Bukefalos 28 år!

Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

bellbella

Trådstartare
Min ponny på 7 år har börjat stegra sig när jag rider, helt RAK lång, 2 cm från att välta..
Jag har haft henne i 10 månader, hon har testat mig flera gånger i perioder, har flygit av henne 7 gånger, varav 2 gånger första veckan.

men när hon har testat mig har hon aldrig varit sån som hon är nu, hon är JÄTTE tuff i psyket och tål oftast inte att man säger till henne, då börjat hon stegra, hon blir jätte "arg" på ryttaren.

När man kräver någonting av henne, eller bara gör skänkelvikningar kan hon resa sig, när det blir för jobbigt för henne då reser hon alltså sig.

hon har INTE ont i ryggen eller någonstans det har vi självklart kollat upp.

Hon kan stegra flera gånger i rad utan stopp, även om jag har helt lösa tyglar fortsätter hon, hon slår med hoven mot marken ibland också..

Idag sa mamma åt mig att jag skulle hoppa av henne när hon började stegra sig och hon slutade inte vad vi än gjorde, och då "vann" hon ju när jag hoppade av.. :( men mamma sa att jag faktiskt kan dö om hon välter på mig, så hon vill inte ta någon risk.

Jag vet inte vad jag ska göra nåmer... SNÄLLA kan någon hjälpa?!?!?! ge tips, snälla!!!!!!!!!!!! annars måste jag sälja min ponny om jag inte klarar av henne nåmer :cry:
 
Sv: Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

Hur gammal är du? Inge roligt när de sätter detta i system. Luta dig frammåt å driv på. I sådanna lägen får man bli rätt tuff. Jag kom att tänka på en häst som höll på att välta bakåt och jag vart så förvånad först. Vad pysslar han med egentligen tänkte jag vill han ha livet av mig :rofl:... Visst att de kan stegra. Men så kan de oxå STEGRA och då är de ord å inga visor. Frammåt bara och ge beröm så fort hästen visar att den lyssnar. Jag har oxå nån gång tagit tyglarna i ena handen och klachat till vid huvudet om inget annat hjälper. Mer som hallå jag menar allvar. Inge roligt jag vet men på den hästen hjälpte det faktiskt och då vart det slut på dumheterna. Den hästen hade stängt av innan.
 
Sv: Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

Tack så jättemycket för att du svarade!!

Jag är 13 år, är 154 cm lång och väger ca. 40 kg, så jag är inte sådär jättestor och hon är d-ponny på 147 cm i mkh.
 
Sv: Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

Finns det ingen i din närhet med mer erfarenhet som kan rida hästen och bryta mönstret? Om det är en ponny kanske det är svårt att hitta en vuxen som är tillräckligt liten och lätt men sitter en litet för stor ryttare upp och rider korta pass åt gången så gör det faktiskt inget.

För det är verkligen farligt med en häst som stegrar. Det jag brukar göra är att dra i ena tygeln och flytta bakdelen när jag känner att hästen är på g upp. Då kommer de aldrig upp så högt och så fort man får kontroll över rumpan och får dem att flytta bakbenen så kan man sen få fart på dem framåt. Så om du rider din ponny igen så var snabb och luta dig framåt litet vid sidan om halsen och böj halsen- Det minskar risken för att ni ska slå runt och slår ni ändå runt så är det mindre risk för att du hamnar under om du lutar dig framåt vid sidan av halsen. Men var försiktig, tag hjälp och överväg att skicka iväg ponnyn för tillridning om det inte går att hitta hjälp i närheten. Det är inte värt att riskera sitt liv för en häst.
 
Sv: Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

Har du någon som kan lära dig rida med graman? Det kan hjälpa.
 
Sv: Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

Min 4åring vill gärna stegra i vissa lägen. Mitt hjälpmedel har varit att gå till botten i vilka lägen och vad jag gör när det händer. För det är inget fel på honom, det är skit i sadeln :angel: Så mitt tips är att sätta dig och fundera tillsammans med din mamma om när det händer och om du kan förekomma stegringen och få igenom det du vill ändå. Kan du inte ringa säljaren och höra om denna haft sådana här problem?

Angående vad du ska göra om de stegrar har du redan fått bra tips!
 
Sv: Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

När hon är på väg upp, vänd henne. Driv driv driv, de där damerna brukar ju vara erhm egensinniga tills de blir en polare :D

Nu beror det ju lite på hur hon är osså men jag hade en polle för ett par år sedan som jag drämde till med näven mellan öronen när han ställde sig. Men det har ju lite med hur de är i psyket, vissa hästar kan bli mer förbannade. Han där emot fattade då att det inte var rätt sätt att få av mig på... :grin:

Har du någon som kan hjälpa dig?
Gör hon likadant i tömkörningen? (Om ni gör det, annars är det värt att prova antingen du eller någon duktig för att bryta mönstret från marken först.)
 
Sv: Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

Ha spö med dig nästa gång, stegrar hon sig så smäll till henne med spöt på huvet mellan öronen. de flesta hästar tror att de slår i huvet i "taket" och gör aldrig om det igen. Hellre att hon får en smäll i huvet än att ni ska slå över och skada er allvarligt!
Lycka till och hoppas det hjälper :)
 
Sv: Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

Lär dig känna vad hon gör innan hon stegrar (min häst t.ex lättade liiite fram först, sen stegrade hon.. Som ett litet laddande skutt nästan).

När du känner det, vänder du henne 90 grader (alltså typ 1/4 dels volt) åt något håll, fortsätter hon, vänd igen.
Då bryter du beteendet och "vinner", tillslut förstår hästen att det inte fungerar och ger med sig.

Jag kan förstås inte lova att det hjälper på alla hästar, men det är ju värt ett försök! Fungerade för mig :) Lycka till!
 
Sv: Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

Var rädd om dig. Det är aldrig värt att riskera livet och hälsan för en häst.

Finns det möjlighet att lämna bort hästen på tillridning? En erfaren ryttare kan säkert ställa rätt diagnos på hästen och börja nysta i problemet.

Grundproblemet är att hästen inte tar framåtdrivande skänkel. Så enkelt är det. Den är olydig. Varför den är olydig är svårare att gissa sig till via nätet. Gör hon likadant när ni tömkör och ställer samma krav?

Inte utrustningsrelaterat? Inte brunstrelaterat? Pälssättningsrelaterat?
 
Sv: Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

Du har fått en del bra tips.

Ett tips som funkar på de flesta är att svänga runt hästen och driva. En häst har otroligt svårt för att nästan säga omöjlig att strgra när huvudet är böjt. De behöver huvudet löst för att hålla balansen.

Ta hjälp av en mer erfaren ryttare och ta upp problemet med en tränare.

Att slå hästen mellan öronen med ett spö är nog mer en sägen. Det har då inte hjälpt på någon häst jag sett i min närhet. (Dock aldrig provat det själv då det funkar bättre med att snurra hästen).

SOm sagt snurra, driv och ta hjälp av en tränare/duktigare ryttare.

Men först ska du reda ut om hästen har ont någonstans. Gör den alltid det vid samma tillfälle? Kanske är sadeln inte bra? Den kanske har ont? Eller så är det bara en sur märr;)
 
Sv: Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

Att slå hästen mellan öronen med ett spö är nog mer en sägen. Det har då inte hjälpt på någon häst jag sett i min närhet.-

Tycker det har med hur hästen är, på fel häst kan det ta hus i helvete :devil: :grin: men det kan också hjälpa men det är svårt att sitta på buke och säga om det gör det eller inte.
 
Sv: Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

Usch vad tråkigt, dét ska vara kul att ha häst och att rida och inte farligt som det är nu. Nu vet jag inte alls hur duktig dunder och hur mycket stöd du har från dina föräldrar, men du behöver troligen hjälp och stöd för att få ordning på hästen innan det går riktigt illa. Jar du någon instruktör? Någon lite äldre och mer erfaren som kan hjälpa? Om inte så prata med dina föräldrar och be dem hjälpa dig att hitta någon som kan hjälpa er båda framåt och kanske själv sitta upp och korrigera.

Jag tycker du ska skippa alla råd som innebär våld, det kan hända att man behöver ta i ordentligt och markera gränser, men då måste man veta exakt vad man gör så man inte trappar upp konflikten, som det är nu så respekterar din häst inte dig. Man blir inte en bra ledare genom våld, och inte vinner man respekt, men möjligen kan hästen bli rädd och här troligare än mer förbannad.
 
Sv: Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

Kan inte annat än hålla med...


TS:
Prio ett är att varken du eller hästen ska bli skadad. Gå därför inte in i en konflikt som med största sannolikhet kommer att eskalera. Sådant ska du lämna till proffs, om det ens behövs i det här fallet.

Är du helt säker på att det inte är något fysiskt fel på hästen - tänder, nacke, rygg, kors...? Innan man börjar med någon typ av korrigeringsridning måste du veta var ursprungsproblemet sitter.

Sedan får du analysera när det händer; när börjar den spänna sig, när börjar den protestera, när börjar den faktiskt resa sig. Det är vanligen en progression i ett sådant här beteende. Den ställer sig inte helt plötsligt bara rakt upp.

Rent generellt håller jag med Lovisaleonora - den tar inte framåtdrivande hjälp, det är där du får börja. Se till att den går fram för sits/skänkel/röst. Börja på töm om du tycker det känns tryggare.

Jag har en liten fördom i sådana här fall (som kanske inte alls gäller dig) - men rätt många hästar som stegringsproblematik har antingen smärtor, eller är ridna mycket framifrån. De är vana vid att drivas fram till en stum eller instabil hand och reagerar med att gå åt det enda håll som finns tillgängligt för dem, upp. Sedan finns raser, och individer, som lättare tar till just stegring.
 
Sv: Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

Det kan vara en hel massa orsaker till varför hästen gör som den gör. Du säger att den är kollad, men vad är kollat? Ofta handlar det om ben och rygg men faktiskt...det finns invärtes problem som kan ge såna här uttryck...hormoner, cystor på äggstockar etc. Är det kollat?

Även om utrustningen är fel kan hästen reagera på det viset, genom att resa sig och slå i backen. Jag har en själv som tydligt och klart visar när nåt känns fel. Jag accepterar inte dåligt beteende och tar itu med det men samtidigt måste jag lyssna och forska i vad det är som stör...och åtgärda det.

Aldrig i helskotta att jag skulle lägga en graman på hästen, oavsett, och definitivt inte om jag inte skulle vara 100% säker på att det inte föreligger ett problem och hur vet man det?...men för sakens skull ska jag nämna att en av mina f.d. hyresgäster gjorde det på sin tränares rekommendation. Det slutade i totalkatastrof för anledningen till varför hästen inte kunde gå i form var ryggproblem...
 
Sv: Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

Tack allihopa JÄTTE MYCKET för tipsen!!!! jag är jätte tacksam för alla tips jag får!

Men jag tror inte att det hjälper & slå henne mellan öronen, tror hon blir jätte arg på mig och då råkar vi kanske stegra över tror jag. :/ hon är ingen sån som blir rädd, hon är som sagt jätte tuff i psyket..
 
Sv: Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

Jag har haft en likadan häst och Lovisaelenora har helt rätt när hon säger att det inte är värt att riskera livet för en häst. Min häst blev tillslut bra, men aldrig helt bra. Jag tror att när de en gång lärt sig hur effektivt det är att stegra är det något de alltid kommer vara snabba att ta till. När man är i din ålder ska det vara roligt att ha häst, och detta är livsfarligt. Jag tycker ni ska överväga att ta bort hästen och skaffa en snäll läromästare. Min mamma har en väninna som stod och såg på sin dotter som satt till häst när hästen plötsligt blev arg och reste sig rätt upp, slog över och dottern dog där och då inför ögonen på sin mamma. Jag har en kompis som jobbade i ett försäljningstall. Hon hoppade upp på en ny häst som på grund av ett tygeltag reste sig rätt upp och slog över. Min kompis krossa sitt bäcken och fick ligga på rygg i en säng i ett halvår.

Det är ingen överdrift att stegra är mycket farlig, men du är klok som en bok att du inser att det här med att slå mellan öronen är trams som inte funkar utan bara eskalerar konflikten.
 
Sv: Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

Stegringar är ett otyg. När hästen är kollad och frisk kan man anta att det blivit en ovana hos hästen. Vid sådana tillfällen tycker jag det är bra med Gramantygel. Den kan hänga löst vid ridningen, men om hästen reser sig tar du i gramanen och när hästen inte får upp huvudet orkar den heller inte resa sig. Gärna i kombination med att rida för en bra tränare.
 
Sv: Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

Du har inte haft hästen så länge ännu , hon testar och bestämmer nu över dig , börja om , ta promenader i skogen med henne , jobba från marken .En häst som tagit över är ofta jobbig även från marken så du kommer att behöva hjälp .Det finns många bra tränare som du kan anlita , men då ska dom kunna hjälpa dig även på marken.
Ofta hjälper det inte att skicka iväg hästen på tillridning , samma problem återkommer ,ryttaren och hästen behöver hjälp tillsammans.
Heder åt dig att du inte vill slå hästen .Lycka till.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 949
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 353
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 449
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 436
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp