flåsar gör jag ju, men av ingenting... Pulsen rusar av att resa sig upp. Å magen ska vi inte tala om... Livet står på paus om man säger så.

Hoppas du får ordning på hälsan, det är verkligen ett gissel att få bra vård i dagens samhälle!
 
Fortfarande mest troligt postcovid/sviter av annan seg virusinfektion, fått brevsvar med provsvar från läkaren där han skrivit att det mesta ser bra ut men han skriver remiss till magtarm för utredning av magproblemen jag haft sedan jag var i högstadieåldern.

Jag upplever mig absolut tagen på allvar och både sedd och hörd vid varje besök. Nu utreder vi ju saker jag inte ens hade som anledning till läkarbesöket för att läkaren försökt få helhetsgrepp på min hälsa. Så nu väntar jag på att få svar därifrån, så jag vet när jag kan få komma dit för vidare undersökning.
 
Hur vet man hur lång väntetid det är hos en klinik läkaren skickat remiss till?
Det enklaste är att ringa dem och höra.

Du kan också ställa dig på återbudslista så de ringer in dig med kort varsel om de får avbokningar, vilket är vanligare att det händer nu än innan pandemin såklart, när en ska avboka vid minsta förkylningssymtom.

Vart remissen ställts ser du på 1177.se i journalen > remisser, om du inte redan vet det.

Vad skönt att de tar dig på allvar. Hoppas ni får klarhet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 130
Senast: tornblomma
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 838
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 554
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vaccinerade mig igår, första sprutan. Fick Astrazeneca (nu hur det stavas) och jag har så ont i kroppen att jag kryper ur skinnet snart...
Svar
12
· Visningar
1 541
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp