Bukefalos 28 år!

Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

bigganl

Trådstartare
Har de senaste månaderna varit kraftigt besvärad av värmevallningar. Att jag kommit till den åldern känns helt galet (jag som knappt känner mig vuxen mellen varven;)), men det är ett faktum. Har inte sovit en hel natt på snart tre månader. Jobbigt!
Det är bara att inse att jag är på väg in i klimakteriet. Har enbart problemen med värmevallningarna. Inget annat som humörsvängningar, depression mm som jag har läst mig till, ska vara vanligt. Men det är illa nog nu. Har köpt ett naturläkemedel som skulle vara bra mot just värmevallningar, men har efter tre veckor inte märkt någon skillnad alls. Medlet heter: Klimadynon med Silverax som verksamt ämne. Hyllan var full av olika preparat så jag valde det med störst andel Silverax. Men det finns som sagt ett flertal olika sorter. Hur lång tid ska det ta innan man märker skillnad? Vilka erfarenheter har ni av olika naturmedel mot värmevallningar?
Jag tar tacksamt emot alla tips som kan minska besvären. Det är urjobbigt att krångla med kläder hela tiden. Tröjor åker på och av, känner mig inte fräsch speciellt länge efter en dusch och vaknar stup i ett på natten och är som en överhettad kamin. :yuck:
HJÄLP!!
 
Sv: Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

Jag är ju ett fan av att vända mig till den traditionella kinesiska medicinen för råd om livsstilsförändringar och diettips. De första två resultaten jag hittade säger följande:

Menopause patients are encouraged to follow a diet with a high content of raw foods, fruits and vegetables to stabilize blood sugar. Some foods may promote hot flashes or aggreate mood swings and should be avoided, such as dairy products, red meats, alcohol, sugar, spicy foods, and caffeine. Cigarette smoking or exposure to second-hand smoke should be avoided as they may dry up yin and body fluid. Lastly, stress, tension and anxiety should be avoided as much as possible.

Och

Make positive lifestyle changes that rebalance your body from the inside out
Cut down on your stress levels
Practice Qigong
Avoid cold foods and drinks
Include seafood and fresh leafy vegetables in your diet
Find a local acupuncturist and work with him or her to build and balance your energy
Take time each day to relax and enjoy yourself
 
Sv: Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

Grönsaker och frukt äter jag mer än gärna, men att utesluta kryddor, kött och socker. Hu. Jag får försöka dra ner på det då. Att minska på rött kött och socker borde inte vara några problem, men att minska på kryddorna känns fruktansvärt.
Jag röker inte och dricker ytterst lite så där är inga problem. Dricker inte speciellt mycket kaffe heller och kan minska ner ännu mer utan problem. Har haft semster ett tag nu så någon stress har det inte varit. Snarare för avslappnat. ;)
Tack för råden. Allt som kan lindra är bra.
 
Sv: Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

Det är inte kryddor generellt, utan syftar till stark mat :) gissningsvis både i bemärkelsen stark/het och stark/tunga kryddblandningar (tänk t ex indiskt)
 
Sv: Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

Jag käkade ett naturmedel som heter Remifemin, som finns på Apoteket. Tyckte det hjälpte en hel del mot både vallningar och sömnlöshet.

Det står i förpackningen att man inte ska käka i mer än sex månader men det kan man nog strunta i enl sköterskan på gynkliniken som jag pratade med. Själv käkade jag det i närmare 2 år.
 
Sv: Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

Jag skickade desperat efter en kräm som heter ProgesterAll.Och den hjälper :) Har mycket mindre svettningar,sover mycket bättre och tror
t.o.m humöret är stabilare :)
 
Sv: Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

Jag provade Remifimin först.Men på mig hjälpte det inte alls :(
 
Sv: Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

Min mamma fick väldiga besvär då hon fick operera bort alltihopa och hon fick akupunktur på vårdcentralen som tog bort besvären helt och hållet.
 
Sv: Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

Hade exakt likadana problem som du och använde/er samma naturmedel. Först trodde jag inte att det skulle fungera MEN efter en månad försvann vallningarna hux flux. Jag fylldes också av en märklig lyckokänsla som har hållit i sig sedan dess!:)

Så om jag var du skulle jag absolut fortsätta med tabletterna åtminstone en månad till.
 
Sv: Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

Det är inte kryddor generellt, utan syftar till stark mat :) gissningsvis både i bemärkelsen stark/het och stark/tunga kryddblandningar (tänk t ex indiskt)

Jag älskar starkt kryddad mat. Det blir jobbigt att låta bli, men jag måste försöka.
 
Sv: Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

Jag älskar starkt kryddad mat. Det blir jobbigt att låta bli, men jag måste försöka.

Tycker inte du ska göra. Livet är till för att levas.

Personligen tror jag inte någonting på det där med börja avstå från viss mat, mm mm. Det är hormoner som styr allting helt o hållet, och jag kan aldrig tro att avstå från en curry eller whatever påverkar hur mycket östrogen man har i kroppen.

Om du är riktigt besvärad, prata med vc och fråga vad dom föreslår.
 
Sv: Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

Jag fick också, helt otippat, plötsligt problem på nätterna. Vaknade varannan timme och fick slänga av mig täcket. Efter någon månad gick jag till hälsokosten och rekommenderades Klimadynon (?). Det tog fyra veckor sen var plötsligt allt som vanligt. Jag sover och känner mig som en hel människa, t o m trots det varma vädret. Håll ut lite till så kanske det släpper för dig med :)
 
Sv: Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

Hade exakt likadana problem som du och använde/er samma naturmedel. Först trodde jag inte att det skulle fungera MEN efter en månad försvann vallningarna hux flux. Jag fylldes också av en märklig lyckokänsla som har hållit i sig sedan dess!:)

Så om jag var du skulle jag absolut fortsätta med tabletterna åtminstone en månad till.

Du ger mig hopp!:) Jag hoppas verkligen att de har samma effekt på mig som på dig. Nu ska jag absolut fortsätta med dem ett tag till. Har ätit dem i tre veckor redan. Hoppas!
 
Sv: Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

Jag har en vecka kvar, sen har jag ätit dem i en månad. Hoppas hoppas...:)
 
Sv: Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

Tycker inte du ska göra. Livet är till för att levas.

Personligen tror jag inte någonting på det där med börja avstå från viss mat, mm mm. Det är hormoner som styr allting helt o hållet, och jag kan aldrig tro att avstå från en curry eller whatever påverkar hur mycket östrogen man har i kroppen.

Om du är riktigt besvärad, prata med vc och fråga vad dom föreslår.

Jag är bara orolig att de vill ge mig Östrogen. Jag vill ogärna äta det då jag läst så mycket om obehagliga biverkningar. Om det inte går på annat sätt så visst, då får jag ge det en chans, men jag hoppas att det ska lösa sig utan.
 
Sv: Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

Ett tips är att läsa Mia Lundins bok Kaos i kvinnohjärnan (förskräcklig titel, men intressant innehåll). Hon rekommenderar bioidentiska hormoner och att man återställer balansen med progesteronkräm och andra naturliga hormoner (dvs inte syntetiska framställda i lab). Googla på hennes namn så hittar du mer info. Det finns också kliniker med fokus på hormonproblem tex Hormonelle i sthlm, normalt finns inte så mycket kunskap om hormoner på vårdcentralerna.
 
Sv: Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

Jag är bara orolig att de vill ge mig Östrogen. Jag vill ogärna äta det då jag läst så mycket om obehagliga biverkningar. Om det inte går på annat sätt så visst, då får jag ge det en chans, men jag hoppas att det ska lösa sig utan.

Östrogen är guld :D

Mina enda biverkningar är att jag sover numera som en bebis :)
 
Sv: Hjälp mot värmevallningar. Naturmedel?

Tycker inte du ska göra. Livet är till för att levas.

Personligen tror jag inte någonting på det där med börja avstå från viss mat, mm mm. Det är hormoner som styr allting helt o hållet, och jag kan aldrig tro att avstå från en curry eller whatever påverkar hur mycket östrogen man har i kroppen.

Om du är riktigt besvärad, prata med vc och fråga vad dom föreslår.

Men Gud så kortsiktigt. Klart att det vi äter och dricker påverkar oss på otroligt många sätt, inklusive hormon,- mineral- och vitaminnivåer mm mm.

Klart livet är till för att levas, men om det står eller faller på stark mat eller inte kanske man ska börja fundera på hur ens liv ser ut egentligen? Det mesta är väl värt att prova om man mår dåligt tänker jag.
Dessutom kanske det handlar om att begränsa sitt intag under en kortare period, eller att man lär sig känna efter när något funkar eller inte. TS genomgår ju en kroppslig förändring, att utgå ifrån att man borde må exakt likadant som tidigare om man utövar exakt samma saker som alltid känns ju väldigt märkligt. En stor sak förändras, då kan det nog vara värt att fundera på om man behöver lägga om lite vanor eftersom kroppen kanske kommer reagera annorlunda på dem i förändringsfasen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 742
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp