Hjälp, vad gör man???

alice

Trådstartare
Hej! Brukar inte vara så mycket på hund-forumet eftersom jag inte har hund längre, men ikväll behöver jag er hjälp.
Jag är hundvakt ikväll och imorgon åt mina föräldrars lilla vovve. Det är en mycket osäker liten krake så hon är redan mycket otrygg i min lägenhet. Nu blir det ju inte bättre av att denna hund är skotträdd. MYCKET skotträdd! På nyår brukar de fly till roslagen (sommarstugeområde) för att slippa smällarna. Det funkar skapligt. Men nu till problemet: Trots att det är långt efter nyåret smälls det fortfarande sporadiskt i mitt bostadsområde. Och just ikväll av alla kvällar smällde några killar av ett par rakteter. Ni kan tänka er....Den lilla vovven blev jätterädd och började morra och skälla. Jag försökte säga så hurtigt och ärtigt jag bara kunde: Det är ingen fara, kom o lägg dig. De smällde av ung 4-5 raketer och efter de två första tystnade vovven och försvann ur vardagsrummet. 'Ok' tänkte jag. Då insåg hon väl att det var ok. Efter ca 5 minuer gick jag ut i hallen och hittade hunden sittande tryckt mot ytterdörren och skakade i hela kroppen. Hon tittade på mig och såg så otroligt bedjande ut. Hon ville inte vara här! Vad gör man? Vad kan man göra? Ska man över huvud taget göra något? Jag har fått lära mig att man ska nonschalera dom för att inte understödja rädslan. Men det är ju lättare sagt än gjort när man har en skakande rädd hund i hallen. :(
Jag försökte få henne att tänka på annat och försökte locka med godis. Tänkte att vi kunde leka lite "sitt", "dansa", "vinka" mm. Men inget fungerade! Hon ville inte! Hon som brukar älska det!
Trots att det nu gått 1,5 timme efter första smällen ligger hon fortfarande på hallmattan. Snart är det dags för kvällskiss så då får jag se vad hon gör. Vad gör jag om hon fortfarande vägrar flytta sig från mattan när vi kommer tillbaka? Ska jag åka hem med henne och bo hos mina föräldrar tills de kommer hem imorgon kväll? Där är hon nog lite tryggare och vi slipper ev nya smällare.

Hjälp! Det är så smärtsamt att se henne så rädd och otrygg!

//Alice - förtvivlad
 
Finns det någon som helst chans att hundne lugnar ner sig under kvällen?
Om inte så skulle jag packa ihop och åka till föräldrarna.
 
Hon sitter inte och skakar längre, men ligger hårt förankrad på hallmattan. Ev kan det bli bättre när sambon kommer hem ikväll. Hon är mycket tryggare med honom än mig.

Provade att kalla in henne i vardagsrummet och efter lite tvekan kom hon. Nu sitter hon i soffan iaf. Men hon är mycket tveksam...

//Alice
 
Skulle nog som Jadzia säger. Packa och åk hem till Dina föräldrar där hunden känner sig trygg. Att föräldrarna kanske inte är där gör inte så mkt, miljön stärker hunden lite i alla fall. Lycka till!!
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 798
Mat Jag ska resa bort och får hjälp av vänner med min hund. En av de inblandade ska dessutom skjutsa mig till Arlanda och hämta mig där. För...
Svar
1
· Visningar
554
Senast: Nahar
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 214
Övr. Djur Har sån brutal ångest. Tog mig an en hamster för ett tag sedan då gamla ägaren inte kunde ha honom kvar. Skulle rasta honom i vår hall...
Svar
13
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp