Bukefalos 28 år!

Hjälp!! vad kan det vara ???

Tuvisen

Trådstartare
Hade ut ET igår för märkte förra fredagen att min häst hoppade på volt i höger varv och såg ut att ta kortare steg med vänster fram, men gick helt normalt i väntser varv på volt. Men igår när ET kollade så var han lika i vänster varv han hoppade på ytter framben där med :crazy. ET sa att det var en rörelsestörning, och när hon kände på han, var han spänd i ländryggen, vid manken och fram mot bogbladet. Var även lite ovilligare att höja ryggen än han varit tidigare. ET sa även att han stod bakom sej med bakbenen när hon höll på och jobbade med han (inget jag tänkt på om han brukar göra)och på sätt kunde han få ont i länden.

I november började han kännas lite halt vissa steg ibland och han gick väldigt snett med korset. Så tog ut ET och hon fick bort en spänning i höger bakknä och han rätade upp korset, men han blev nu mkt tydligare halt på vänster fram. Åkte in till vet och han hade kot och knä ledsinflamtion på vänster fram och knäledsinflamtion vänster bak (antagligen har han haft knäledsinflamtionen bak ett tag) vilade från mitten av nov ungefär till början av mars, sattes sedan igång försiktigt och hade börjat trava typ 10 -15 min och lagt in galoppfattningar och red ca 70-80 min ute i skogen, på banan skrittade vi bara och travade runt fyrkantsspåret lite. Då får han ett sår på vänster fram vid kornranden som gick in till ligamnetsfästet så då fick han vila 4 veckor (fick ingen behnadling) i en liten sjukhage, han hade väldigt ont där och var öm i typ 2 veckor. Blev iaf friskförklard efter 4 veckors vila och gick igenom böjprov fram, men var lite hoppig i höger varv vid longering, men vet sa att han var obalanserad och inte halt. Sen typ 1 ½ vecka efter att han blev friskförklarad märkte vi det hoppiga på banan så fort han kom in i hörn.
Han musklade sig väldigt mkt när vi satte igång han efter inflamationerna, skrittar ca 60 min på han och travar ca 100 m, han känns pigg och framåt när man rider och är inte ovillig. Stoppade även om sadeln när han vilade för såret.
ET pratade om Kissing spines :crazy: men hon gissade mer bara, eller om han har träningsverk är stel. Han ska få vila idag ch imorn ska sedan skritta på han som vi gjort innan och see om et är någon skillnad, ska även prova att longera han sen och se om han är bättre eller visar hälta tydligare någonstans.

Han är ett varmblod på 11 år och har blivit riden vad vi vet i iaf 3 år nu.
Någon som har någon idee vad det kan vara ??
Behöver hjälp!!
 
Sv: Hjälp!! vad kan det vara ???

Oj oj oj, det låter inte roligt och som det ser ut för er så skulle jag kontakta veterinär, inte en vanlig gårdsveterinär, utan jag skulle ta hästen till en klinik och röntga ben + rygg för att få en ordentlig utredning. Som det ser ut så har du kämpat på ett tag med den här hästen.

Ryggproblem kan även komma av att ryttaren har dålig balans eller omedvetet sitter snett - har du någon instruktör som kan titta på hur du sitter över hästen ?

Men som jag skrev tidigare - kontakta veterinär på klinik, det är det bästa speciellt i avseende med att det är en ridtravare,som kan ha många dolda skador och slitage efter livet på banan. Oavsett om han är startad eller inte så har han tränats i flera år i den mest nedslitande gångarten. Något att ha i beaktning.

Jag hoppas att det går bra för dig och din pålle, när ni kommer igång igen så ta hjälp av en kunnig, utbildad instruktör, man behöver inte ha en frisk, välbalanserad häst för att rida för instruktör - så ta hjälp redan från början även fast hela lektionen utförs i skritt.


Och så har jag efter en lång tids smygande registrerat mig och skrivit mitt första inlägg.​

LYCKA TILL
 
Sv: Hjälp!! vad kan det vara ???

ska ge han några dagar först, har vilat i 2 dagar nu och var hon en hästtandläkare igår, och han hade väl lite prblem med tänderna och det kan ju sätta sig i ryggen därifrån. Får se hur han känns blir han värre åker vi ju in till klinik med han.
Någon annan som har varit med om något liknande??
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
989
Senast: MiniLi
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 472
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 352
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 957
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp