Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!

F

frid

Har nyligen utökat vår hage med att hägna in en skog också. Det visar sig nu att mina shetlandsponnyer äter ormbunkar!!! Ska jag sluta ha dem i skogen eller hur är det med era hästar som går i skogshagar? Jag tror att det är lundbräken som vi har här (inte helt säker)...:eek:
 
Sv: Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!

Är det ingen som har erfarenhet av detta med ormbunke i skogshage?:confused:
 
Sv: Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!

våra pållar (även shettisar) går i delvis skogshage höst/vinter/vår, men ingen äter av ormbunkarna :crazy: har aldrig varit med om att någon häst ätit av det :crazy:
 
Sv: Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!

aldrig varit med om att hästar ätit av ormbunkar.

en liten fundering så här på natten, kan det finnas något ämne i ormbunkarna som de behöver??
 
Sv: Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!

Intressant. Jag såg att en av araberna åt ormbunke häromdan. Jag har aldrig sett det förut. Vet dock inte om det skulle vara farligt...

Sara
 
Sv: Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!

Min sköthäst är också en shettis och tro mig, han äter nästan ALLT. bla, maskroser. Är dom farliga?
 
Sv: Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!

Maskrosor är helt ofarliga =)

TS - Ingen häst här har nånsin rört ormbunkar
 
Sv: Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!

Usch, jag blir helt nervös nu, ska ut och kolla en gång till...Det värsta är att jag inte vet vilken av de två rackarna som snaskar ner ormbunkarna. Det som jag tycker är så konstigt är att de har en gräsdel och även gräs i utkanten av skogen också så utsvultna är de inte så att de ska behöva gå på giftiga växter......:confused:
 
Sv: Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!

Mina hästar har fullt av ormbunkar i hagen men dom har aldrig ätit av dem.
Maskrosor är helt ofarliga, i boken naturlig hästhållning(?) Så var maskrosor med på listan över nyttiga växter:laugh:
 
Sv: Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!

Nu har jag varit ute på spaning igen...Jag tog in två olika sorters och tittade på "Linnaeus" och vad jag tror så ska det vara Lundbräken och e v Nordbräken jag har i skogen. Jag litar dock inte helt på "Linnaeus" då jag sett att vissa växter inte markeras som giftiga trots att de är giftiga för häst som t e x vårkorsört. Någon som vet varför det är så?:crazy:
 
Sv: Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!

*puttar upp* så kanske fler med erfarenhet från ormbunkemumsande ponnysar kan svara......
 
Sv: Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!

För att Linnaeus/den virituella floran inriktar sig på människor i första hand. Dessutom när det gäller korsört måste hästar äta stora mängder för att bli förgiftade. Andra mer giftiga växter räcker det med liten mängd.
 
Sv: Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!

Ok, då fattar jag. Jag hade faktiskt en liten tanke åt det hållet också...:idea:
 
Sv: Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!

Enligt en av mina hästböcker är ormbunkar farliga mot hästar.
 
Sv: Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!

Hästar och andra djur för den delen vet inte om dom har brist på något ämne eller inte.
Nej men de drar sig gärna till saker som innehåller de ämnen de saknar/har brist på:) De är samma med oss människor, vi vet inte alltid att vi har brist på något men vår hjärna börjar tänka mycket på de saker den vet innehåller det vi har brist på!
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 395
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: Roheryn
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
772
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 395
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp