Bukefalos 28 år!

Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

Sv: Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

Men Gud så kortsiktigt. Klart att det vi äter och dricker påverkar oss på otroligt många sätt, inklusive hormon,- mineral- och vitaminnivåer mm mm.

Jag har inte sagt att det inte påverkar oss, jag har uttryckt en åsikt om vad jag tror om värmevallningar o sömnlöshet orsakade av klimakteriet. Det handlar inte om att äta bra för att må bra rent allmänt, det handlar om en specifik sak.

Jag har oerhört svårt att tro att det skulle finnas vetenskapliga belägg för att kryddig mat påverkar kroppens östrogennivåer såpass att man kan motverka klimakteriets åverkan genom att inte äta kryddor. Du hör väl själv hur osannolikt det låter?
 
Sv: Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

Kryddor vet jag inte ... sjalv har jag aldrig avstatt eller markt nagon skillnad nar jag atit kryddstark mat eller inte. Daremot har jag markt en enorm skillnad nar jag avstatt fran all socker och sotad mat. Frukt, bar och gronsaker gar bra, men om jag ater godis, kakor eller annat med socker har jag haft dramatiskt mycket mer varmevallningar.
 
Sv: Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

Intressant...gjorde ingen skillnad på mig. Hela förra året avstod jag från godis o andra sötsaker (hängde på min son som hade godisförbud i ett år mot 1 000 kr i belöning :) ) och jag hade lika mycket som förut och sov lika dåligt.

Det tog slut bara när jag började käka östrogen.

Man är väl olika :)
 
Sv: Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

Ett tips är att läsa Mia Lundins bok Kaos i kvinnohjärnan (förskräcklig titel, men intressant innehåll). Hon rekommenderar bioidentiska hormoner och att man återställer balansen med progesteronkräm och andra naturliga hormoner (dvs inte syntetiska framställda i lab). Googla på hennes namn så hittar du mer info. Det finns också kliniker med fokus på hormonproblem tex Hormonelle i sthlm, normalt finns inte så mycket kunskap om hormoner på vårdcentralerna.

Tack! Ska kolla upp det
 
Sv: Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

Kryddor vet jag inte ... sjalv har jag aldrig avstatt eller markt nagon skillnad nar jag atit kryddstark mat eller inte. Daremot har jag markt en enorm skillnad nar jag avstatt fran all socker och sotad mat. Frukt, bar och gronsaker gar bra, men om jag ater godis, kakor eller annat med socker har jag haft dramatiskt mycket mer varmevallningar.

För en godisråtta som mig låter det inte lätt men samtidigt värt att försöka skärs ner betydligt. Tufft men det är ju bra även för kroppen i övrigt. Jag ska verkligen försöka.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 745
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Matskålar utan nickel
  • Hög matskål

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp