Bukefalos 28 år!

HJÄLP!! Sadlar med kort anläggningsyta

Spyro192

Trådstartare
Nu har det konstaterats att Loppan har pålagringar mellan 2 bröstkotor (små hackar ) och att mina sadlar som jag har inte är riktigt optimala för henne. Enligt veterinären så behöver jag en sadel som är lite kortare än vad jag har idag, Passier PS och en Kieffer Master. :meh:

Så är det någon som vet några märken som är kortare i anläggningytan? jag har kollat in sadellistan 2.0 men, jag behöver veta mer och gärna i cm. :)

Ska väl också tillägga att hon har manke och är rak i ryggen som en linjal... :D
 
Sv: HJÄLP!! Sadlar med kort anläggningsyta

Varken Kieffer eller Passier är särskilt korta sadlar och därtill rätt rymliga. Kanske funkar att prova samma märke i 1-2 sitsstorlekar mindre, med rundbossor? Islandssadlar är annars byggda för väldigt korta ryggar, och har idag samma attribut som en flatback dressyrsadel.
 
Sv: HJÄLP!! Sadlar med kort anläggningsyta

Det finns en hel del lite djupare islandshäst sadlar om man föredrar det och i alla prisklasser, de är som sagt bygda som dressyrsadlar och har säkerligen samma bommar som de för de mesta.
 
Sv: HJÄLP!! Sadlar med kort anläggningsyta

Det roliga i kråksången är ju att jag behöver 18" eller en stor 17,5" för att få ner baken. Jag har provat Bates Isabelle Werth 17,5" men, jag tippar framåt och känner mig fastlåst.
 
Sv: HJÄLP!! Sadlar med kort anläggningsyta

Det roliga i kråksången är ju att jag behöver 18" eller en stor 17,5" för att få ner baken. Jag har provat Bates Isabelle Werth 17,5" men, jag tippar framåt och känner mig fastlåst.



Om du har några kilo plus skulle jag för hästens skull försöka gå ner lite så du kommer ner i en sadel som är bäst för hästen. Kan bli svårt om inte omöjligt att hitta en kort 18 sadel
Kanske kan du köra in henne och köra ist om du har och vill ha några kilo plus om du nu har de=)

Annars tror jag islandshästsadel kanske något??
 
Sv: HJÄLP!! Sadlar med kort anläggningsyta

Om du har några kilo plus skulle jag för hästens skull försöka gå ner lite så du kommer ner i en sadel som är bäst för hästen. Kan bli svårt om inte omöjligt att hitta en kort 18 sadel
Kanske kan du köra in henne och köra ist om du har och vill ha några kilo plus om du nu har de=)

Annars tror jag islandshästsadel kanske något??


Tack för tipset om islandshästsadel. Jorå det finns 18 tums sadlar även för dom. :)

Min häst är snart 17 år så jag tror inte att det är så stor idé att köra in henne, plus att jag har inget intresse av körning. Angående min vikt så har min häst inga problem med den och inte heller jag ;)
 
Sv: HJÄLP!! Sadlar med kort anläggningsyta

Antar iom vad du skrev att ryggproblemet sitter långt bak iom att du söker kortare sadel. En viktig sak att tänka på är att det är mkt värre att du sätter dig i en för liten sits som är kortare än i en lite längre som är tillräckligt stor för dig. Sitter du i en för liten sadel kommer du ofelbart att hamna på bakvalvet med jämna mellanrum vilket skapar ett mkt värre tryck baktill i ryggen än att hästen har ett jämnt fördelat mindre tryck som det blir när du sitter i en tillräckligt stor sadel och vikten från dig hamnar där den skall nere i sätet.

Om det inte är viktigt vilken typ av sadel du vill ha så hade jag letat bland hopp eller allround. Dressyr är nästan alltid mindre i sätena samtidigt som de har längre anläggningsyta. Hoppsadlarna har ju ett öppnare säte vilket då också blir rymligare.
Skiljer ju markant mellan hur olika märken är i rymlighet i sätet.
En rak sadel med rymligt säte är Jeremy Rudge, har samma anläggningsyta som Albion som också är raka dock är albion mindre i sätet än JR i samma storlek.
Bates/wintec hade jag inte alls tittat på då dessa är väldigt långa i anläggningsytan.
 
Sv: HJÄLP!! Sadlar med kort anläggningsyta

Antar iom vad du skrev att ryggproblemet sitter långt bak iom att du söker kortare sadel. En viktig sak att tänka på är att det är mkt värre att du sätter dig i en för liten sits som är kortare än i en lite längre som är tillräckligt stor för dig. Sitter du i en för liten sadel kommer du ofelbart att hamna på bakvalvet med jämna mellanrum vilket skapar ett mkt värre tryck baktill i ryggen än att hästen har ett jämnt fördelat mindre tryck som det blir när du sitter i en tillräckligt stor sadel och vikten från dig hamnar där den skall nere i sätet.

Om det inte är viktigt vilken typ av sadel du vill ha så hade jag letat bland hopp eller allround. Dressyr är nästan alltid mindre i sätena samtidigt som de har längre anläggningsyta. Hoppsadlarna har ju ett öppnare säte vilket då också blir rymligare.
Skiljer ju markant mellan hur olika märken är i rymlighet i sätet.
En rak sadel med rymligt säte är Jeremy Rudge, har samma anläggningsyta som Albion som också är raka dock är albion mindre i sätet än JR i samma storlek.
Bates/wintec hade jag inte alls tittat på då dessa är väldigt långa i anläggningsytan.

Jag och en vän satt i fredagskväll och snackade just om detta med för kort sadel och om sitsens storlek och, JA jag håller på att bli flintis och gråhårig samtidigt!! :banghead: Vilken j***a djungel detta är! :rage:

Vi håller ju på med nästan allt. Vi hoppar lite (15 gånger per år) lite dressyr ( när andan faller in men, det är detta som är roligast ) och lite WE när det anordas något i vår närhet. Annars så är vi mest i skogen och lullar runt, tar ibland en tripp ner till stranden och hänger med fiskmåsarna :D
Så vad ska jag ha för sadel? Allround är ju bästa alternativ men, inget slår en skön dressyrsadel :)
Som sagt... Gråhårig!
 
Sv: HJÄLP!! Sadlar med kort anläggningsyta

Varken Kieffer eller Passier är särskilt korta sadlar och därtill rätt rymliga. Kanske funkar att prova samma märke i 1-2 sitsstorlekar mindre, med rundbossor? Islandssadlar är annars byggda för väldigt korta ryggar, och har idag samma attribut som en flatback dressyrsadel.

Fast djupa sadlar i still med Kieffer (dressyr syftar jag främst på) tycker jag lätt blir muskrossare om sitsen inte är stor nog. Jag har inte mer rumpa än att jag skulle kunna ha en 16,5 i många sadlar, men just Kieffer måste jag upp i minst 17,5 om det inte ska bli mos... :o
 
Sv: HJÄLP!! Sadlar med kort anläggningsyta

Har samma problem med Kieffer oavsett storlek. När jag red på ridskolan senast hade de dessutom en förkärlek till Kieffer allroundsadlar och jag ville bara dö varje gång jag satt av. Hade en favorithäst som hade en Pessoa hopp och jag vet inte om det var hästen eller sadeln jag passade bäst med ;)

Jag har inga problem med mina egna sadlar, Bates hopp, Amerigo Classic dressyr (16" fö) eller min förra Prestige Hippo.
 
Sv: HJÄLP!! Sadlar med kort anläggningsyta

Skulle absolut titta på Crownsadlar. De har modeller med kort anläggningsyta och passar till raka hästar.
Testa en Crown Impala, en hoppsadel som jag kan tänka mig har de egenskaper du söker.
 
Sv: HJÄLP!! Sadlar med kort anläggningsyta

Crown har långa anläggningsytor jämfört med andra sadlar i samma storlek.
 
Sv: HJÄLP!! Sadlar med kort anläggningsyta

Crown (ie Ideal) Har tex en "highland and cob" som ska vara kortare och passa native-raserna.
 
Sv: HJÄLP!! Sadlar med kort anläggningsyta

Nu så har vi varit på sadelprovning och hon rekommenderade en Frank Baines reflex 17,5 till oss.
Så nu börjar vi spara pengar för fullt!
 
Sv: HJÄLP!! Sadlar med kort anläggningsyta

Tekna är kortare. jag har en 17,5" (brukar få ha 18" i andra sadlar) så den är kort och rymlig. Har en a-line.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
894
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 212
Senast: super
·
Utrustning Världens vanligaste tråd här men har verkligen trasslat in mig totalt i sadeldjungeln!! Letar dressyrsadel Har en häst med superrörliga...
Svar
1
· Visningar
1 071
Senast: Aquakatt
·
Utrustning Hej, Vet att det finns en miljard sånahär trådar, har läst de flesta gamla men är fortfarande lite villrådig. Har kontakt med en...
Svar
6
· Visningar
2 364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp