hjälp mig , snälla !

J

jullii

hej ! jag är medryttare på ett gottlandsruss som heter oktav . han är världens snällaste i stallet och även när man rider . Men han är jätte svår att leda inn till stallet . de är aldså lätt att fånga honnom o sätta på grimma o grimmskaft , men JÄTTE svårt att få honnom med sig inn till stallet , har provat med hö , havre , äpplen , sockerbitar , rasslande godis hinkar etc . Men inget funkar :(
tacksamm för svar .
 
Sv: hjälp mig , snälla !

Hur länge har du varit medryttare? Om du presis har "börjat" så är det säkert så att han testar dig eller gör han lika med alla som ska ta in honom? Får du ut honom ur hagen eller börjar han redan där? Hur som helst så var envis! Se till att ha gott om tid när du ska ta in honom, trötta ut honom, stannar han och vägrar gå så stå där tills han tycker att det är tråkigt och vill gå med dig. Ta gärna in honom flera gånger om dagen om du har möjlighet till det, även om du inte ska rida så att han aldrig vet vad som väntar. När du rider kan han vara istadig och vägra gå då med eller är det "bara" från hagen in till stallet?
Hur som helst så kan ponnyer (och då speciellt russ!!!jag har erfarenhet av dem!) vara fruktansvärt envisa, man kan bli galen på dem ibland! Men det lönar sig att vara envis och försöka att inte bli arg (även om det är svårt ibland)
Hoppas att det löser sig så att du får en kul kompis i honom, det russ jag red och tävlade i ungdomens dagar var helt underbar men det tog sin lilla tid innan vi kom underfund med varandra.
 
Sv: hjälp mig , snälla !

Jag tycker du ska sluta ge honom godis.

Var lite envis och be honom snällt gå framåt tills han lyssnar och då kan han få beröm i form av uppmuntrande ord och slakt grimskaft.

Alltså på med grimma och grimskaft och be honom sen gå framåt genom att själv ta ett steg och dra lätt i grimskaftet. Svarar han inte så öka trycket i grimskaftet och smacka om det behövs. När han visar minsta tendens till att ens lyssna på dig i början så släpp efter på grimskaftet ( =belöna honom).

Ta det stegvis, nöj dig med att ni kanske bara går 5 meter från hagen första dan.

Eller så kan du ju lura honom genom att ta tränset med till hagen och rida iväg. Men det löser ju inte riktigt problemet utan man tar sig bara runt det och lägger det riktiga problemet åt sidan.
 
Sv: hjälp mig , snälla !

Han testar dig säkert min isisvalack gör också sina små runder med tjejen som sköter honom när hon kommer ut ur hagen drar han iväg ifull fart och låter sig inte fångas :mad: Om jag står ett par meter bort trippar han dock snällt med henne in i stallet dom är duktiga ögontjänare dom där lurviga sakerna ;)
 
Sv: hjälp mig , snälla !

tack för svaren , har fått lite olika tipps nu , men nån av er frågade hur länge jag hadde vart där , jag har nu varit där i 5 månader 2 dagar i veckan .
 
Sv: hjälp mig , snälla !

jag hyrde en ponny på halvtid som gjorde precis likadant. jag gjorde så som Madelene skrev. jag tog på honom grimma och grimskaft och började leda honom. när han stannade sträckte jag grimskaften och ökade trycket tills han visade att han var på väg framåt. då släppte jag trycket i grimskaftet och berömde honom med rösten. i början gick han ett steg i taget, men sen några steg i taget och sen gick han med mig, för han tyckte att det var enklare och behagligare. jag tog några dagar och tränade bara det här. så när vi kom upp till stallet så borstade jag honom bara och gav han en liten hötuss och ledde tillbaka till hagen. efter de där dagarna har han så snällt följt med mig. om han iaf har stannat så har jag bara spänt grimskaftet och då har han följt med på direkten.
har även en egen häst nu som också testar att ibland och jag gör samma sak med honom och det fungerar bra! :bow: :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: ameo
·
Hästhantering okej, jag köpte en 15årig valack för ca. i månad sedan. Han är jätte snäll i stallet och att rida på men när det kommer till hagen har...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Masse
·
S
Hästhantering Hej! Först vill jag bara säga att det inte är min mening att hänga ut någon, om någon skulle känna sig träffad - behöver bara lite...
Svar
13
· Visningar
2 518
Senast: ridtravare
·
M
Hästhantering Heej, jag har just tagit en häst på foder, och han är jätte skygg och svår fångad i hagen, men bara han ser att de inte finns nån annan...
Svar
1
· Visningar
741
Senast: Nomina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp