Bukefalos 28 år!

Hjälp...ska jag lemna tillbaka honom??

V

Viviann

Jag har tatt en maxad c-ponny på prov till min älsta dotter. Men hennes intresse är inte så stort som jag trodde.. Hennes första skogsrunda var inte så trevlig, då han va lite för pigg o tyckte detta var hur jäkla kul som helst... han är 4 år...
Hästen var tänkt min dotter på 11 år. Jag har även en 5 årig tjej som är jätte intresserat av hästar och har sin egen shettis.
Men jag älskar denna hästen!!! han är helt utrolig underbar!! mysig, kramig, lugn, ung.. han är bara otrolig.. (men inte billig)
Vi har även ett varmblod som 11 åringen tycker är för stor...jag försöker inte pressa min tjej till nått hon inte själv vill...
men jag vill ha kvar denna unghästen så att min 5 åring kann ta över när shettisen blir för kort till henne... Min man är totalt ointresserat och ser det bara som en utgift...är det en bra ide att ha kvar honom?
Det är så svårt att lemna tillbaka honom...
V
 
Sv: Hjälp...ska jag lemna tillbaka honom??

Hade en shettis till dottern som inte var så intresserad när allt kom till kritan. Jag sålde honom till slut trots att han var guld värd, men tre hästar och två barn är mer än man kan axla när maken inte är så intresserad. De ska ju skötas o motioneras, och det blir tyngre med mockning o foder också. Jag tycker att du ska överväga att lämna tillbaka den och skaffa en häst dottern vill ha alt vänta med en större ponny tills lilltjejen är gammal nog. Har du inte familjen med dig just nu skulle jag inte satsa på den, man behöver ha dem i ryggen.
 
Sv: Hjälp...ska jag lemna tillbaka honom??

Spontant tycker jag att en pigg fyraårig unghäst inte låter som en idealisk ponny för en 11-åring. Jag förstår visst att hon blir rädd och intresset svalnar. Det låter mest som om du skaffat fyraåringen till dig själv?
Och är du i storlek så att du kan rida den är det ju inget problem - behåll den som ridhäst till dig själv.
 
Sv: Hjälp...ska jag lemna tillbaka honom??

4-år??? :eek:

jag skulle personligen aldrig rekommendera en fyraåring till någon under femton och med mycket god hästvana.
att kräva av en 11-åring att hon ska hantera en ung häst, då låter det inte så konstigt att hon blir rädd och inte får så stort intresse. jag tycker du ska satsa på äldre rutinerade ponnies till dina döttrar. om c-ponnyn är så fantastisk ur din synvinkel så får du väl rida honom själv!
 
Sv: Hjälp...ska jag lemna tillbaka honom??

oj då, det blev visst nästan samma svar! :D jag svarade visst utan att läsa hela tråden...
 
Sv: Hjälp...ska jag lemna tillbaka honom??

Instämmer....:bow:.
/ J.
 
Sv: Hjälp...ska jag lemna tillbaka honom??

Jag tycker som de andra att en maxad C-ponny som är fyra år är inte ngt för en tjej på elva. Unghästar är som de är med allt vad det innebär. Sedan undrar jag lite vad du tänker att hästen ska göra tills nästa barn växt i den. Det är massor av arbete med en så ung häst. Vem ska göra det? Den kan ju knappast bara gå hagen i flera år. Om du nu absolut vill behålla den måste det bästa vara att låna ut den på foder eller skaffa en medryttare till den. Jag hade sålt den. Det finns massor av trevliga hästar.
 
Sv: Hjälp...ska jag lemna tillbaka honom??

Varför inte skaffa en äldre bponny. Min dotter var 7 när hon fick sin förra bponny, en riktig läromästare. Vi hade då tittat på större hästar så att storasyster, då 14, skulle kunna hjälpa till (hon har egen ponny) Bponnyn gjorde verkligen så att lilla dottern utvecklades!
Förra året fick lillasyster, då 10 år, en ny bponny som hon ska tävla med. Tittade även då på större, men det ser väldigt bra ut även nu på bponny. Denna ponny är nu 6 år och eftersom hon fick sån ridvana på förra hästen fungerar detta bra. Hästen har även varit lite skadad, så då har dottern ut och gått med hästen och har på detta sätt fått väldiga band till hästen. Dottern har alltid varit lite feg och inte velat rida om hästen "hoppat till" lite. På sista ridlektionen brallade ponnyn lite, dottern satt kvar och tyckte nästan det var roligt, men var mest mallig över att hon inte hade blivit rädd!
Vad jag menar är att dottern måste tycka det är kul, annars vågar hon aldrig, och då står ponnyn bara!
 
Sv: Hjälp...ska jag lemna tillbaka honom??

Ja jag tycker nog att du ska lämna ponnyn åter om du är i ett sånt läge att f.d. ägaren tar tillbaka den. Ponnyn är för ung och oerfaren. Dessutom kanske din dotter är ngt försiktig och osäker och då behövs en lugn och trygg ponny som hon kan känna sig säker på. Du behöver nog titta efter en läromästare som är runt 12 - 15 år. Den kommer även det mindre barnet att kunna använda.
 
Sv: Hjälp...ska jag lemna tillbaka honom??

hej alla... jag tackar för alla svar :)
Min dotter kan inte ha en mindre ponny för hon själv är 150 cm. Vi har jo provridit andra hästar som var äldre, men ingen passade som denna 4 åringen... han har en otrolig personlighet!!
Jag själv är 175 och väger nästan 90 kg så det är inte optimalt att jag rider honom själv... eller? Han är den grövre typen och bra musklat...
Min dotter är inte rädd för hästen! Men vill jo helst rida i ridhus och paddock (vi får paddock i höst)
 
Sv: Hjälp...ska jag lemna tillbaka honom??

Jag skulle ha lämnat tillbaka, inte minst för hästens skull!
Är ju inte optimalt att få gå och skrota som fyraåring och hästen lär ju knappast utvecklas om den inte tränas ordentligt, bör väl utbildas också. Kanske finns det någon duktig ponnyryttare som vill utbilda och rida hästen så länge, kan ju vara ett alternativ...

Att enbart rida i ridhus och paddock anser iallafall jag inte är vettigt för någon häst, de behöver komma ut i skog och mark!!! Klarar man inte att rida ut sin häst ja då är det fel häst för den ryttaren!
 
Sv: Hjälp...ska jag lemna tillbaka honom??

Har ni tittat på d-ponny? Jag skulle nog vilja säga att utbudet på ponnyer är större i d-ponny kategorien. Om hon är såpass lång så är det inget tokigt i att ha en d-ponny. Att du rider en så pass liten ponny är nog inte optimalt. Jag tillhör väl iofs dom som anser att hästar tål att bära mer än vad gängse "norm" anses vara gällande men 90 kg på en c-ponny anser nog även jag var i överkant. Det blir belastning på rygg och kotor.
Min dotter som oxå är 150 cm och nyss fyllda 10 har vi köpt en d-ponny till och vi har nu haft honom i ett år. Om individen är rätt så tror jag inte det gör så mkt att ponnyn är lite stor i början. Hellre lite stor och snäll och lätthanterlig än mindre och svårare.
 
Sv: Hjälp...ska jag lemna tillbaka honom??

Jag glömde nog att påpeka att hästen absolut inte kommer att gå i hagen i flera år!!! självklart inte!! Jag har en jätte dyktig tjej som rider varmblodet som gärna rider c ponnyn ochså...
Jag är altså inte heltokig.... Visst ska hästen jobba 5 dagar i veckan och för instruktör som vi redan har fixat...
 
Sv: Hjälp...ska jag lemna tillbaka honom??

Det låter ju som du bestämt dig för vad du vill. Prata igenom det noggrant med din dotter och din man. Är det okej för honom?
Hur blir det om bilen går sönder och flera hästar skadar sig?
Det var inte jättelängesen det fanns en hjärtskärande tråd om ointresserad make som ledsnat på allt hästeri och lämnade frun. Hon kunde då inte ha kvar hästen heller och ångrade djupt att hon "tagit hela handen". Jag skriver detta i all välmening, inte som ett påhopp.
 
Sv: Hjälp...ska jag lemna tillbaka honom??

Vad bra att hästen blir aktiverad!, men det bästa vore väl om det var dottern som red och hade roligt!
Hos oss är det storasyster, 18, som har det brinnande intresset, och lillasysters häst var tänkt att vara sällskap men även få lillasyster, 11, riktigt intresserad av hästar (hon har dock ridit på ridskola i snart 5 år). Tack vare vår läromästare rider hon varje dag, men nu när det är så dåligt underlag kan det vissa dagar bara bli en skrittur på 20 min.
Tycker fortfarande du ska lämna tillbaka hästen, för det ska ju trots allt vara dotterns häst, och då måste hon tycka att det är kul, och inte otäckt!
 
Sv: Hjälp...ska jag lemna tillbaka honom??

Det är dottern själv som kommer rida ca 2-3 gånger i veckan och för instruktör....
Att hennes intresse inte är så himla stort numera är att hon inte vill med och mocka o sånt... bara när där ska handskas med hästen direkt... hon vill inte ansvara för allt det jobbiga...
 
Sv: Hjälp...ska jag lemna tillbaka honom??

Det är svårt det där! Det är nog ungefär lika för oss, mockningen är inte så kul! Vi har löst det så att äldsta dottern för det mesta tar ut hästarna på vardagarna, jag gör det på helgerna. Jag studerar tio mil bort , så när jag inte är hemma, 2-3 dagar / vecka måste lillasyster mocka åt sin häst, övriga dagar gör jag det. Det här fungerar för oss.
 
Sv: Hjälp...ska jag lemna tillbaka honom??

Jag tycker också att du ska lämna tillbaka den. Varför behålla en så ung häst bara för att ngn ska rida den senare. Tänk om den yngsta tröttnar? Sedan tycker jag inte att man ska ha för stor häst till sina barn. De har oftast roligare med en som är lite mindre. Jag tänker på att denna ponny är lika stor som min egen ponny (rider ponny fast jag är vuxen). Jag är ung en decimeter längre. Hon passar mig precis. Nu kommer ju din dotter att växa men ändå.
Jag tycker inte heller att man kan ställa krav på en 11 åring att den ska kunna ta allt ansvar för en häst. Jag tycker definitivt att man ska ställa krav på sina barn men de bör vara så pass gamla att de kan nå upp till dem. Det är naturligtvis svårt att veta så här via internet.
Jag tror också att om du verkligen vill att hennes hästintresse ska vara kvar så ska hon definitivt ha en äldre häst som hon kan hantera själv och känna sig säker med. Även om hon gör det just nu så tycker fortfarande inte att en så pass stor, ung häst är ngt som jag skulle velat att min elvaåring höll på med.
Men det verkar som du redan har bestämt dig för motsatsen.
 
Sv: Hjälp...ska jag lemna tillbaka honom??

ja.. det är jo därför jag vill ha lite feedback.. annars hade jag inte frågat här...
Jag tänker som ni... men vill det andra.. fan va jobbigt...
Detta blir den bästa hästen.. jag känner det..
usch att man blev biten av hästintresset!!
Hästarna är det som får mig ut o få frisk luft och stressa av.. jag älskar allt med dom..
huff... jobbigt att lemna tillbaka honom...
 
Sv: Hjälp...ska jag lemna tillbaka honom??

jag tycker fortfarande att det låter som om det är mera du som vill ha kvar hästen än din dotter... så lämna tillbaka honom och

a) köp en d-ponny i grövre modell som både du och din dotter kan rida - som är rutinerad, äldre och lugn

b) eller köp en ny ponny till din dotter som passar henne - en riktig kompis. jag tycker att kompis-delen är viktigare i den åldern än vad hästen har för talanger eller steg

c) lämna ut ponnyn på foder, om den är så fantastisk, och ta hem den i framtiden om din yngre dotter vill ha honom då
 

Liknande trådar

Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 482
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 848
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Hej! Är en tjej på snart 16 år som för exakt 3 veckor sedan ramlade av hästen vid hoppning och bröt fotleden. Fotledsfrakturen såg fin...
2
Svar
20
· Visningar
2 804
Senast: LinaAlchab
·
Foder & Strö Vi har alla våra tre hästar i samma hage. En shettis, en maxad c-ponny och ett halvblod, alla är lättfödda. I höstas när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 514
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp