Hjälp mig lista ut varför jag är sjuk

Jag äter desloratadin varje dag året om. Men allergi ska väl inte ge feber/subfebrilitet?

Jo jag förstår att det tar lång tid för kroppen att reagera så kraftigt på stress att man blir sjuk och att det kräver lång rehab. Jag har en historik av utmattningsdepression men har varit frisk i närmare 10 år, jag tycker mig inte må dåligt psykiskt/lida av stress utan det psykiska måendet tar snarare skada av att jag alltid får dra ett tyngre lass eftersom jag får jobba med feber/låggradig virusinfektion.
Jag får absolut feber av allergin.
Kanske prova en annan sort eller öka dosen? Man kan ta upp till 4 tabletter/dag av den sorten.
 
Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut. Brukar må okej på morgonen när jag vaknar, åka till jobbet, börja känna mig lätt hängig framåt tio-lunch, mest som en svaghet/"undrar om jag har feber nu? Nä kanske inte?" Sen vara väldigt trött efter jobbet, rider min häst på lite halvfart eftersom jag blir andfådd och trött extremt lätt och sen hem och sova. Debatterar med mig själv om jag ska sjuka mig ikväll eftersom något kanske är på gång, sover på saken, vaknar och mår bättre. Så börjar det om.

Har sökt vård för det ett par ggr med sjukskrivning en vecka som lösning för att ge kroppen utrymme att vila. Inga avvikande prover, förutom vita blodkroppar som varit lätt förhöjda något enstaka tillfälle. Mäter 37,7 nästan varje morgon, sällan under 37,5, men ibland kan jag mäta en grad lägre på kvällen när jag kommer hem efter träning (?). Har som högst mätt upp strax över 38 under den här perioden men det är bara enstaka toppar. Annars ligger jag oftast på 37,4 eller över, förutom kvällstid då, när det händer att jag kommer under 37.

Har gjort lungröntgen och tagit prover för "blodsjukdomar" men är så långt undersökningar visar frisk, förutom att jag är subfebril och har sjukdomskänsla. Mina två sjukskrivningsveckor gjorde mig lite piggare tillfälligt men sänkte inte tempen något avsevärt, mätte alltså fortfarande lika högt bara med skillnaden att jag inte kände mig lika sjuk.

Är en person som tidigare i mitt vuxenliv bara mätt över 37 grader ett fåtal gånger och nu har jag alltså känt mig sjuk/på väg att bli sjuk i tre månader med tillhörande temp som läkare utifrån symptom kallar feber. Jag har aldrig testat positivt för Corona, var inte sjuk kort innan detta började utan senast i början av oktober, testade då negativt med vårdens tester.

Jag är så extremt trött på att inte må bra och vill verkligen bara lösa det här problemet. Jag har fått träffa två bra läkare som verkligen gör sitt bästa för att utesluta saker men det börjar kännas så hopplöst att ringa igen och igen och säga att jag fortsatt inte mår bra. Är det någon som har förslag på vad det kan vara/saker jag själv kan göra för att må bättre?
Men vad säger läkarna? Du behöver ju uppenbarligen utredas vidare.
Jag tänker att det kan vara något immunmedierat också.
 
Jag förstår det och har tänkt tanken jag med. Upplever mig inte så trött som jag föreställt mig att man är vid me, jag har ju haft hjärntrötthet och det bedömer jag mig i det närmaste bra från. Jag kan bäst beskriva hur jag mår just nu som "undrar om jag vaknar och är sjuk imorgon" 😬
ME/CFS har inte bara hjärntrötthet som symtom, utan "sjukdomskänsla" som inte kan vilas bort och som ibland blir värre efter ansträngning etc. förekommer också. Så det låter kanske som något att ha i åtanke iaf. :)
 
Men vad säger läkarna? Du behöver ju uppenbarligen utredas vidare.
Jag tänker att det kan vara något immunmedierat också.
Jag är under utredning, varje gång jag ringer får jag komma och ta nya prover men det är mest samma prover. Försöker passa in besöken runt jobb så jag slipper ta ledigt. Ska på nytt besök imorgon.
 
Jag är under utredning, varje gång jag ringer får jag komma och ta nya prover men det är mest samma prover. Försöker passa in besöken runt jobb så jag slipper ta ledigt. Ska på nytt besök imorgon.
Vad jobbigt, jag hoppas att du snart får klarhet i vad det kan vara för något och att du självklart mår bättre snart!
 
Du har inte implantat? En bekant hade bröstimplantat och vaga sjukdomssymptom som försvann när hon tog ut dem, inte helt ovanligt tydligen.
 
Vad jobbigt, jag hoppas att du snart får klarhet i vad det kan vara för något och att du självklart mår bättre snart!
Tack! Än så länge är arbetsteorin "en eller flera segdragna virusinfektioner" eftersom det mest troliga allvarliga är uteslutet.

Du har inte implantat? En bekant hade bröstimplantat och vaga sjukdomssymptom som försvann när hon tog ut dem, inte helt ovanligt tydligen.
Nej, det enda icke-kroppsegna jag har är lagningar i tänderna och metalltrådar klistrade på baksidan av tandraderna. Alla mina lagningar är gjorda på 2000-talet. Har också hört att många blivit dåliga av sina implantat, är så glad att jag aldrig skaffade.
 
ME/CFS har inte bara hjärntrötthet som symtom, utan "sjukdomskänsla" som inte kan vilas bort och som ibland blir värre efter ansträngning etc. förekommer också. Så det låter kanske som något att ha i åtanke iaf. :)
Nej precis, jag har det i åtanke och tänker att läkarna säkert också har det om besvären håller i sig och inte hittar någon annan förklaring. Som jag förstått det är det en uteslutningsdiagnos när man redan vänt på alla andra stenar och inte kan förklara sina mycket långdragna besvär. Än så länge känner jag inte igen mig i mer än knappt hälften av symptomen så jag hoppas jag kommer slippa en sådan diagnos.
 
Jag kan absolut inte sätta diagnos men det liknar till viss del min post covid förutom att jag haft en väldans massa problem med andning, balans, avståndsbedömning, sömnproblem och lite mera också.

Men jag är tröttare än vanligt, jag orkar inte något, min temp går upp och ned. Först 36,4 för att en timme senare ha 38,2 grader fast jag varit stilla på samma ställe hela tiden och sen ner igen någonstans mittemellan.

Hur har det gått?
 
Det låter verkligen delvis som post-covid. Du hade inte det utan att veta om det? Jag hade väldigt lätta besvär under sjukdomen, har betydligt större besvär efteråt.
 
Jag kan absolut inte sätta diagnos men det liknar till viss del min post covid förutom att jag haft en väldans massa problem med andning, balans, avståndsbedömning, sömnproblem och lite mera också.

Men jag är tröttare än vanligt, jag orkar inte något, min temp går upp och ned. Först 36,4 för att en timme senare ha 38,2 grader fast jag varit stilla på samma ställe hela tiden och sen ner igen någonstans mittemellan.

Hur har det gått?
Det låter inte som någon höjdare för dig. Hoppas du tillfrisknar.

Jag har inte ringt idag, mest för att jag inte hade så bra möjlighet att dyka upp. Min VC bokar enbart akuttider och det måste göras samma dag. Ringde i fredags men kunde inte komma då heller så de bad mig ringa i början av veckan. Fick också tips på vart jag skulle vända mig om tempen gick upp. Har inte följt det rådet eftersom tempen bara ökat typ 0,1.
 
Så där reagerar min fibromyalgi när jag är "på gränsen"- till att braka ihop. Alltid trött, feber och ont i halsen på eftermiddagar/ kvällar. Var värre förut med förra jobbet, mycket bättre nu men kommer tillbaka om jag, än någon anledning, börjar stressa.
 
Ursäkta OT, men låter som ett fall för Dr. House, De flesta fall de tar upp i serien är fall från verkligheten, inte därmed sagt att produktions teamet kan lösa dina problem.

Hoppas du hittar en lösning snart.
 
När du tog sköldkörtelprov, tog de alla prov eller bara det ena som de gör som rutin? Det har ju stor betydelse och i många fall kollas bara en av fyra delar. Jag kan ju inte de där termerna trots att jag själv testas regelbundet. Det går in i ett öra och ut det andra.

Ett annat scenario är ju trötta binjurar. Det kan man få bara så där, som jag fattat det, och av stress (det var ju dock inget du kände). När jag hade trötta binjurar kändes det som om jag vaknade med influensa-känsla. Ont i huden, febrig, darrig och orkade inget alls. Givetvis syntes det inte på sänkan alls. Det blev ett separat test.

Jag tänker också post-covid där du haft men inte vetat om eller pågående som inte syns tillräckligt på hemmatest.
 
När du tog sköldkörtelprov, tog de alla prov eller bara det ena som de gör som rutin? Det har ju stor betydelse och i många fall kollas bara en av fyra delar. Jag kan ju inte de där termerna trots att jag själv testas regelbundet. Det går in i ett öra och ut det andra.

Ett annat scenario är ju trötta binjurar. Det kan man få bara så där, som jag fattat det, och av stress (det var ju dock inget du kände). När jag hade trötta binjurar kändes det som om jag vaknade med influensa-känsla. Ont i huden, febrig, darrig och orkade inget alls. Givetvis syntes det inte på sänkan alls. Det blev ett separat test.

Jag tänker också post-covid där du haft men inte vetat om eller pågående som inte syns tillräckligt på hemmatest.
Man har provtagit tsh, t4, t3.

Hur behandlades dina trötta binjurar?

Jag har provtagits av sjukvården vid symptom och visat negativt. Inte just när detta började men sist jag hade något som brutit ut på riktigt.
 
Man har provtagit tsh, t4, t3.

Hur behandlades dina trötta binjurar?

Jag har provtagits av sjukvården vid symptom och visat negativt. Inte just när detta började men sist jag hade något som brutit ut på riktigt.

Mina trötta binjurar behandlades med en låg dos kortison under en kort tid. Den var så låg att jag inte behövde trappa upp eller ner eller fick jobbiga biverkningar.
Jag kommer också ihåg att jag blev svag i armar och ben och kunde inte stå så långe utan att bli darrig i rumpmusklerna. men tydligen är det lite olika symptom på trötta binjurar.
 
Tipsar om Werlabs. Där kan du boka tid för provtagning för vad DU känner att du vill kolla, istället för vad vårdcentralsläkaren bestämmer.
Ska tänka på det men vi har som det är redan provtagit extremt brett, vet ärligt inte vad mer för prov (utom möjligen binjurarna) som jag kan vilja ha kollat...
 
Nähä, alla andra gånger jag ringt har jag fått komma in samma dag pga "vi har bara akuttider, jag kan inte boka en tid i framtiden"

Idag, enda dagen jag har möjlighet att gå, har vi bara möjlighet att boka tider i framtiden, dvs senare denna vecka. Frågade chefen om jag kan gå men jag tror att det blir svårt att lösa. Får se när jag får svar, annars får jag väl avboka och ringa igen nästa vecka.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 088
Senast: tornblomma
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 829
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 525
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vaccinerade mig igår, första sprutan. Fick Astrazeneca (nu hur det stavas) och jag har så ont i kroppen att jag kryper ur skinnet snart...
Svar
12
· Visningar
1 541
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp