Jag betalar,men barnet bor hos pappan. Vad är rätt?

Fast nej? Underhållet ska täcka barnets boende, mat och fritidsintresse. Sådana kostnader som mobil, försäkring och liknande tas upp i beräkningen man kan göra på försäkringskassans hemsida för att ta reda på vad som är en lämplig summa för underhåll och ska därför anses ingå i den överenskomna summan.
Jag tolkade de 2000 kr som att de kommit överens om minimi som i princip motsvarar underhållsstöd. Jag kan såklart ha tolkat det fel. Där ingår boende, mat och fritidsintresse. Men knappast häst som är en dyr lyxhobby. När jag var i kontakt med F-kassan sa de att övriga utgifter sedan ska delas. Och det kanske är så de blir om de läggs in i beräkningen? Eller egentligen ska ju alla utgifter delas på den nivå resp förälder har dem och efter betalningsförmåga?
 
Jag tolkade de 2000 kr som att de kommit överens om minimi som i princip motsvarar underhållsstöd. Jag kan såklart ha tolkat det fel. Där ingår boende, mat och fritidsintresse. Men knappast häst som är en dyr lyxhobby. När jag var i kontakt med F-kassan sa de att övriga utgifter sedan ska delas. Och det kanske är så de blir om de läggs in i beräkningen? Eller egentligen ska ju alla utgifter delas på den nivå resp förälder har dem och efter betalningsförmåga?
Fast nä, betalar du underhåll enligt mallen behöver inga andra kostnader delas.
 
Fast nä, betalar du underhåll enligt mallen behöver inga andra kostnader delas.
Beror helt på vad man lägger in i mallen och hur man delar där? Och vem som betalar vad som grund? Oavsett, grundförutsättningen är att kostnaden för barnet ska delas lika. Men ingen av föräldrarna ska kunna kräva lyx som den andre föräldern betalar.
 
Beror helt på vad man lägger in i mallen och hur man delar där? Och vem som betalar vad som grund? Oavsett, grundförutsättningen är att kostnaden för barnet ska delas lika. Men ingen av föräldrarna ska kunna kräva lyx som den andre föräldern betalar.
Men 2000kr är typ maxbeloppet som blir enligt försäkringskassan. Så det ska täcka allt.
 
Men 2000kr är typ maxbeloppet som blir enligt försäkringskassan. Så det ska täcka allt.
Det beror på om föräldrarna är överens eller inte? Är de överens kan summan vara vad som helst egentligen. Maxbeloppet en kan få från F-kassan är 2223 kr för äldre barn. Det betyder ju då att tanken är att barnet kostar max 4500 kr per månad. Säger sig själv att det inte ingår några dyrare saker i det?
 
Det beror på om föräldrarna är överens eller inte? Är de överens kan summan vara vad som helst egentligen. Maxbeloppet en kan få från F-kassan är 2223 kr för äldre barn. Det betyder ju då att tanken är att barnet kostar max 4500 kr per månad. Säger sig själv att det inte ingår några dyrare saker i det?
Du får inga pengar från försäkringskassan, det du kan få hjälp med är att de administratrerar betalningen mellan föräldrarna om föräldrarna inte är överens.
 
Det kan man få, om den andra föräldern bedöms ha ”för låg” inkomst. De betalar då mellanskillnaden eller allt.
Precis, det kan man. Eller om den andre föräldern vägrar betala. Eller är konstant sen med sina betalningar. I de senare fallen så får ju den andre föräldern ett krav från F-kassan att betala. Men inte alls säkert att den gör det. Så då handlar det inte direkt heller om administration mellan.
 
Du kan inte kräva underhåll om ditt barn bor heltid hos pappan.
Vad kostar dotterns försäkring och mobil per månad? Jag tänker det är det som är icke häst relaterat som du nu betalar? Känns som det icke häst relaterade understiger 2000kr?
Det går göra uträkningar på försäkringskassans hemsida. Där viktas utgifter mot inkomster. Då får ni se ungefär vad var och en bör betala. Exkludera då ridning. Och då ser du om det liksom går jämt ut mot vad du skulle betalt i underhåll.

Matkostnaden blir ju nu billigare
 
Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll. Nu har hon varit med omständigheter som gör att hon inte vill va kvar i stan eller skolan. Hennes pappa ska flytta till en by i närheten och hon vill flytta med för att bryta. Jag förstår hennes situation även om det är sorligt att hon vill flytta. Nu är det så att pappan inte vill betala några utgifter utan bara ha dottern hos sig och stå för mat och logi. Han kräver inget underhåll,men vill att jag betalar allt. Hon har egen häst sen 5 år och det ställer han sig utanför och gjorde från början. han betalr inget på de intresset. Hon har mopedbil för att ta sig till och från stallet. Den betalar han inte heller. Han tar inte hennes försäkring,mobil, bensin,kläder, ridlektioner, tävlingslicenser eller avgifter eller något annat som rör dotterns liv eller intresse. Han har en lön på nästan dubbelt så mycket som mig. Kan jag kräva underhåll även om dottern bor hos honom? Jag känner mig tryckt mot väggen,då jag inte kan betala allt utan underhållet som jag fick innan. Jag lever ju på noll och ingenting nu. Jag menar att om vi inte hjälps åt så måste jag sälja hennes häst. Den enda glädjen hon för tillfället har och älskar, men han menar att då får jag ju göra det.
Det låter som en olämplig person att bo hos när livet har skitit sig. Jag förstår tanken med att komma ifrån men finns det ingen hemma som tar hand om/stöttar en i ett sådant här läge blir livet inte bra alls.

Har du räknat på vad mat kostar för henne? Jag brukar skoja om att den största löneförhöjningen man någonsin får är när barnen flyttar hemifrån och även om det är på skämt, det är ju ingen löneförhöjning, så är det väldigt mycket sanning i det. Jag trodde inte att mina barn kostade så mycket som de faktiskt gjorde för vem räknar? Inte jag. Jag blev verkligen förvånad över att jag hade pengar kvar när allt var betalt, jag kunde köpa kläder till mig själv t ex.

Det här med vad han vill och inte vill betala för är ju rent larv. Bor barnet hos honom betalar han det hon kostar, det kvittar om han inte har lust, tycker han inte att hon ska ha en mobil, kläder, kunna ta sig, försäkringar osv. kan man verkligen ifrågasätta hans lämplighet som förälder.
Hobbys ingår i underhållet, dvs. det är inte så att man kan vägra sitt barn hobbys för att man inte har lust med att barnet har dem. Sedan hur dyra de är är en helt annan sak. Inget barn kan kräva en egen häst och man måste såklart ge hela familjen samma förutsättningar och finns det inga pengar så finns det inte och då får det bli gratishobbys.
Han kan inte neka henne kläder, skor, hygienprodukter och liknande utgifter däremot behöver han såklart inte betala för hästen och kostnaderna runt hästen. Det är ju inget han har valt även om en vettig förälder hade gjort vad hen hade kunnat för sitt barn och innebär det att betala för hästen så gör man det om möjlighet finns. Ridlektion däremot, en gång i veckan bör kunna ses som något han bör betala. Det bör kunna ses som en normal hobby om än dyr.

Jag tycker faktiskt att du och din dotter ska diskutera det här en gång till. Jag tror inte att hon inser att flyttar hon har hon inte ditt stöd i vardagen så som hon har idag. Det kan vara svårt att föreställa sig hur det kommer bli. Jag förstår att hon vill fly men 9 gånger av 10 hjälper inte det. Du behöver förklara det ekonomiska läget för din dotter. Hon är trots allt snart vuxen och måste få chansen att sätta sig in även i ekonomiska saker.

Och nej, du kan inte kräva underhåll av honom.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 208
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Småbarn Jag har en försäkring som jag skaffade när jag var gravid och sen gick sedan över till en barnförsäkring. Barnet blir 3 i sommar. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 082
Senast: Ava22
·
Relationer En fundering så här på fredagen. Jag har 3 barn min sambo 1. Mitt yngsta bor hos sin pappa i hemstaden och mina äldsta har jobb och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 909
Senast: cetzyboy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp