HJÄLP min foderhäst har ingen päls!?

resolut

Trådstartare
I februari tog jag över en häst på halvfoder och tar över honom på hel nu när ägaren hittat en ny häst. En fransk travarherre född -01.

Först måste jag kanske förtydliga... att jag är ingen person som enbart dömer hästar efter utseende eller är ytligt dömande men givetvis vill man att ens shäst ska se frisk ut, vara välskött och vara tipptopp! Jag är en perfektionist när det gäller allt ifrån att putsa utrustning till att olja hovar och hålla manen i trim. :o

Till saken... Innan jag tog över hästen hade den förra ägaren klippt honom. ½-1millimeter(!) på hela framkroppen och sen gick de dåliga skärbladen sönder och ägaren blev tyvärr tvungen att klippa resterande rygg (med undantag för en sadelruta), sidor, mage och rumpa till NOLL MILLIMETER. Alltså. Det är cirkus noll päls där. Bara hud. Ja, med undantag för ett hjärta av svart lång päls då. Samt långhåriga ben.

Även halva manen är bortklippt på några millimeter pga "skav". Samt en rakklippt tjock pannlugg (inget fel i detta bara det att jag och hans ägare som har haft honom har olika smak, ganska långt ifrån varandra... :angel:)

Förutom det faktum att jag innerligt önskar att hans fina mörkbrun/svarta päls ska växa ut igen så att jag slipepr skämmas för att han ser ut som om han har rakat sig själv så är han otroligt frusen av sig och känslg i huden vilket leder till pigmentförändringar, skav och små knutor. :down:

Hur snabbt växer era hästars päls? Har ni haft någon katastrofsne klippning och hur gick det? Finns det någon mirakelmetod eller är det bara att be till gudarna?:cry:

Ungefär såg han ut när jag tog över honom. (ignorera min kära mor som rider)
10965691_10153076608074038_1987503532_n_54ff4256ddf2b35a74399b1b.jpg


Och det här är hur han ser ut med lite mer hårstrån och päls på kroppen... :D Något det just nu känns som om jag ALDRIG kommer få uppleva :(
269334_10150963096820480_1914459502_n_54ff43bdddf2b35ac097c2f4.jpg
 
Min gamla travare klipptes en gång på hela vintern, syntes hur länge som helst att hon varit klippt. Slutade synas när hon bytt till sommarpälsen.
Shettisarna däremot skulle jag kunna klippa va 6-8 vecka utan problem. :)

Alla pälsar är olika, se till att han får tillräckligt med protein nu i fällningstider bara så ordnar sig nog pälsen ska du se=)
 
Han klipptes i december/januari om jag itne har fel för mig, inte mycket päls att "fälla" för honom :D:laugh: men hoppas på sommarpäls i alla fall!

Räckder det med normalintag av protein eller ett extra intag av protein utöver det kan hjälpa?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp