Bukefalos 28 år!

Hjälp nakenlekar förskola

Fridaespaña

Trådstartare
Hej

Jag behöver råd, stöd hjälp snarast.
Min dotter på drygt 3 år har vid 3 tillfällen på förskolan tillsammans med en annan flicka i samma ålder lekt lekar där dom tagit av sig kläderna.
Jag är ensamstående förälder och arbetar både dagtid och kvällar och helger. Min dotter har därav 2 st. förskolor en på dagtid och en på kvällstid (sover aldrig över utan jag hämtar 19,30) och helger.
För ca. en månad sen kom min dotter hem och pratade om att hon och hennes kompis lekt stjärtleken, jag frågade vad det var och hon sa att dom kollade på varandras stjärtar för att se om dom var röda. Dagen efter på förskolan så hinner personalen prata med mig innan jag tar upp detta och berättar om situationen att min dotter och hennes kompis gått undan för att leka denna lek. Pedagogerna har uppmärksammat och pratat med barnen om att här leker vi med klädernapå och att kroppen är ens egen och att barnen ej får ta på någon annans privata delar. När pedagogerna sedan satt sig för att prata med min dotter och hennes kompis så har min dotter uttryckt att denna leken kommer från kvällsförskolan och hon har specifikt namngett ett barn som lekt denna leken. Detta har min dotter ej berättat för mig personligen, när jag efteråt pratat med henne har detta ej heller kommit upp.

Jag pratade direkt med förskolecheferna på båda förskolorna och dom har harft möten med all ordinarie personal och informerat att alla ska vara uppmärksamma, barnen ska ej leka ensamma osv. Båda förskolorna har efter detta sagt att barnen ej leker ensamma och att det ej hänt något mer.

Idag blir jag informerad att min dotter och hennes vän har igår lekt doktor och dragit ner byxorna. När fröknarna frågat har dom sagt att dom ville se varandras trosor. Dotterns kompis har sedan hemma sagt till sin mamma att denna leken kommer från min dotters kvällsförskola och att man där leker med sprutor på snippan och snoppen. MIn dotters väns mamma har då känt oro och pratat med förskolan.

Jag har direkt krävt ett möte med cheferna på båda förskolorna (som kommer att bli nästa onsdag) jag tänker göra en orosanmälan via socialtjänsten då jag vill ha en utredning av detta och ´har kontaktat min distrikssköterska för att höra om en eventuell läkarundersökning. Jag tar detta på största allvar men vet ej vad jag ska tro eller tänka :(

Hemma har jag försökt sedan den första händelsen att se till att jag och min dotter var dag sätter oss och pratar om dagen som varit och jag försöker vara uppmärksam och närvarande och lyssna på det hon berättar.

Hur hanterar man detta, tips, råd stöd någon som varit med om något liknande?
 
Jag tycker det är jätte bra att du reagerar och lyfter detta med förskolan!

Men jag tänkter också som fsk-lärare att nyfikenhet på kroppen är vanligt vid just 3årsåldern, man får en helt annan kroppslig medvetenhet som inte riktigt funnits innan. Man blir helt enkelt mer nyfiken på sin och andras kroppar. Hur ser jag ut, hur ser du ut, är det skillnad?

Men jag tänker att du ska göra som din magkänsla känner, lyft det med fsk chefer. Hur ser deras tankar ut? Handlingsplaner?
Får du inga bra svar, gå vidare, till soc osv.
Läkarkontroll vet jag inte om jag som mamma skulle avvakta med förrens mitt barn, eller det andra på nåt sätt uttrycker att "övergrepp". Har tagit de andra stegen först.

Men som sagt, spånar bara, har inga bra svar, bara tankar och funderingar.
Men jätte bra att du tar det på stort allvar. Och försöker lyssna in och vara närvarande.

Det löser sig säkert!
 
Hej

Jag behöver råd, stöd hjälp snarast.
Min dotter på drygt 3 år har vid 3 tillfällen på förskolan tillsammans med en annan flicka i samma ålder lekt lekar där dom tagit av sig kläderna.
Jag är ensamstående förälder och arbetar både dagtid och kvällar och helger. Min dotter har därav 2 st. förskolor en på dagtid och en på kvällstid (sover aldrig över utan jag hämtar 19,30) och helger.
För ca. en månad sen kom min dotter hem och pratade om att hon och hennes kompis lekt stjärtleken, jag frågade vad det var och hon sa att dom kollade på varandras stjärtar för att se om dom var röda. Dagen efter på förskolan så hinner personalen prata med mig innan jag tar upp detta och berättar om situationen att min dotter och hennes kompis gått undan för att leka denna lek. Pedagogerna har uppmärksammat och pratat med barnen om att här leker vi med klädernapå och att kroppen är ens egen och att barnen ej får ta på någon annans privata delar. När pedagogerna sedan satt sig för att prata med min dotter och hennes kompis så har min dotter uttryckt att denna leken kommer från kvällsförskolan och hon har specifikt namngett ett barn som lekt denna leken. Detta har min dotter ej berättat för mig personligen, när jag efteråt pratat med henne har detta ej heller kommit upp.

Jag pratade direkt med förskolecheferna på båda förskolorna och dom har harft möten med all ordinarie personal och informerat att alla ska vara uppmärksamma, barnen ska ej leka ensamma osv. Båda förskolorna har efter detta sagt att barnen ej leker ensamma och att det ej hänt något mer.

Idag blir jag informerad att min dotter och hennes vän har igår lekt doktor och dragit ner byxorna. När fröknarna frågat har dom sagt att dom ville se varandras trosor. Dotterns kompis har sedan hemma sagt till sin mamma att denna leken kommer från min dotters kvällsförskola och att man där leker med sprutor på snippan och snoppen. MIn dotters väns mamma har då känt oro och pratat med förskolan.

Jag har direkt krävt ett möte med cheferna på båda förskolorna (som kommer att bli nästa onsdag) jag tänker göra en orosanmälan via socialtjänsten då jag vill ha en utredning av detta och ´har kontaktat min distrikssköterska för att höra om en eventuell läkarundersökning. Jag tar detta på största allvar men vet ej vad jag ska tro eller tänka :(

Hemma har jag försökt sedan den första händelsen att se till att jag och min dotter var dag sätter oss och pratar om dagen som varit och jag försöker vara uppmärksam och närvarande och lyssna på det hon berättar.

Hur hanterar man detta, tips, råd stöd någon som varit med om något liknande?

Är de inte helt enkelt nyfikna på rumpor då? Jag tycker det låter rätt oskyldigt. Och personalen verkar ju hålla koll nu eftersom de upptäckte när de lekte leken igen.

Om du inte har andra tecken på att dottern mår dåligt skulle jag inte göra så stor sak av det hela. Kanske låna en bok på biblioteket om kroppen att läsa tillsammans, om dottern är nyfiken på rumpor och vill veta mer om hur kroppen funkar.

Hur är det hemma, ser ni varandra nakna någon gång, eller är det hemligt (och därmed spännande) med nakna kroppar?
 
Jag är på @Mabuse s linje här. Jag förstår inte riktigt varför du reagerar så starkt.

Först trodde jag att du misstänkte att någon vuxen förgriper sig på barnen, men det är alltså inte det du oroar dig för?
 
TS är väl snarare orolig för att detta på ngt sätt skulle vara grundat i något en vuxen gjort, mot hennes eller mot andras barn.

Jag tycker TS har gjort helt rätt och blir lite mörkrädd av att så många andra verkar ta så lätt på det. 3 barn i varje klass utsetts för övergrepp... I min värld är det bättre att vara extra vaksam än tvärtom.
 
TS är väl snarare orolig för att detta på ngt sätt skulle vara grundat i något en vuxen gjort, mot hennes eller mot andras barn.

Jag tycker TS har gjort helt rätt och blir lite mörkrädd av att så många andra verkar ta så lätt på det. 3 barn i varje klass utsetts för övergrepp... I min värld är det bättre att vara extra vaksam än tvärtom.

Vaksam ska man vara, vilket jag tycker att TS och personalen är och en dialog är ju igång. Jag fick dock intrycket att man även önskade att stoppa dessa lekar och det var det jag reagerade på. (Jag tycker inte att det är rätt att säga till barnen att de bara får leka med kläderna på. Att säga att kroppen är ens egen och sedan säga att ingen får ta på någons privata delar går inte ihop.)
 
Jag har inga barn själv och ingen egentlig erfarenhet heller. Men jag tycker det är jättebra att du tar tag i det här TS! Jag brukar följa Elaine Eksvärds blogg (retorikexpert, författare, bloggare med mera) och hon har verkligen gjort att jag har fått upp ögonen för övergrepp mot barn. Det är vanligare än vad man vill tro och det är just såna här tecken man som vuxen ska vara uppmärksam på, det är förhoppningsvis helt oskyldigt men det behöver inte vara det. Jag kan verkligen rekommendera att läsa hennes senaste bok eller kolla in hennes blogg, det ger en en tankeställare!
 
Tack alla för svar, jag är medveten om att barn i den här åldern blir mer intresserade av kroppen och vill undersöka. Vi är väldigt neutrala med kroppen här hemma inget konstigt ser varandra nakna och inget som är hemligt. Brukar prata om snippan snoppen på samma sätt som vilken kroppsdel som helst så jag tror inte det kommer därifrån.

Min oro är att hon specifikt sagt att detta kommer från den andra förskolan, barnen där är från 1 till 12 år och det är en väldig skillnad tycker jag om en 10 åring leker en sådan här lek med en 3 åring än 2 treåringar. Nyfikenhet ja helt ok, men min magkänsla fick mig att reagera. Jag tycker personalen gör rätt i att säga att här på förskolan leker man med kläderna på jag tycker inte att det tar ifrån rätten till sin egen kropp men det är intressant att se att vi tänker olika.

Jag har nog iof inte tänkt så mycket på detta med kroppen alls, hemma eller med min dotters kompisar leker dom med kläder, eller tar av sig nakna när dom tycker det är varmt och det är inget jag säger bu eller bä om

MIn tanke är dock att om det skulle vara ett barn som gjort något som jag tycker är att gå över gränsen (utöver vanlig nyfikenhet, och var drar man den gränsen för övrigt :O ) så undrar jag var detta kommer ifrån? har detta andra barn blivit utsatt för något?
Jag har ej en känsla att det kommer från personalen utan snarare från något annat barn.

Jag blir orolig, rent krasst så har jag ju igentligen ingen kontroll över vad som händer på förskolan. Jag är dock nöjd med dom 2 verksamheter min dotter går på och pedagogerna har ju tagit upp detta med mig direkt och chefer reagerat och bokat in möte. I ett sånt här fall överreagerar jag hellre alla gånger än att råka missa att något ej står rätt till.

Ni som har flera barn, vad klassar ni som vanligt nyfiken på kroppen?
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
979
Senast: Praefatio
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 179
Senast: mars
·
Småbarn Hejsan, vi ska flytta och därmed byta förskola. Vilket både vi och pedagogerna är lite ledsna för, då vi älskar den förskola lilltjejen...
Svar
5
· Visningar
1 045
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Har skrivit om det i VGV-tråden någon gång och känner att jag skulle behöva några goda råd. Dottern har börjat nypas, när hon ska sova...
Svar
8
· Visningar
1 512
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp