Hjälp, sadeln glider åt höger!

Harbor

Trådstartare
Vi har en ny häst sedan 4 månader tillbaka och han har ingen egen sadel än. Han hade en egen Bates i början när vi provade honom som satt helt ok men den ville vi inte köpa med honom. Sen har han haft vår andra hästs sadel temporärt. Varav dressyrsadeln gled bakåt ( för bred antagligen) och hoppsadeln gled åt höger . Detta skedde dock inte genast i början utan efter nån månad. Nu provar vi ut ny sadel . Han ska ha en storlek smalare än våra andra sadlar och har väldigt kraftiga bogblad. Hittade nu då med hjälp av sadelprovaren( försäljaren) några kandidater. En verkar riktigt bra, Amerigo Vega. Men fick igår höra att den glider också till höger. Blev nu förskräckt när jag läste att det kan bero på bakbenshälta. Sånt har vi iofs inte märkt, men alltid märks det ju inte tydligt.
Nån annan här med sadlar som glider åt sidan?
 
Att den glider åt sidan beror ju antingen på:
1. Hästen är sned eller arbetar åtm oliksidigt
2. Ryttaren är sned (vet ej om sadeln konstant gör så även m andra ryttare?)
3. Sadeln är sned (troligtvis inte ert problem om det upprepat sig med fler sadlar?)

ALLA sadlar behöver ju inte heller åka på sned för att hästen ska vara sned, det beror ju på hur den ligger o hur hästen arbetar i just den sadeln.

Det kan vara så enkelt att hästen är lite ojämnt musklad och "bara" behöver en anpassad padd/sadel tills den blivit såpass jämn att sadeln ligger still eller så är det så att hästen helt enkelt behöver kollas upp eller ridas bättre, dvs att den även nu arbetar såpass oliksidigt att den blir ojämn/behåller ojämnheten.

Min var tex lite tunn bakom bogbladet på höger sidan så sadeln lite "trillade ner" där efter hans utdragna hältundersökning (han var till slut halt högt både bak o fram på högersidan) o påföljande vila. Han fick gå med en anpassad padd ngn månad o sedan var han helt ok jämn igen.
 
Om man inte spanner sadelgjorden alltför hårt kommer en sadel att röra sig lite i sidled på en hast-ryttare som inte är I total balans, dvs de flesta ekipage. Det man gör när man byter varv är ju att se till att sadeln ligger rakt och trampa till lite - vanligen I inner stigbygel - om det behövs. Att hasten 'sätter över' ryttaren åt ena hållet är I sig inget märkligt och beror väl på någon svaghet någonstans I kroppen. Så sånt är bra att hålla koll på och träna bort så got man kan. Men I ditt fall verkar det som att hästen (tycks ju ske med olika ryttare och sadlar) har ett lite större problem och jag hade nog låtit en sjukgymnast (equiterapeut i Sverige??) titta på den och därefter anlitat en mycket erfaren sadelutprovare. Risken är ju att den oliksidighet ni ser kan bli ett problem om det inte tas om hand. Jag antar att hasten besiktigades innan ni fick den?
 
Jag har bara varit med om en häst som sadeln gled snett på och den hästen rörde sig osymmetriskt p g a artros i SI-leden.
 
Jag har bara varit med om en häst som sadeln gled snett på och den hästen rörde sig osymmetriskt p g a artros i SI-leden.

Jag har också sett det i två fall främst. Ena hade en gammal skada i bäckenet som gett inflammation i SI-leden sam ett skadat bakknä. O min märktes det tydligt på när han var just skadad.

Men det beror ju på hur stort problemet är IRL. Är ju svårt att jämföra, det TS ser/känner kanske är den lilla ojämnheten som är fullt normal eller så är det a la mina exempel med skadade hästar. Sånt är svårt över Internet.
 
Beroer på en eller bägge av orsakerna:

* sned häst
* sned ryttare

Lättast är att longera hästen med sadeln. Glider den åt sidan även utan ryttare, är det hästens rörelser. Om den ligger still ligger problemet hos ryttaren.
 
Det kan finnas ytterligare en orsak; har du en sadelgjord med elastik bara på ena sidan?
Om du sätter den så elastiken hamnar på andra sidan istället, glider då sadeln åt andra hållet? Köp i så fall en gjord med elastik i båda sidor eller helt utan elastik.
 
Beroer på en eller bägge av orsakerna:

* sned häst
* sned ryttare

Lättast är att longera hästen med sadeln. Glider den åt sidan även utan ryttare, är det hästens rörelser. Om den ligger still ligger problemet hos ryttaren.


Tillägg: jag förutsätter att man innan detta kollat att sadeln inte är sned i bom eller stoppning.
 
Har sett detta vid flertalet tillfällen med och det var så enkelt som att sadelgjorden var spänd med stor skillnad på sidorna så när det korrigerades så att det blev jämt på sidorna så blev det faktiskt bra!? Ibland är felen så enkla att det känns som att det borde vara nåt annat men så kan det vara ibland.
Nu kanske detta inte alls är så för Ts men nåt att tänka på .:)
 
Det kan också vara så att hästen puttar sadeln/er åt höger. Kanske för att han inte trivs med sadeln eller med er helt. Är hästen besiktigad ua vid köp så skulle jag börja med att anlita en Duktig sadelutprovare så att ni kan känna er trygga med att sadeln verkligen ligger bra. Sen kan det ändå vara så att hästen inte trivs med sadeln ändå även om den ligger bra. Efter det ta hjälp av en bra tränare och se om det kan vara er som rider och eran ridning hästen inte är helt tillfreds med än. Hoppas det löser sig!
 
Tillägg: jag förutsätter att man innan detta kollat att sadeln inte är sned i bom eller stoppning.
Samma sadel faller inte åt sidan på den andra hästen. Och nu när vi har provat nya sadlar så faller de också åt sidan. Så antar att felet är hos ryttare eller häst. Troligtvis häst eftersom samma ryttare och sadel inte glider på andra hästen som sagt. På lärdag ska en annan tjej rida hästen med sadeln. Få se om den då glider. Då måste det ju vara fel på hästen.
 

Liknande trådar

Utrustning Har provat ett x antal sadlar nu och börjar bli riktigt less. Dom ser ut att ligga bra på gången men så fort jag rider så lägger sig...
Svar
17
· Visningar
3 233
Senast: caballus
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 119
Senast: super
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 392
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp