Bukefalos 28 år!

Hjälp-mjölken sinar

Status
Stängd för vidare inlägg.

TBT

Trådstartare
Har en lite kille :love: på snart 4 månader som bara har fått bröstmjölk. Jag har haft gott om mat och sonen har vuxit rejält.. Men nu käns det som om mjölken håller på och sina :o . Lillkillen sover kortare stunder både på natten och på dagen. Kan det bero på att han inte äter sig mätt och står sig kortare stunder :crazy: ? Ibland när han äter så verkar han bli fustrerad över att det inte kommer tillräckligt med mat...
Kan man få igång mjölk produktionen mer med o pumpa eller hur gör man? Vill helst inte börja med tillägg redan.
 
Sv: Hjälp-mjölken sinar

Jag sinade också när Theo var ca 4 månader :crazy:
Försökte pumpa emellan målen som var ätt täta men det blev inte bättre av det uan jag fik helt enkelt börja med tillägg. Se det inte som ngt misslyckande!! 4 månader är bra! Och tänk på att inte bli pressad av situationen för det hjälper inte...utan själper snarare :(
 
Sv: Hjälp-mjölken sinar

Har de inte en rejäl tillväxt period där vid fyra månader? Hur länge har ni haft problem? Är det bara ett par dagar så skulle jag nog råda till att försöka amma så ofta han vill under en period, bo in er i sängen och amma... Men har det varit under en längre tid och han till och med kanske har slutat att gå upp så kanske det är värt att prata antigen med BVC eller ammingshjälpen.
 
Sv: Hjälp-mjölken sinar

Det är tyvärr så att alla mjölkkossor inte har lååånga laktationer...
Vissa av oss sinar tidigare än andra, oavsett vad WHO har för rekommendation om helamning... :smirk:
Var, som någon annan också skrev, GLAD för att du kunnat amma den tid du har, fortsätt delamma så länge det känns meningsfullt, men ge tillägg i den mån det behövs för att hålla ditt barn mätt och belåtet. De ersättningar som finns är BRA!
Det viktigaste är ju ändå att barnet får i sig den näring det behöver!

Jag har ju pumpat och flaskmatat till alla mina tre och med både ettan och tvåan har jag börjat sina efter knappt två månader. Innan dess har jag haft så kag skulle kunnat försörja trillingar, men sen har det sinat ganska fort. Jag räknar med att det kommer göra likadant den här gången också. Med denna och med tvåan har jag varit förutseende och fyller frysen så gott det går, för att kunna förlänga perioden med bröstmjölk så länge som möjligt, kompletterat med ersättning.
 
Sv: Hjälp-mjölken sinar

Eskil är också fyra månader. De behöver mer mat nu. Du sinar inte men han vill ha ännu mer. Dessutom behöver de sova mindre och utökar sin vakna "kommunikationstid" :idea:

Vill du fortsätta amma så ta några dagar och prioritera amningen. Drick mycket, ta det lugnt och amma HELA tiden som det överhuvudtaget går att trycka i bebin tutten i munnen.

Det är jättesvårt att öka produktionen med att pumpa, bebin är mycket bättre verktyg! Tankar om att mjölken sinar är sämsta tänkbara verktyg! Lita på dina bröst och ta dig tid och mys med bebin :love:

Här är vi över den tröskeln och jag siktar på helamning till ca 7 mån.
 
Sv: Hjälp-mjölken sinar

ameo skrev:
Jag räknar med att det kommer göra likadant den här gången också. .

Ha beredskap för det, men RÄKNA inte med det för då kanske det blir så i onödan :) Kan bebin suga själv så blir det helt annorlunda!
 
Sv: Hjälp-mjölken sinar

Jag pumpar även denna gång, eftersom jag tvingades ge upp amningen. jag är helt enkelt inte skapt för att ammas på - även om jag har MASSOR av mjölk. :cry:
Inte ens en sugpropp som denna bäbis klarade av att suga ur mjölken, som jag VISSTE fanns :( (vi hobbyammar lite, bara...)

Och ärligt talat så har jag VÄLDIGT svårt att tro att det ska kunna göra SÅ stor skillnad med pumpning eller amning. Och att det är pumpningens "fel" att jag börjat sina vid ungefär samma tid två gånger förut, trots att jag pumpat VÄLDIGT intensivt och ökat intensiteten ännu mer när det verkat vilja minska.
 
Sv: Hjälp-mjölken sinar

Jag tappade oxå mjölken när dottern var tre månader gammal. Trots att amningen flöt på hur bra som helst fram tills dess. Jag pumpade 8 ggr per dygn i ren desperation i ytterligare 2 månader (dag och natt) för att åtminstone kunna ge det jag fick ut från flaska, men det kom inte mer än 20 ml totalt...

Åh vad jag grät och kämpade och kämpade och grät, men mjölken var och förblev slut!!!!!

Slutligen var det en barrnmorska på bvc som bad mig att ge upp amningen. Hon sa att jag hade kämpat på bra, men att mjölken inte skulle komma tillbaka om jag så gick omkring med pumpen dygnet runt!
 
Sv: Hjälp-mjölken sinar

Det är faktiskt så som någon redan sagt att detta är en tillväxtperiod då dom kräver mer mat-så det är bara att inse faktum att man får bänka sig i ammningssoffan i några v framöver :)
Sedan är det så att mjölken ofta är tunnare på kvällen så det kan vara en bra ide att amma tätare inför natten eller att ge tillägg just bara på kvällen.eller varför inte pumpa ut på morgonen när mjölken är som tjockast och ge i flaska på kvällen :idea:
Lycka till och även om du får börja ge tillägg på "heltid" så är det INTE ett misslyckande-ditt barn kommer att bli friskt och må bra endå.
 
Sv: Hjälp-mjölken sinar

Det var nog runt den tiden som jag gjorde så att jag pumpade ur på morgonen efter Lucas ätit och så fick han det på kvällen när det var "som värst". I övrigt så ÄT MASSOR, DRICK MASSOR och bara amma hela hela tiden, sitt i soffan/sängen och bara var i några dar, detta om du vill fortsätta helamma alltså. Försök slappna av och tänk att varje gång bäbisen suger så ökar det på mängden.

Jag har pumpat också och trots att jag var van pumpare så fick jag till slut inte ut nånting, utdrivningsreflexen ville inte helt enkelt, men när Lucas åt så kom det mjölk.

Sen är det ju knepigare runt 4 mån eftersom de gärna blir lite distraherade av omgivningen, mycket att titta på!
 
Sv: Hjälp-mjölken sinar

Tusen tack för era svar :smirk: Har de senaste dagarna försökt få sonen till att äta oftare, men oftast så bara han flinar och ser helt ointresserad ut ;) Han kan verkligen lura mig till o skratta :love: :love: . Men det har nog gjort lite nytta för det känns som om mjölkproduktionen har ökat :banana:
Har tidigare bara "mjölkat" för hand så jag rusade till närmaste barntilldehörs affär (ca 7mil :angel: ) o köpte en handpump (Avent). Första gången jag använde den så började det att blöda :crazy: , o jag som inte haft ett minsta ont eller haft såriga bröstvårtor innan...Men skam den som ger sig. Har följt era råd o matat gossen med morgonmjölken på kvällen som "tillskott" till amningen o det verkar fungera. :banana:
 
Sv: Hjälp-mjölken sinar

Men AJ! Hur lyckades du få det att blöda med Aventen? Du får inte trycka så hårt heller :crazy: :)

Bästa pumpen köpte du i alla fall! Jag har pumpat många liter med min.
 
Sv: Hjälp-mjölken sinar

Efterfrågan styr tillgången. Ju mera du ammar ju mera mjölk kommer men det kan ta dygnet-runt-amningar ibland. Jag ammade första bebisen i nästan två år och kunde inte pumpa ur en enda gång! Mina bröst släppte inte till en droppe till pumpen... Jag läckte nästan heller aldrig (använde kanske 10 par amningskupor på två år och då de första två veckorna). Amning är så bekvämt - maten är i rätt temp och på plats jämt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
686
Senast: Ketrawzc
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 030
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 683
Senast: WildWilma
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 137
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp