HjÄlp mig med lastningen!!!

C

cazi

Hej alla.
Jag har en underbar snart 5årig halvblodsvalack ca 173cm stor och väger säkert 700kg. Suuuper vid ridning men rätt hård i huvudet. Väldigt envis och bråkar gärna. Mitt stora problem är vid lastningen! Ibland är han super och går in på första försöket men inte álltid....

Jag har ägt honom sen han var 3 och han var aldrig ens lastad när jag köpte honom. problemet började redan vid köpet och det tog 2timmar att gå in. den förra ägaren stod och drog och han rörde inte en fena...

I alla fall igår på min träning gick det strålande att lasta in honom. han var lite tjurig men gick ändå in med linor bakom.
sen kastade han sig ur när vi skulle av och var jätte arg...
red min lektion och skulle sen hem. Hästen vägrar ens gå upp på rampen.

Hna kastar sig oavbrutet åt vänster och är verkligen inte rädd eller osäker eller så. bara förbannad. 7 personer står på vänster sida och trycker och han bara springer igenom alla och är hotfull. stegrar sig en gång men då rappade jag på honom med grimskaftet för att stå på bakbenen är det värsta som finns.

Det tog 1timma med VÅLD att få in honom i släpet. han var så istadig och dum i skallen min hand är sönder sliten och sydd och två brutna fingrar.

skillnad om han var rädd men han är bara så jäkla sur och förbannad. lyssnar inte ens när man står och bankar på honom.... samma sakr vid hovslagare och annan hantering han är SÅÅÅÅ STOR!!!! jag är ändå 180cm och väger 68kg men ibland är jg för liten...

vart kan jag vända mig för hjälp???

jag tror inte på metoden att vänja honom vid det farliga blabla för jag har sett hur han beter sig och han är bara dum i skallen.

en fet gubbe med elpistol/grisfösare???

hjälp mig.... alla förslag är välkomna jag är i panik.

han ska egentligen kvala till falsterbo nu under våren men det är ju kört... 4 veckor för min del med gips och problemet kvarstår ändå...

ps har ett stort ljust boggie släp med låg ramp...
 
Sv: HjÄlp mig med lastningen!!!

Jag tar riktigt illa vid mig när du säger att hästen är dum, enligt mig är hästar inte dumma. Har du den attityden kommer du aldrig kunna lasat honom på ett bra sätt.
Han tänker inte, nu jävlar ska jag bråka o inte kliva på bara för att jävlas med matte.
 
Sv: HjÄlp mig med lastningen!!!

Nu har du redan gjort ont värre genom den dåliga lasttekniken (om man skadar sig i samband med lastning bör man se över hur man själv hanterar situationen) ni uppbarligen haft senast.

Våld är aldrig lösningen, men ett utmärkt sätt att få större problem.

Med tanke på att ni bor i huvudstaden bör det finnas hjälp att få på relativt nära håll, googla lite så tror jag du hittar någon lämplig annons. Det kan mycket väl vara en stallkompis som är lugn och metodisk som är rätta medicinen.
 
Sv: HjÄlp mig med lastningen!!!

Leta reda på duktig western kille, de brukar lösa såna ledarskaps problem som du har o sen fixar de även lastningen å då kan du ju lära dig på kuppen hur du ska göra.
 
Sv: HjÄlp mig med lastningen!!!

har läst dina lastningstips i gamla trådar o använt dem, fungerat jättebra på min häst.
Tog två timmar när vi hämtade honom tror säljarna använde alla "trixs" som finns. Nu går han bara rätt på han vet att det bara finns en väg o det är framåt, inget våld, inga linor ingenting.
Tusen tack för det!
 
Sv: HjÄlp mig med lastningen!!!

Min tanke är när jag läser detta att din häst verkar vara avtrubbad..
Du skriver att han är så stor i övrig hantering också, Ta tag i problemet med den övriga hanteringen innan du ger dej in på att lasta! Man måste ha ett bra kommunikations sätt i övrigt. Hur beter sig hästen vid ridning?
Du säger att han inte lyssnar rätt om du stå och bankar på honom? Då tänker jag så här.. Backa ett par steg, börja få honom att respektera dej, det du säger det ska han liksom göra..

Jag har själv en halvblodsvallack på 5 år i sommar han är också som du skriver hård i huvudet, och man måste övertala honom ibland. Ex vid ridning då han kan tvärstanna och bara stå utan andledning/vända hemåt.
Jag har tränat på att få honom att lyssna på mig, i form av övergångar, halt/skritt, och lyssnar han inte direkt på mina skänklar ja då blir det ett rapp med spöet på rumpan (och nej alla bukare, det är inte ett hårt rapp, utan bara talar om att nu ska du lyssna på mina skänklar, gör du inte det så får du ett dutt med spöet).
Hästen ska lyssna till dina signaler direkt, det ska inte dröja en halv sekund innan den gör så att säga slag i saken..

Min häst är även lite svår vid lastning. Han står som en åsna vid rampen och vägrar att gå på.
Men så fort linorna kommer fram så går han upp utan problem..

Förstod som att ni hade linor, men förstår inte hur han kom ifrån dem så att säga??
Och varför är ni 7 personer??
Det blir som jag ser det ett problem att vara fler och det blir stressande.
Var 3 personer, du som leder hästen fram till rampen och 2 st som korsar linorna en bit uppanför haserna.
Men som sagt träna först och främst på den övriga hanteringen.
Och glöm inte hjälm och gärna skyddsväst när ni ska lasta, en sådan häst kan bli riktigt farlig!!
Lycka till och var försiktiga!
 
Sv: HjÄlp mig med lastningen!!!

Åh, vad roligt att höra! Det lönar sig att ha tålamod och låta det ta tid i början. Man får se tiden som en investering som betalar av sig i längden. När man lärt sig läsa hästar så är det lite som Ceasar Millan i "Mannen som talar med hundar". Timing är ALLT! Och när han gör det - eller vem som helst med timing! - blir det lätt och snabbt att utföra.

Härligt att höra att du har fått rättsida på problemet.
 
Sv: HjÄlp mig med lastningen!!!

Jag kan bara hålla med. Timing är allt och lastning/tarnsportering är något som är så otroligt onaturligt för hästen att våld inte löser någonting.
Lastning handlar i botten om kommandoträning för mig, med enkel begäran-respons metodik. Dessutom måste du ha ett grundläggande ledarskap för att få hästen att finna sig i att gå in i en "trång skramlande låda". Den måste lita på dig och respektera dig, du som håller i grimmskaftet i första hand, medhjälpare ska bara agera som en eventuell förstärkning på dina signaler.
Som du beskriver hästen och din relation så verkar du inte ha riktigt fullt förtroende och respekt.
Du måste därför sätta ramarna i ALL hantering runt om kring din häst. Tydliga gränser och här kan du behöva både ta i för att få respekt och ha tålamod för att vinna tillit. Fullfölj allt som du vill ha det. Man kan inte ge upp och nöja sig med något halvdant. Var alltid konsekvent.
Börja där och ta dessutom hjälp av någon som hanterat svår lastade hästar. Hanteringsbrister ställs alltid på sin spets i sådana situationer det kan hjälpa att se med egna ögon hur någon annan fullföljer och tajmar.
Jag tror inte att problemet kommer att vara svårt att få bukt med, det är värre med de som inte kan åka och klättrar över bommar eller ska sparka sig ut och ha sig.
Lycka till!:)
 
Sv: HjÄlp mig med lastningen!!!

Riktigt tråkig inställning från din sida att hästen är dum. Det är ju DU som uppfostrat och format den. Självklart är den inte dum, den tycker lastningen och åkandet är obehagligt.

Ta till dig råden du fått i tråden och jag hoppas att sista lastningen du beskriver inte orsakat för mycket skada som blir svår att åtgärda. Varje gång du beter dig som du beskriver, och lastar hästen med våld, får den vatten på sin kvarn att det är obehagligt att lastas och åka.
 
Sv: HjÄlp mig med lastningen!!!

jag menar inte att min häst är "dum" (korkad) utan elak / farlig ärligt talat. i våras när jag hade honom lös i paddocken vände jag mig bort en sekund för att prata med en kompis och då gjorde han utfall och sparkade mig .. då rök flertalet revben.

Han är rätt hotfull i stallet och blir det särskilt då man säger åt honom att backa undan- jag vet inte om det kan vara så att någon har slagit honom eller varit dum för sånt här kommer väl inte av sig själv..

jag ska leta reda på någon som kan hjälpa mig med alla problem med hanteringen.

ridmässigt är han OTROLIG!!!! han lyssnar och göra nästan! alltid som jag vill. super fin och mycket långt kommen för att vara snart 5. men som katarina_dacke skrev är även min kuse svår vid uteridning.
Han kan helt plötsligt stanna och frusa fast och VÄGRA gå framåt. då har jag fått backa honom tills han börjar gå igen.. vissa gånger rätt långa sträckor...

jag är rädd att om jag skulle anlita någon som hjälper mig skulle han skada denna personen och då vill ingen hjälpa mig...

visst ska man inte vara 7personer men klockan vad 22.00 och vi hade redan stått en timma. alla ville åka hem och vi fick inprincip lyfta in honom...

vet ni någon som kan hjälpa mig? som inte är rädd för att bli sparkad eller biten för det kan jag tänka mig att han gör, särskilt när man säger nej, tex ber honom flytta sig i stallgången så stryker han öronen bakåt och hotar..


vad jag inte nämt är att han är VÄLDIGT utsatt i hagen och får stryk av de andra 2 hästarna. Han får aldrig äta ifred även om vi lägger ut säkert 10högar blir han borjagad. jag provade att ha honom själv men då sprängde han staketet för att han var ensam... kan detta påverka att han istället ger sig på oss människor för "rang"ens skull? eller ger han igen eller vad--
 
Sv: HjÄlp mig med lastningen!!!

En häst som vet att den kan flytta på folk kommer aldrig att gå någonstans han inte vill. Du får börja med vanlig markhantering och där kommer du att ha bra nytta av någon duktig NH-människa. Börja inte själv utan ta hjälp. Och ang sparka och bita så det jag har sett av duktiga NH så brukar de inte befinna sig i sådana lägen att hästen kommer åt dem om de inte är riktiga odjur och det tror jag faktiskt inte att din häst är. Jag tror att ditt problem kan vara löst ganska fort men att du behöver lära dig andra verktyg att använda dig av i all hantering.
 
Sv: HjÄlp mig med lastningen!!!

asa_s.
tack för ditt svar.. jag ska nog som du säger vända mig till någon NH tränare. jag har ingen tidigare erfaranhet av något liknande. har fått för mig att de bara sysslar med "rädda" hästar och typ "pratar" med hästar och ¨sånt psykologiskt trams man kan höra om ibland...

för min del som hästägare vore det verkligen underbart om han blev lite snällare... jag kan inte låta någon annan hålla på med honom över huvudtaget pga skaderisken... och jag har inte haft en ledig dag sen.. ja ni vill inte ens veta när.. det skulle va skönt att kunna ta några dagars semester utan att få samtal hem att hästen sparkat skötaren eller liknande...

har ni någon inom NH ni rekommenderar? någon bra hemsida??

tack för alla svar, ja kan även tillägga att jag var MÅTTLIGT förbannad på min häst när jag skrev första inlägget. han var rätt billig igår kan jag säga. och det kommer inte bli en enda träning borta först vi är 100% säkra på lastningen hemma. känner att det är så mycket viktigare att få iordning på detta hemma innan man tävlar och så...tyvärr... =(
 
Sv: HjÄlp mig med lastningen!!!

Nu vet inte jag hur ni har gjort men jag brukar vara rätt bra på att få in hästar i transporter utan att behöva ta till varken linor eller våld.

Ett misstag som jag märkt när folk lastar är att man leder upp hästen på rampen och sen när man kommer upp så vänder man sig mot hästen och lockar på den mitt i hästens väg in i transporten.. I min värld funkar inte det!
Jag leder hästen hela vägen, hästen går bakom och jag går bara på! Stannar hästen fortsätter jag framåt, jag vänder mig aldrig om och börjar dra. Backar hästen håller jag emot och är SNABB med eftergiften så fort hästen tänker framåt. Bra kan vara att ha en medhjälpare som inte gör någonting så länge hästen inte börjar backa. Då kan den lägga en hand som ett "stopp" i baken.. också där är det viktigt med eftergiften så fort hästen tänker framåt!

Att träna på hemmaplan är ett måste.. Servera gärna något mål mat i transporten ibland! Låt den stå där och äta och backa sedan lugnt ut den när den är klar för att avdramatisera hela grejen. Kör korta svängar i början.. tex kör bara för övningens skull och inte när ni ska någonstans utan ta en kort runda så den får lära sig att bli trygg med transporten och åkandet. Sen får ni prova hur hästen gillar att stå. Vissa hästar vill ha mellanväggen men jag har märkt att på de flesta hästar så åker de lugnare om man tar bort mellanväggen alt har den snett så de kan bredda benen och stå och parera lättare.

Och sen.. TÄNK POSITIVA TANKAR! Tänk att det inte är något problem.. Tänk att Nu går vi på direkt och så och försök verkligen visualisera detta och intala dig att så kommer att ske! Tanken hjälper en massor!

Jag har också märkt att det är lättare att vara Få personer vid lastning än ett helt gäng som kan bli väldigt stressande för en redan uppstressad häst.. Max 3 personer skulle jag säga! Och de två som inte leder ska vara lugna och ganska passiva sålänge hästen inte backar eller går åt sidan.

Lycka till med lastandet! Det kommer nog lösa sig med tiden!
 
Senast ändrad:
Sv: HjÄlp mig med lastningen!!!

Jag tränar parelli horsemanship med mina hästar. Jag har också haft problem tidigare med lastning, vilket nu har löst sig då jag har lärt mig att läsa av hästen på ett helt annat sätt och använda timingen rätt, alltså ha en bra komminkation med hästen. Vilket är a och o! Jag går aldrig med hästen in i transporten utan "skickar" alltid in hästarna i släpet.

Men överhuvudtaget innan jag börjar lasta vill jag se att jag har en bra kommunikation och ett bra ledarskap från marken. Det finns idag en godkänd tränare inom pnh i Sverige som är jätteduktig. Till sommaren finns det två. Sedan finns det självfallet många andra duktiga nh människor också.

Jag skickar ett pm till dig
 
Sv: HjÄlp mig med lastningen!!!

Väldigt enkelt uttryckt så jobbar de med att flytta hästen medan de själva står en bit bort. Just avståndet gör att man kan plocka av hästen en hel del makt men samtidigt är det eftergiften som är det fundamentala, det är där hästen lär sig. Därför tycker jag du ska höra dig för, jag vet tex att det finns ett nätverk för dem som är intresserade av John Moore, som är den jag sett live. Han var väldigt vettig tycker jag. Parellikonceptet har jag sett två clinics och det var lite samma sak fast mer "utbroderat", John Moore var mer rakt på sak men så har han heller inget eget koncept som han säljer utan det är vanligt hästvett fast utifrån ett westernperspektiv (fast du ska ju inte rida så då kan det kvitta). Hempflings hantering bygger på samma grund så det kan också fungera, men där ligger hanteringen mer till grund för fortsatt ridning enligt hans lära.

Men ta inte bara någon från granngår'n för har en misslyckats så innebär det bara att hästen blir svårare för nästa.

Ett helt annat tips är faktiskt trickträning. Det kan låta korkat men det handlar om att lära hästen se fram emot en belöning och tycka det är kul att göra som matte vill. Sedan kan man ta med sig det i mer och mer av hästens övriga liv så kommer den så småningom tycka att det är kul att transporteras för att det betyder att man får göra nya spännande saker som matte tycker är kul! Vi människor har ju snarare en tendens att ta med oss vårt missnöje med vissa saker även i andra situationer och hur känns det då för hästen att umgås med oss...
 
Sv: HjÄlp mig med lastningen!!!

Låter som du och hästen kan behöva lite hjälp med lastträning. Jag tog hjälp i höstas på min unghäst och har nu en treåring som glatt går på trailern. Känns skönt att veta att det inte blir strul när man ska i väg och att pålle tycker de är kul och spännande att få åka. tiden man lagt ner har man igen många gånger om senare. Har skickat PM på vem som hjälpte mig...
 
Sv: HjÄlp mig med lastningen!!!

jag menar inte att min häst är "dum" (korkad) utan elak / farlig ärligt talat. i våras när jag hade honom lös i paddocken vände jag mig bort en sekund för att prata med en kompis och då gjorde han utfall och sparkade mig .. då rök flertalet revben.

Han är rätt hotfull i stallet och blir det särskilt då man säger åt honom att backa undan- jag vet inte om det kan vara så att någon har slagit honom eller varit dum för sånt här kommer väl inte av sig själv..

ridmässigt är han OTROLIG!!!! han lyssnar och göra nästan! alltid som jag vill. super fin och mycket långt kommen för att vara snart 5. men som katarina_dacke skrev är även min kuse svår vid uteridning.
Han kan helt plötsligt stanna och frusa fast och VÄGRA gå framåt. då har jag fått backa honom tills han börjar gå igen.. vissa gånger rätt långa sträckor...

jag är rädd att om jag skulle anlita någon som hjälper mig skulle han skada denna personen och då vill ingen hjälpa mig...

vad jag inte nämt är att han är VÄLDIGT utsatt i hagen och får stryk av de andra 2 hästarna. Han får aldrig äta ifred även om vi lägger ut säkert 10högar blir han borjagad. jag provade att ha honom själv men då sprängde han staketet för att han var ensam... kan detta påverka att han istället ger sig på oss människor för "rang"ens skull? eller ger han igen eller vad--


Efter den här redogörelsen så tycker jag att det blir tydligt att hästen har satt sig över människor från marken, den anser att den är högre i rang än människor. Du behöver börja med att först ta i tu med detta, så att hästen rent allmänt respekterar dig på backen, INNAN du blandar in lastningen tyvärr. Att kombinera två saker a) att den inte respekterar dig på backen med b) lasta, ngt den inte gillar, är som att be om extra problem, och du riskerar dessutom att förlora mer och mer "status" i samband med lastningen, som gör att han sen blir värre från backen rent allmänt osv osv.

Ta hjälp av ngn som precis som du redan fått tips om, vet hur man arbetar hästen från backen, så att ni kan börja där.

när ni sen kommer till lastningen så håller jag med capable case, i det att det hellre är färre människor, och vikten av att de människor som är med, är HELT insatta i vad som ska göras, hur de ska agera, när de ska agera och att man jobbar som ett team. Optimalt är att ha samma personer med varje gång ni lastar hästen, för att undvika att systemet spricker.
 
Sv: HjÄlp mig med lastningen!!!

Vet du vad, jag tror det är precis tvärtom. Jag tror att hästen är väldigt osäker på sin plats och sin roll i tillvaron. Han är inte ett dugg elak eller dum i skallen - han är en ungtupp som testar gränserna och tror att han är störst bäst o vackrast - och människorna har inte genomskådat honom utan dem kan han bossa runt med.


Att han får mkt stryk i hagen tyder kanske på att han inte lyssnar tillräckligt på sin ledare, de gillar honom inte eftersom han , på sitt sätt, visar uppstudsighet. Hästar brukar inte ge varandra stryk i onödan eller inte tillåta dem äta om de beter sig normalt, dvs följer flockens regler etc.

Dessutom kanske han är en aningen skarp.
Någon som KAN läsa hästar tror jag inte riskerar att bli sparkade eller bitna av honom, de ser direkt om han ÄR skarp NÄR han kommer reagera och HUR han kommer reagera.
Jag har själv hanterat två liknande hästar och har aldrig blivit skadad. Men är man stressad och irriterad själv - som du helt tydligt var vid lastningen, så gör man saken bara tusen gånger värre och MISSAR viktig information från hästens sida.

Vems och vilken metod man använder är upp till varje häst/hästägare själv.
 
Sv: HjÄlp mig med lastningen!!!

jag tror ni alla har rätt..

jag ska leta reda på någon som kan hjälpa mig med grunderna och att få min häst att visa respekt mot mig.. vill ha ett fint förhållande med mig häst där båda respekterar varandra och att få min häst att bli mer avslappnad.. han är så stressad särskilt vid fodring att han sätter maten i halsen och börjar hosta... jag brukar ta in honom tidigare och låta han äta i fred och släcker alltid över hans box så att han verkligen får vara i fred...

nu idag har han diarré antagligen efter stressen häromdagen.. och jag själv får inte hantera min häst mer än att borsta de närmaste veckorna pga mina brutna fingrar...
 
Sv: HjÄlp mig med lastningen!!!

Jobbig situation för er båda och jag tycker du är otrolig som orkar kämpa trots all motgång! Jag har skickat PM. :idea:
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 165
Hästhantering Nu är snart ''vintervilan'' över för min häst och vi ska bege oss ut på tävlingsbanorna igen. Vi har haft ett litet uppehåll från just...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: Speedway
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 221
Senast: Jealle
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp