Bukefalos 28 år!

Hjälp om hjälper önskas...

A

AnneOnym

Jag är lite förvirrad när det gäller hjälperna för följande övningar:
* Öppna
* Volt
* Öppna på volt
* Böjd rakt fram.

i följande fall:
* "Idealfallet", välskolad häst riden enhändigt blankt (alltså hur det i en teoretiskt perfekt verklighet skulle se ut)
* En utbildad häst som kan grunderna men inte är någon stjärna, rids med två händer på träns alt. 3+1 på kandar
* En häst där dessa moment ska läras in. Rids på kapson el träns (rent tvåhändigt alltså). Är mycket medveten om att det kan skilja mycket från häst till häst, men vissa grundläggande likheter lär ju finnas?

Kan någon vara snäll och reda ut det åt mig?
 
Åh tjoho, vilken fråga.
Får se hur mycket jag hinner med på det hela. Jag tänker nog mest ge mig in på de två sista fallen (alltså de minst skolade).

Öppna:
Lärs in på lite olika sätt. Från marken så måste man bemästra rakt fram genom böjning först. Sedan ber man hästen att flytta in sin framdel genom att lägga yttertygel mot samtdigit som man själv flyttar sig inåt lite och så ger man korta impulser varje gång hästen lyfter innerbak i skänkelläget.

Från ryggen så gör man i princip detsamma. Man vrider om sina axlar för att göra som hästen ska göra med sin bog samtidigt som man då flyttar med händerna lite inåt så att yttertygel trycker mot halsen. Och så ger man om det behövs korta impulser med innerskänkeln, men man går inte dra dem inåt med innetygeln för då brukar det bara bli helt fel.

Sedan använder du dig av dessa impulser när hästen kan detta, fast i mindre skala och helst ska man väl slippa att använda skänkeln.

Volt.
Hm...för att påbörja en volt eller för att hålla den?

För att börja en volt så blir det ungefär som en öppna fast du tillåter hästen att fortsätta inåt. I öppnan så säger du ju till den att bara fytta in framdelen. För att hålla den...tja...det har jag inte funderat så mycket på faktiskt. :o

Ska bli intressant att höra de andras förklaring. Har aldrig haft problem med att bara rida på en volt så jag har aldrig behövt tänka över det.

Från marken så blir det i princip samma sak. Du ber hästen helt enkelt att följa dig när du flyttar dig inåt och sedan frtsätter du att gå på en volt så ska det funka. De flesta hästar fattar med en gång eftersom de känenr igen det från att de blir ledda.

Öppna på volt.

Samma sak som på spåret bara att du ber om det på volten. Du rider alltså på en volt sedan vrider du in axlarna och låter händerna följa med så att yttertygel trycker mot halsen. Här krävs oftast att man lägger på innerskänkel för att kunna bibehålla voltformen.

Böjd rakt fram.

När hästen behärskar böjning och sökning framåt-nedåt kan man ta ut den på det raka spåret. Där fortsätter man att be om böjning, men fortsätter rakt fram själv (nu pratar jag om från marken). Detta leder oftast till en väldigt konfunderad häst och det kan ta många gånger innan de förstår. De flesta har ju lärt sig att en förhållning eller tygeltag betyder sväng. Här får de alltså lära om.

Från ryggen så ber du om böjning genom en förhållning på innertygel samtidigt som du sitter rak i kroppen, därmed ber du hästen att fortsätta rakt fram, här behövs oftast innerskänkel läggas till i början eftersom de flesta hästar tror att man vill att de ska svänga.

Usch nu måste jag gå...känner att det blev väldigt bristfälligt eftersom jag har ont om tid, men du får med all säkerhet mycket mer ingående svar av de andra.
 
Spider har gett bra svar på dina frågor, det jag skulle vilja tilläga är att framför allt tänka på att aldrig använda innertygeln ledande eller bakåtsträvande utan snarare uppåt/utåt när du vill be om böjning.

Hjälperna ska vara desamma för outbildade och bildade hästar, det som ska skilja är hur tydlig man behöver vara.

När det gäller att hålla kvar hästen på volten har jag en ide. Jag är inte säker på att alla håller med mig här, men jag har tänkt mycket på det själv när jag undervisat och kommit fram till att arbetet på volten kräver mer än att bara positionera sina axlar i linje med hur man vill ha bogarna.

I böjd rakt fram vill vi ha hästen böjd men spåra rakt fram, därför böjer vi för sittben och eventuellt hand/skänkel.
När vi rider en volt vill vi ha hästen formad efter volten och spåra ett voltspår. Detta borde då innebära att hästens inre höft är mer framåtvinklad än i böjd rakt fram, logiskt sätt kan vi då med hjälp av vår egen höft hålla hästen böjd på ett voltspår genom samverkan av överliv/höft, dvs samma enkla devis som i allt annat, hästens bog våra axlar, hästens höfter våra höfter. Rätar vi på en volt ut höfterna skall då hästen avbryta volten och gå böjd rakt fram.

~Ewa har svamlat färdigt~
 
Aha, formuleringsfråga. Utåt läser jag som ut från hästens kropp, men du menar alltså mot hästens yttersida, Så för att böja hästen tar du tygeln över halsen på hästen. Mycket bra för att lära den att lägga huvudet på sned.
 
Nej, jag sade inte lägga över halsen, om jag inte missminner mig helt sade jag "snarare uppåt utåt" än inåt eller bakåt, då inåt är renodlat ledande och bakåt förhållande.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 286
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 204
Senast: Mickizz
·
Gnägg Vad svarar ni på den frågan? Jag tänker alltså på reaktionen man kan få om man berättar om t.ex. hoppträning. Stötte på det senast igår...
2
Svar
22
· Visningar
2 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp