Bukefalos 28 år!

Hjälp! Mina växter dör!

Capable Case

Trådstartare
Har ett antal växter här hemma som har mått alldeles prima hur länge som helst.. Hade dock en Orkidée som var lite hängig i bladen så jag var inne på blomsterbutiken och rådfrågade och hon rekommenderade Orkidéenäring..

Köpte en flaska sådant och även en flaska för de andra växterna för jag tänkte att de kanske också behöver lite näring.. Blandade enligt anvisningarna och vattnade med detta.. Har nu använt det i ca 2 veckor ( 1 kapsyl i 2 liter vatten som det stod enligt anvisningarna) och nu har 2 Hibiscusar i stort sett dött (bladen har skrumpnat och torkat och alla knoppar har fallit av) de andra växterna ser jättehängiga ut och Orkidéen har tappat många utav sina blommor som inte har varit något problem innan. Växterna står kvar på precis samma ställe som tidigare när de mådde bra så inget annat har förändrats.. Vad har hänt med dom? Kan de fått för mycket näring eller? :confused:
 
Sv: Hjälp! Mina växter dör!

Jag har också fått problem med mina växter, men det kan man nog inte skylla på näringen. Tre av dem har fått spinn, en är full av små spindlar, en annan hade en stor spindel i krukan, i en hade det flyttat in tre tvestjärtar som tog död på den stackars växten och några dukade under av fluginvasionen som antagligen kan spåras till dålig jord. Har förhoppningsvis lyckats rädda några av dem, men man blir så trött :(
Växten med tvestjärtarna hade mått hur bra som helst men blev risig på några dagar, så om växterna blir sjuka bara sådär kan det ha flyttat in nåt äckelpäckel i krukan :)
 
Sv: Hjälp! Mina växter dör!

Har kikat och det finns inga spår av någon ohyra hos dem.. Fasiken, jag som trodde de skulle bli superfina med lite näring!
 
Sv: Hjälp! Mina växter dör!

Är det lågkonjunkturen? Mina stora fina garderobsblommor bara stendog eller iaf 90% av stammarna har dött. Jag vet bara att jag vattnat dem något mer än jag brukar men kan aldrig tro jag vattnat ihjäl dem. Orkideerna (brudorkideer) står några veckor och jag har just nu 9 st på återväxt men ingen av dem vill blomma igen...
 
Sv: Hjälp! Mina växter dör!

alla mina växter är också superhängiga och har varit det sedan början på augusti ungefär :( De som annars brukar vara så pigga och fina året om :( Har inte ändrat några rutiner och förra året var de helt okej, men i år orkar de helt enkelt inte. Konstigt!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 629
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Ja, hur gör man? När jag köpte/fick mina fantastiska orkidéer förra året blommade de som galna hela vintern. Nu har de legat i dvala hur...
Svar
1
· Visningar
1 955
Senast: Minett
·
Trädgård & Växter Jag och pappa var och köpte en massa växter till hans hus förra helgen och jag hittade en fin blomma till extrapris. När jag kom till...
Svar
6
· Visningar
1 350
Senast: Hazel
·
Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 309
Senast: Tant Acka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp