Bukefalos 28 år!

Hjälp mig till en bättre sits!

KAROLIJNAH

Trådstartare
Hallå Buke! Har haft uppehåll från ridningen på ca 1,5 år eftersom jag sålde min häst pga tidsbrist (skola och andra intressen). Nu har jag tillsammans med min pappa börjat turas om att ha en häst som vi har 5 gånger i veckan, varav jag rider mellan 1-4 gånger i veckan. Problemet är att hästen är 171 cm i manken och jag är "bara" 163 cm lång, och jag upplever att min sits är verkligen inte densamma. Den har förändrats hur mycket som helst och jag har svårt att sitta ner i de stora stegen och komma runt ordentligt. Ungefär som att jag sitter ner, men inte riktigt får ordentligt kontakt och skumpar en del i trav och galopp. I och med att hästen är så stor och ibland lite seg koncentrerar jag mig mest på att driva fram och då får jag världens sämsta sits som finns. Kanske lite svårt att förklara, men tror mitt största problem är att jag inte är ett med hästen i min sits.

Min häst som jag hade i ca 3 år var 165 cm i manken, så storleken är inte det största problemet. Och är stark i kroppen i övrigt, började träna på gym i samband med att jag sålde min häst.

För att återkoppla till det som står däruppe, vad ska jag göra för att förbättra min sits? Hur ska jag göra för att "komma ner" mer i sadeln och känna mig klistrad där på? Alla tips är mer än välkomna och uppskattas. Tack på förhand! :)
 
Sv: Hjälp mig till en bättre sits!

Hej,
Ta det lugnt! Jag har upplevt precis samma sak. Sitsen kommer tillbaka, du behöver bara öva. Det är som att cykla, har man en gång lärt sig så sitter det där. Jag lovar! :-)
 
Sv: Hjälp mig till en bättre sits!

Förstår om du inte vill rida barbacka på en sådan hög häst, annars hade det varit bra för sitsen.
Men prova att rid utan stigbyglar, då kommer man ner i sadlen.
 
Sv: Hjälp mig till en bättre sits!

Svt öppet arkiv har en serie från 1974, "till häst". Jag var positivt överraskad av sitsträningen i den serien.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 021
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 021
Senast: sorbifolia
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
4 558
Senast: AW
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 443
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp