Hjälp! Sadel till häst med extremt lång manke!

Zandrah

Trådstartare
Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar.
OBS: Jag vet att man ska få sadel inpassad men just nu vill jag bara ha lite allmäna tips och råd till just denna häst. Har haft ut en sadelprovare men tyvärr verkade denne inte kunna sin sak då min andre häst fick ryggont av den engelska sadel denne provade ut.

Hästen: en travare med EXTREMT LÅNG manke, dessutom hög manke. Hästen är spensligt byggd, 163 cm i manken, LÅNG RAK rygg.
Vi har tre westernsadlar som jag provat på honom och allihop nuddar hans manke när man inte har en buildup-pad under. När man sätter padden under så går manken fri framme vid "knoppen" och dessutom tycker jag sadeln ger en fin bogfrihet.
MEN: problemet med denna hästen är att manken går då en bra bit in under sadeln och vad jag kan känna om man känner i det lilla "hål" som finns bakom knoppen så kan jag känna båda bossorna (heter det så??) gå ihop. De går inte ihop PÅ manken, men det känns som att sadeln liksom ligger på manken ändå på nåt vis. Jag är ju van vid engelska sadlar och att där har man ju en kanal som ligger mer på sidan om manken - men min hästs manke är ju så lång.
SKA även westernsadlar ligga en bra bit vid sidan om manken på bägge sidor? Finns det risk att jag faktiskt skadar hästen om jag rider i denna sadel? Jag har ju pad under men jag vet inte om den minskar stötarna och om det ens blir skadliga stötar på sidan om manken.
KAN man använda en sadel som kommer upp och inte ligger på hästens manke i framkant om man har pad? För padden gör ju att hela sadeln kommer upp och får en annan form på hästen. Har jag ingen pad så ser jag ju att sadeln är för vid fram till.
MEN - det är därför jag blir lite konfunderad på hur pass bred kanal det kan finnas på westernsadel om nu denna sadel som är bred i modellen ändå liksom ligger "på" manken (i slutet av hästens manke). Hade det varit en häst som inte hade haft så lång manke hade det varit annorlunda.
Eller är det så att sadeln på grund av padden inte trycker så mycket på manken ändå? Men jag tycker som att i nedre delen av manken så ligger sadeln "på" den trots att det är en bred sadel. Och hade sadeln varit bredare så antar jag att träet i bommen hade legat MITT på manken i hans fall istället. Istället för som nu, där ovandelen av manken går fri, men en halv cm ner på varje sida så sitter sadeln åt.

Vad jag också undrar är om man har en smal häst om det finns någon risk att man trycker på hästens ryggrad om sadeln är "för bred". Alltså om själva träet i bommen kommer ner på hästens ryggrad även om man har pad?

Jag är medveten om att detta inlägg kan verka allmänt snurrigt och min främsta tanke är förstås att åka till sadelutprovare, men det tanke på mina erfarenheter på det området vill jag hitta rätt, och någon särskild utprovare för westernsadlar finns ej här.

( När vi red med westernsadeln agerade min häst lugnt och sansat, men när vi igår testade manskapssadeln som vi tyckte gav mer kanal åt manken så klämde den åt bogarna och hästen visade tydligt sitt missnöje med att både konstra och ha en annan gång, så den sadeln testar vi inte mer!)
 
Sv: Hjälp! Sadel till häst med extremt lång manke!

Visst kan det hjälpa men försök i första hand att hitta hjälp med att "hitta en sadel" innan du börjar konstra med att bygga om för att få sadeln att passa.

Var håller du till, hur långt är du villig att åka för att få hjälp? Det kan underlätta för "oss" att hjälpa dig i sadeldjungeln.
 
Sv: Hjälp! Sadel till häst med extremt lång manke!

Jag bor i Mora, Dalarna. :)
Jag kan nog åka en liten bit iaf, för att få hjälp. Vill ju förstås att allt ska bli bra.
 

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
952
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 673
Senast: Mogge
·
Utrustning Hej! Finns nån duktig person som kan föreslå en sadel som passar en modell Janne Lånben ryttare och en väldigt rund och eh... rund...
Svar
6
· Visningar
858
Senast: Mearas
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp