Bukefalos 28 år!

Hjälp till självhjälp (utmattning)

Är det inte stort sett samma svar varje gång på sånt här, om man man skippar lite mer seriösa saker som direkta fysiska och psykiska sjukdomar?

  1. Lära sig att säga "nej" till andra och sätta fokus på sig själva lite mer.
  2. Äta ordentligt, moderna människor dock sällan vet vad det betyder eftersom vi är generellt sätt dåligt att lyssna på vad kroppen säger.
  3. Mer motion. Kapitulera inte när soffan försöker locka till sig. Mer motion leder också oftast till bättre sömn.
 
Förutom de långsiktiga tips du redan fått, terapeut, KBT, ACT så fundera på vad du kan påverka själv redan i dag.

För mig är det jätteviktigt att jag sover och äter vettigt samt får någon form av dagligt utomhuspass.

Det är också de sakerna jag snabbast fallerar på när tid och ork inte riktigt stämmer med belastning och jag hamnar snabbt i en nedåtgående spiral. Jag ersätter alldeles för lätt vettig frukost, lunch, middag med kvarg, macka, morot, choklad och kaffe och annat lättplockat till varje måltid. När maten är kass brukar även sömnrutinerna tappas rätt omgående. Jag vet att jag behöver börja förbereda mig för sängen vid 22 för att vara i säng och sova innan 23 om jag ska orka med mina vardagar. Men allt för ofta sitter jag kvar och slösurfar framför datorn vid midnatt och orkar inte gå och lägga mig. Ibland somnar jag sittande vid matbordet, men lik förb-t så går jag inte och lägger mig... :banghead:

Tack vare hund och häst har jag all anledning att ta mig ut, vilket alltid ger energi. Men då vi är flera i familjen som tar hand om djuren så är det ibland för lätt att låta någon annan ta den biten och jag fastnar inomhus.

Fundera igenom vad som är bra mat/sov/motionsrutiner för dig och ge dig själv förutsättningarna att orka :up:
Nu ska jag gå ut med hunden :)
Tack så mycket för tips! jag ska verkligen sondera vardagen så det blir lite mer ordning och reda :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 095
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 284
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 382
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 210
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp