Hjälp, sadelmått?

M

Memphis Belle

;)Hej allihopa!

Är helt ny på det här med western, så skulle behöva lite hjälp.

Letar efter bättre begagnad sadel till mitt tinkersto, men har ingen aning om vad för storlek jag ska ha, vet vilken längd sitsen ska ha, men bommen då?

Hur brett ska det vara mellan conchos om man har ett stort och grovt kallblod, typ ardenner/nordsvensk storlek? Så jag har lite att gå på!
Gärna lite bra märken och modeller skulle också underlätta! ;)

Hälsningar Sandra
 
Sv: Hjälp, sadelmått?

Man måste prova sig fram med storlek på sadel. Dessutom så måste ryttaren passa bra i sadeln så det är inte bara hästen den skall passa.
 
Sv: Hjälp, sadelmått?

Det er ikke noget man kan måle sig til--der er ingen standarder indenfor western bom, og meget mere der har betydning for tilpasning end bare "gullet width." Der er ikke andet at gøre end at prøve sig frem. Og husk at lytte til hesten, ikke kun til forskellige tilpasser.
 
Sv: Hjälp, sadelmått?

Jo självklart förstår jag också att det är olika från häst till häst, tänkte mer att det vore bra om man inte köper en sadel som är passande en arab när man har ett kallblod, har inte direkt ekonomi till att köpa 4 olika sadlar för att kolla OM de passar, men jag får försöka ta kontakt med någon som håller på med western i närheten istället, så man har några riktlinjer att gå efter.

Sandra
 
Sv: Hjälp, sadelmått?

De fleste sælger er klar over at man skal have lov til at prøve sadlen på hesten. Så der kan normalvis aftales en returret, for at du kan nå at prøve sadlen. Det skal også passe til rytteren og ikke kun hesten. Ikke alle mennesker sidder lige godt i alle type western sadler. Så den skal prøves af begge parter.

Vi har nogle brugte sadler til salg selv, og forventer altid at der skal en returret med i aftalen, hvis sadlen skal sendes eller hentes. Er køberen i lokalområdet, kan den prøves inden køb.

Hvis du køber med en prøvetid/returret, sørge for at aftalen notere evt. fejl el. mangler ved sadlen (ridser, skader, tabt conchoer, osv) for at du ikke kan beskyldes for skaden. Vi tager billeder af sadlen samt ridser og lignende, for at vi kan hurtig se hvad var der i forvejen og hvad muligvis er kommet til efter.
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 364
Senast: Oknytt
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 757
Senast: Nota
·
Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
2 901
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp