Jag betalar,men barnet bor hos pappan. Vad är rätt?

Bullen22

Trådstartare
Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll. Nu har hon varit med omständigheter som gör att hon inte vill va kvar i stan eller skolan. Hennes pappa ska flytta till en by i närheten och hon vill flytta med för att bryta. Jag förstår hennes situation även om det är sorligt att hon vill flytta. Nu är det så att pappan inte vill betala några utgifter utan bara ha dottern hos sig och stå för mat och logi. Han kräver inget underhåll,men vill att jag betalar allt. Hon har egen häst sen 5 år och det ställer han sig utanför och gjorde från början. han betalr inget på de intresset. Hon har mopedbil för att ta sig till och från stallet. Den betalar han inte heller. Han tar inte hennes försäkring,mobil, bensin,kläder, ridlektioner, tävlingslicenser eller avgifter eller något annat som rör dotterns liv eller intresse. Han har en lön på nästan dubbelt så mycket som mig. Kan jag kräva underhåll även om dottern bor hos honom? Jag känner mig tryckt mot väggen,då jag inte kan betala allt utan underhållet som jag fick innan. Jag lever ju på noll och ingenting nu. Jag menar att om vi inte hjälps åt så måste jag sälja hennes häst. Den enda glädjen hon för tillfället har och älskar, men han menar att då får jag ju göra det.
 
Det låter som en konstig uppdelening, men du slipper att betala hennes mat och andra hushållsgrejer, om det är enda skillnaden - motsvarar inte det då typ de 2000 kronorna mindre du får? Det borde inte bli en gigantisk mellanskillnad iaf eller? Vem får barnbidraget? Vad står hon för själv?
 
Vad säger hennes pappa om att låta dig få behålla underhållet? Det måste väl kunna gå att ni har ett avtal mellan er om den summan utan att det måste få etiketten underhåll?

Om inte så undrar jag lite,

Går hon i gymnasiet? Ska hon studera vidare på högskola? Mkt händer i den åldern hon är i nu och det kanske har sig att det blir dåligt med tid för egen häst om ca 1-2 år lr iaf om inte så alltför länge fram i tiden. Kan hon göra något själv? Jobba i stallet där hästen står? Ta buss lr cykla ist för att ha mopeden? Jobba annan plats för att hjälpa till och betala någon kostnad själv? Kan hon ha medryttare någon dag/v som hjälper med att stå för utgifter? Hon är ju ganska "gammal" så kanske ni kunde haft ett samtal antingen bara ni två eller er alla tre på hur det här kan lösas på bästa sätt.
 
Antingen får han stå för kostnaderna och då får du betala underhåll.
Eller så får ni två komma överens om något så både är fine med.

Det är såklart omöjligt att tvinga honom betala för en häst. Som trots allt är onödig lyx. Vi som hästfolk förstår ju storheten men det kan man ju inte kräva att någon annan ska betala för.
 
Astrist pappa som vägrar stötta sin dotters hobby... Samtidigt hon är 18 nästa år (?) hon kanske behöver se över sina utgifter som vilken "person" som helst. Skaffa sej ett jobb vid sidan om så hon har råd med alla sina hobbies ?

Jag är själv bortskämd med en pappa som hjälpte till så har själv aldrig hamnat i den sitsen. MEN samtidigt är jag ändå införstådd i att hästar och bil ÄR dyrt, tom för folk som jobbar heltid.
 
Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll. Nu har hon varit med omständigheter som gör att hon inte vill va kvar i stan eller skolan. Hennes pappa ska flytta till en by i närheten och hon vill flytta med för att bryta. Jag förstår hennes situation även om det är sorligt att hon vill flytta. Nu är det så att pappan inte vill betala några utgifter utan bara ha dottern hos sig och stå för mat och logi. Han kräver inget underhåll,men vill att jag betalar allt. Hon har egen häst sen 5 år och det ställer han sig utanför och gjorde från början. han betalr inget på de intresset. Hon har mopedbil för att ta sig till och från stallet. Den betalar han inte heller. Han tar inte hennes försäkring,mobil, bensin,kläder, ridlektioner, tävlingslicenser eller avgifter eller något annat som rör dotterns liv eller intresse. Han har en lön på nästan dubbelt så mycket som mig. Kan jag kräva underhåll även om dottern bor hos honom? Jag känner mig tryckt mot väggen,då jag inte kan betala allt utan underhållet som jag fick innan. Jag lever ju på noll och ingenting nu. Jag menar att om vi inte hjälps åt så måste jag sälja hennes häst. Den enda glädjen hon för tillfället har och älskar, men han menar att då får jag ju göra det.
Du är egentligen skyldig att betala underhåll, summan kan du räkna ut på försäkringskassans sida.

Det är han som ska stå för dotterns kostnader med hjälp av underhållet (räcker inte så långt 🥴).

Förstår situationen med att du inte har råd att betala häst (det jag inte jag trots att vi är två). Kanske kan dottern jobba extra i något stall och få lov att rida därigenom?

(Kass inställning av honom)
 
Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll. Nu har hon varit med omständigheter som gör att hon inte vill va kvar i stan eller skolan. Hennes pappa ska flytta till en by i närheten och hon vill flytta med för att bryta. Jag förstår hennes situation även om det är sorligt att hon vill flytta. Nu är det så att pappan inte vill betala några utgifter utan bara ha dottern hos sig och stå för mat och logi. Han kräver inget underhåll,men vill att jag betalar allt. Hon har egen häst sen 5 år och det ställer han sig utanför och gjorde från början. han betalr inget på de intresset. Hon har mopedbil för att ta sig till och från stallet. Den betalar han inte heller. Han tar inte hennes försäkring,mobil, bensin,kläder, ridlektioner, tävlingslicenser eller avgifter eller något annat som rör dotterns liv eller intresse. Han har en lön på nästan dubbelt så mycket som mig. Kan jag kräva underhåll även om dottern bor hos honom? Jag känner mig tryckt mot väggen,då jag inte kan betala allt utan underhållet som jag fick innan. Jag lever ju på noll och ingenting nu. Jag menar att om vi inte hjälps åt så måste jag sälja hennes häst. Den enda glädjen hon för tillfället har och älskar, men han menar att då får jag ju göra det.

Jag tycker, sen kanske inte juridiken håller med:

Om det är du som skaffat hästen till dottern och betalt den hittills och pappan aldrig betalat nåt för den så tycker jag att det är så det får fortsätta. Det är ju ändå en lyxkonsumtion som pappan inte tidigare gått med på att betala men du gjort det valet.

I övrigt ska väl pappan stå för allt annat och du betala underhåll till honom?

Sen tycker jag att han låter som en olämplig förälder för henne att bo hos. Är det verkligen en bra idé? Förutom geografiskt?
 
Det låter som en konstig uppdelening, men du slipper att betala hennes mat och andra hushållsgrejer, om det är enda skillnaden - motsvarar inte det då typ de 2000 kronorna mindre du får? Det borde inte bli en gigantisk mellanskillnad iaf eller? Vem får barnbidraget? Vad står hon för själv?
Hon får det själv. Hon jobbar även lite extra och de pengarna använder hon till häst,kläder och bensin typ. Jag förstår att hästen är min huvudvärk,men om pappan hjälper med fasta,vanliga utgifter till sitt barn, så kan dottern behålla hästen. Dock vill han inte det.
 
Jag tycker, sen kanske inte juridiken håller med:

Om det är du som skaffat hästen till dottern och betalt den hittills och pappan aldrig betalat nåt för den så tycker jag att det är så det får fortsätta. Det är ju ändå en lyxkonsumtion som pappan inte tidigare gått med på att betala men du gjort det valet.

I övrigt ska väl pappan stå för allt annat och du betala underhåll till honom?

Sen tycker jag att han låter som en olämplig förälder för henne att bo hos. Är det verkligen en bra idé? Förutom geografiskt?
Hon är inte stabil nu. Ledsen,utsatt i skolan och studerar hemifrån. Henns häst är hennes enda vän. Hon vill bort från stan,men inte förlora hästen. Bensinen för den extra vägen till stallet får jag stå för,och jag har svårt att förstå att man som pappa kan sätta sig själv före sitt barn här. Jag begär inte att han ska betala hästen och det som ingår,men hjälp till med vanliga fasta kostnader så har jag råd att behålla hennes bästa vän. Det borde vara extra viktigt nu med tanke på henne s mående
 
Hon är inte stabil nu. Ledsen,utsatt i skolan och studerar hemifrån. Henns häst är hennes enda vän. Hon vill bort från stan,men inte förlora hästen. Bensinen för den extra vägen till stallet får jag stå för,och jag har svårt att förstå att man som pappa kan sätta sig själv före sitt barn här. Jag begär inte att han ska betala hästen och det som ingår,men hjälp till med vanliga fasta kostnader så har jag råd att behålla hennes bästa vän. Det borde vara extra viktigt nu med tanke på henne s mående
Vilka vanliga fasta kostnader är det som du menar?
 
Nu vet jag inte hur långt det är till stallet, men går det att byta mopedbilen mot en elcykel?
Jag förstår verkligen ditt dilemma! Jag håller i princip tummarna för att mitt ena barns hästintresse inte ska hålla i sig, för jag vet inte hur jag skulle fixa det ekonomiskt.

Det är ju väldigt lyxigt med egen häst och mopedbil, det går inte att komma ifrån. Hoppas att ni kan nå en lösning.
 
Hon är inte stabil nu. Ledsen,utsatt i skolan och studerar hemifrån. Henns häst är hennes enda vän. Hon vill bort från stan,men inte förlora hästen. Bensinen för den extra vägen till stallet får jag stå för,och jag har svårt att förstå att man som pappa kan sätta sig själv före sitt barn här. Jag begär inte att han ska betala hästen och det som ingår,men hjälp till med vanliga fasta kostnader så har jag råd att behålla hennes bästa vän. Det borde vara extra viktigt nu med tanke på henne s mående

Men det är ju ändå så att är man förälder och t.o.m. boendeförälder så har man fler utgifter för barnet än bara mat och logi. Det är bara så det är. Men den som inte är boendeförälder ska ju betala underhåll såklart. Kan ni inte kommer överens om det? Att du betalar underhåll och han står för det du stått för tidigare minus hästen (och de kostnader som tillkommer p.g.a. hästen).
 
Jag fattar verkligen att det är trist om man inte kan ha kvar hästen. Och visst man kan tycka att pappan borde göra allt den kan för att hjälpa dottern när hästen betyder så mkt.

Men jag kan samtidigt förstå pappans sida. Det handlar om väldigt mkt pengar med en häst. Förutom själva hästen skriver du att det också handlar om mopedbil, bensin, ridlektioner, tävlingslicenser, avgifter. Om det behövs tävlingslicenser så gissar jag att hon tävlar en del och det är ju stora kostnader med det.

Spontant låter det ju som det handlar om typ 10 000 i månaden eller nåt sånt? som är kostnaden för hästen? Det jag undrar är vilken deal ni hade från början om hästen? Alltså var ni överens om att hästen skulle skaffas och att ni båda skulle ha ansvaret? För om du tidigare sagt att ansvaret är ditt kan jag förstå att pappan tycker det är mkt pengar att betala varje månad.

Så för att vara krass så handlar det väl om att prata med pappan och förstå hur viktig hästen är för tjejen. Du pratar om att kräva- och det tycker jag är helt fel sätt. Sen även om han tjänar bra så kanske han har andra kostnader som gör att han inte har råd?

Om han ändå inte vill betala för häst så får man ju antingen sälja hästen eller minska kostnaderna för hästen tex inte tävla, inte lektioner, billigare stallhyra. Måste hon ha mopedbil eller går det att cykla eller åka buss? Eller öka inkomsterna tex att dottern får betala en del av kostnaden eller ta in medryttare.
 
Senast ändrad:
Tvinga lär bli svårt. Går vårdnaden över på honom behöver du betala underhåll och han kan fortfarande strunta i att betala för kläder, telefon och försäkring. Även med det upplägget.

Jag tycker helt klalt att han bör ta över kläder, försäkring, mobil och liknande utgifter. Men att tycka och få igenom är två väldigt olika saker.

Går det att byta transport sätt från mopedbil till typ el cykel eller något i den stilen? Mopedbil är inte direkt en billig utgift.
 
Tvinga lär bli svårt. Går vårdnaden över på honom behöver du betala underhåll och han kan fortfarande strunta i att betala för kläder, telefon och försäkring. Även med det upplägget.

Jag tycker helt klalt att han bör ta över kläder, försäkring, mobil och liknande utgifter. Men att tycka och få igenom är två väldigt olika saker.

Går det att byta transport sätt från mopedbil till typ el cykel eller något i den stilen? Mopedbil är inte direkt en billig utgift.
Liten rättelse här; går boendet över till honom behöver du betala underhåll. Inte vårdnaden 🙂
 
Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll. Nu har hon varit med omständigheter som gör att hon inte vill va kvar i stan eller skolan. Hennes pappa ska flytta till en by i närheten och hon vill flytta med för att bryta. Jag förstår hennes situation även om det är sorligt att hon vill flytta. Nu är det så att pappan inte vill betala några utgifter utan bara ha dottern hos sig och stå för mat och logi. Han kräver inget underhåll,men vill att jag betalar allt. Hon har egen häst sen 5 år och det ställer han sig utanför och gjorde från början. han betalr inget på de intresset. Hon har mopedbil för att ta sig till och från stallet. Den betalar han inte heller. Han tar inte hennes försäkring,mobil, bensin,kläder, ridlektioner, tävlingslicenser eller avgifter eller något annat som rör dotterns liv eller intresse. Han har en lön på nästan dubbelt så mycket som mig. Kan jag kräva underhåll även om dottern bor hos honom? Jag känner mig tryckt mot väggen,då jag inte kan betala allt utan underhållet som jag fick innan. Jag lever ju på noll och ingenting nu. Jag menar att om vi inte hjälps åt så måste jag sälja hennes häst. Den enda glädjen hon för tillfället har och älskar, men han menar att då får jag ju göra det.
Underhållet ska egentligen bara täcka mat och boende. Allt övrigt som måste till ska delas på båda föräldrarna. Tex mobil, försäkring, busskort. All lyx tex häst som ena föräldern bestämt ska finnas får finansieras av den föräldern. Sen kan det absolut finnas en vits för dotterns mående att ha kvar hästen men det finns ingen laglig rätt att kräva att den andre föräldern betalar för det.

Har lite svårt att förstå att du inte får ihop det utan underhållet för det bör ju vara det som dottern kostar dig idag i mat, el, hygienartiklar mm? Dvs du är av med motsvarande kostnad som underhållet ligger på?
 
Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll. Nu har hon varit med omständigheter som gör att hon inte vill va kvar i stan eller skolan. Hennes pappa ska flytta till en by i närheten och hon vill flytta med för att bryta. Jag förstår hennes situation även om det är sorligt att hon vill flytta. Nu är det så att pappan inte vill betala några utgifter utan bara ha dottern hos sig och stå för mat och logi. Han kräver inget underhåll,men vill att jag betalar allt. Hon har egen häst sen 5 år och det ställer han sig utanför och gjorde från början. han betalr inget på de intresset. Hon har mopedbil för att ta sig till och från stallet. Den betalar han inte heller. Han tar inte hennes försäkring,mobil, bensin,kläder, ridlektioner, tävlingslicenser eller avgifter eller något annat som rör dotterns liv eller intresse. Han har en lön på nästan dubbelt så mycket som mig. Kan jag kräva underhåll även om dottern bor hos honom? Jag känner mig tryckt mot väggen,då jag inte kan betala allt utan underhållet som jag fick innan. Jag lever ju på noll och ingenting nu. Jag menar att om vi inte hjälps åt så måste jag sälja hennes häst. Den enda glädjen hon för tillfället har och älskar, men han menar att då får jag ju göra det.

Ni kan väl dra ner kostnaderna för hästen rejält. Om hon varit med om något traumatiskt är det väl bra oavsett att ha ett lugnare hästliv.

Hitta uppstallning i närheten. Skippa tävlingar och ridlektioner. Sälj mopedbilen och köp en cykel.

Hon får försöka täcka sina egna kostnader med studiebidrag + extrajobb + underhållet från dig.

Går det inte att ro runt hästen på det får ni sälja och så får hon medrytta tills hon har egen ekonomi.
 
Ah. Tänkte inte på att man kan bo hos ena föräldern men den andra föräldern har vårdnaden.
Normalt sett skriver mamman på papper vid barnets födsel för att pappan ska få delad vårdnad. Sedan ligger vårdnaden kvar delad oavsett separationer/flytt/annat om det inte aktivt skrivs nya papper på att vårdnaden ska bli enskild.
 
Underhållet ska egentligen bara täcka mat och boende. Allt övrigt som måste till ska delas på båda föräldrarna. Tex mobil, försäkring, busskort. All lyx tex häst som ena föräldern bestämt ska finnas får finansieras av den föräldern. Sen kan det absolut finnas en vits för dotterns mående att ha kvar hästen men det finns ingen laglig rätt att kräva att den andre föräldern betalar för det.

Har lite svårt att förstå att du inte får ihop det utan underhållet för det bör ju vara det som dottern kostar dig idag i mat, el, hygienartiklar mm? Dvs du är av med motsvarande kostnad som underhållet ligger på?
Fast nej? Underhållet ska täcka barnets boende, mat och fritidsintresse. Sådana kostnader som mobil, försäkring och liknande tas upp i beräkningen man kan göra på försäkringskassans hemsida för att ta reda på vad som är en lämplig summa för underhåll och ska därför anses ingå i den överenskomna summan.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 203
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Småbarn Jag har en försäkring som jag skaffade när jag var gravid och sen gick sedan över till en barnförsäkring. Barnet blir 3 i sommar. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 082
Senast: Ava22
·
Relationer En fundering så här på fredagen. Jag har 3 barn min sambo 1. Mitt yngsta bor hos sin pappa i hemstaden och mina äldsta har jobb och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 909
Senast: cetzyboy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp