Hjälp mig lista ut varför jag är sjuk

Har någon av er erfarenhet av att lista sig på annan VC i annan region? Jag kan tydligen inte få hjälp att utreda på vårdcentralen närmast mitt jobb om jag inte listar om mig men det känns osmidigt att ha listat om sig om man behöver söka vård när man inte är på arbetsplatsen?
 
Att välja att tillhöra en vårdcentral kallas för listning. Men du har alltid möjlighet att få vård på vilken vårdcentral du vill i hela Sverige”

https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/lagar-i-varden/patientlagen/

Man behöver alltså inte vara listad för att få vård, fast om vårdcentralen inte har några lediga tider kan de ju neka.
Vårdcentraler får neka olistade patienter ej akut vård. En utredning av något låggradigt som pågått i månader är inte akut vård. Hade jag velat söka vård efter fallolycka eller plötsligt ont i magen hade de tagit emot mig alltså men inte i detta ärende.
 
Jag listade mig på en privatvårdcentral i annan region. När jag senare kollade på 1177 stod jag fortfarande kvar på gamla vårdcentralen, så jag ringde 1177 och frågade. Då förklarade de att man då är dubbellistad. Så du ska kunna lista dig på en annan och ändå gå till den du automatiskt tillhör så att säga.
För min man har det också fungerat, han har varit allvarligt sjuk i ett år nu och går till bägge vårdcentralerna beroende på vad han ska göra.
Det man får tänka på är att det blir två olika högkostnadsskydd och att man inte får inneliggande vård i annan region om det inte är akut.
Det blir en del tjafs ibland om vilken region som ska betala vad.
En annan sak som är bra att tänka på också är att de olika regionerna kan inte se journalerna hos varandra. Så den ena regionen kan inte se vad den andra regionen gjort/utrett osv.
 
Jag listade mig på en privatvårdcentral i annan region. När jag senare kollade på 1177 stod jag fortfarande kvar på gamla vårdcentralen, så jag ringde 1177 och frågade. Då förklarade de att man då är dubbellistad. Så du ska kunna lista dig på en annan och ändå gå till den du automatiskt tillhör så att säga.
För min man har det också fungerat, han har varit allvarligt sjuk i ett år nu och går till bägge vårdcentralerna beroende på vad han ska göra.
Det man får tänka på är att det blir två olika högkostnadsskydd och att man inte får inneliggande vård i annan region om det inte är akut.
Det blir en del tjafs ibland om vilken region som ska betala vad.
En annan sak som är bra att tänka på också är att de olika regionerna kan inte se journalerna hos varandra. Så den ena regionen kan inte se vad den andra regionen gjort/utrett osv.
Högkostnadsskyddet för öppenvård gäller väl i hela landet?
 
Högkostnadsskyddet för öppenvård gäller väl i hela landet?

Ja det gör det. Jag formulerade mig dumt. Kommer inte ihåg exakt för vi har inte brytt oss om det, då mannen gjort det mesta i hemregionen eftersom han varit mycket inneliggande, men det var nåt i stil med att man måste anmäla det någonstans för att man ska kunna få det i bägge regionerna samtidigt. De samkörs alltså inte automatiskt utan när man kommer upp i summan (eller om det var att man ska göra det efterhand?) ska man anmäla, men vet inte om man sen får det gratis direkt, eller man får betala först och sen får pengar tillbaka.
Tror det hade nåt att göra med att alla regioner inte gör det digitalt så man får själv hålla reda på det.
Inte så särskilt insatt i det som du märker.
 
Ja det gör det. Jag formulerade mig dumt. Kommer inte ihåg exakt för vi har inte brytt oss om det, då mannen gjort det mesta i hemregionen eftersom han varit mycket inneliggande, men det var nåt i stil med att man måste anmäla det någonstans för att man ska kunna få det i bägge regionerna samtidigt. De samkörs alltså inte automatiskt utan när man kommer upp i summan (eller om det var att man ska göra det efterhand?) ska man anmäla, men vet inte om man sen får det gratis direkt, eller man får betala först och sen får pengar tillbaka.
Tror det hade nåt att göra med att alla regioner inte gör det digitalt så man får själv hålla reda på det.
Inte så särskilt insatt i det som du märker.
Du är rätt på det. :) Vissa har det elektroniskt och andra inte, men även om regionen man bor i och regionen man listat sig på båda har det elektroniskt så är det inte säkert att de kan se varandras högkostnadsskydd. Det man får göra är att spara alla kvitton och tex i Skåne, skicka in foton på dem så överför de det i deras system och utfärdar ett frikort som då gäller i hela Sverige, det ska dock registreras i den regionen man också går i. Så det blir lite ringande/mailande ibland.
 
Kom på en sak: har du bröstimplantat? Många med bröstimplantat har liknande symtom och de har försvunnit när man plockat ut implantaten.
 
Jag fick skjuta på min bokade tid en vecka pga bemanning. Bad VC att ringa vid återbud innan dess, ifall jag har möjlighet att ta en tidigare tid. Min VC verkar ha många hyrläkare, jag har träffat två bra men det var inte möjligt att boka in sig hos någon av dem igen tyvärr... Men jag håller tummarna för att nr 3 också är bra.
 
Tredje vaccinsprutan? Jag började må som du i direkt anslutning till min tredje spruta som för övrigt var Moderna. De två första Phizer. I säkert två månader kände jag mig halvsjuk vissa dagar och vid minsta ansträngning så kände jag mig verkligen sjuk och febrig. Kondition blev också jättedålig.

Sakta men säkert vände det och nu mår jag bra igen.
 
Tredje vaccinsprutan? Jag började må som du i direkt anslutning till min tredje spruta som för övrigt var Moderna. De två första Phizer. I säkert två månader kände jag mig halvsjuk vissa dagar och vid minsta ansträngning så kände jag mig verkligen sjuk och febrig. Kondition blev också jättedålig.

Sakta men säkert vände det och nu mår jag bra igen.
Skulle kunna vara men jag började må lite risigt innan jag tog min tredje spruta...
 
Jag skulle inte bli förvånad om du fick en postcovid-diagnos. Det verkar vara den nya slaskdiagnosen. Jag har hört om folk som inte har vetat att de har haft covid som har fått diagnosen postcovid.

Har du chattat med din vårdcentral? De kanske är stressade när du ringer och försöker bli av med dig och därför säger att de bara har akuttider. Om du skriver kanske de ”lyssnar” bättre.

Har du pratat med din chef? Det verkar ju inte klokt att du inte kan besöka VC. Ta en sjukdag om du får en akuttid, om chefen inte ger ledigt för besök på VC.
 
Jag skulle inte bli förvånad om du fick en postcovid-diagnos. Det verkar vara den nya slaskdiagnosen. Jag har hört om folk som inte har vetat att de har haft covid som har fått diagnosen postcovid.

Har du chattat med din vårdcentral? De kanske är stressade när du ringer och försöker bli av med dig och därför säger att de bara har akuttider. Om du skriver kanske de ”lyssnar” bättre.

Har du pratat med din chef? Det verkar ju inte klokt att du inte kan besöka VC. Ta en sjukdag om du får en akuttid, om chefen inte ger ledigt för besök på VC.
Jag upplever min VC som att de tar sig tid, blir oftast uppringd inom 10 min från att jag kontaktar dem och får som sagt oftast tid samma dag och de tar mina symptom på allvar. Problemet blir att jag ringer ett par dagar i förväg för att boka in något och det inte går, sen när jag ringer en dag jag kan boka in något finns inga tider.

Jag fick gå nu på torsdag om det inte fanns andra alternativ men det var inte toppen av olika skäl och VC hade ju andra alternativ, dock först en vecka senare. Känner inte att jag kan sjukanmäla mig mer för detta utan läkarintyg eftersom jag i princip är arbetsför, bara att det är väldigt påfrestande att knega på i längden. Det är svårt för mig själv att motivera mig att stanna hemma en dag vecka femton när jag varit på jobbet i tre månader med samma nivå av mående innan. Förstår om jag låter obstinat men det hjälper mig ju inte att stanna hemma mer än att jag kan vila just precis den dagen. Jag blir inte friskare i längden.
 
Träffade en ny läkare som vidhöll att jag är extremt väl undersökt och med största sannolikhet har postcovid/sviter av annan seg virusinfektion och bör bli bra av mig själv förr eller senare. Vi gick igenom historiska provsvar och läkaren reagerade på olika vitaminbrister jag inte "borde" ha utifrån diet. Det plus lite andra symptom pekar mot möjlig glutenintolerans så prov är taget och jag väntar på svar på det.

Reagerade själv över mitt d-vitaminvärde, fått 100 tabletter utskrivet pga brist och börjar närma mig slutet av burken. Mitt d-vitaminvärde är ändå bara på 51, där 50 är "gränsen" för brist. Jag trodde nog att värdet skulle höjas mer än bara nätt och jämnt över gränsvärdet efter 3 månaders behandling?
 
MEN för första gången på länge är jag faktiskt lite piggare. Har tröttnat på att ligga i soffan och orkade både diska och städa lite i helgen. Var inte helt utmattad efter stalltjänsten (brukar tvärsomna senast 17, var pigg fram till 21 iaf) och idag när jag jobbar eftermiddag vaknade jag vid sex och är liksom pigg? Konstigt att inte känna sig som en degklump längre, men väldigt skönt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 130
Senast: tornblomma
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 838
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 556
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Vaccinerade mig igår, första sprutan. Fick Astrazeneca (nu hur det stavas) och jag har så ont i kroppen att jag kryper ur skinnet snart...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp