Bukefalos 28 år!

Hjälp vad laga av ren nötfärs?

lilstar

Trådstartare
Jag, som sällan äter köttrika måltider, har blivit övertalad att köpa en del i en köttlåda. Så nu sitter jag här och undrar vad tusan jag ska göra med fyra 600g-påsar superfin nötfärs? Alla mina vanliga köttfärsrecept fallerar tyvärr eftersom de brukar innehålla max 300g och nästan alltid blandfärs. Gärna simpelt eftersom jag är sjukt ointresserad av att laga mat och helst så att man kan äta av det i en vecka/frysa in matlådor.
 
  • Gilla
Reactions: Lii
Köttfärssås som du fryser in i lämpliga portioner o tar fram v.b. t ex till moussaka o lasagne. En höjdare är rulltårta. Fördela köttfärsen (med ägg o kryddor) på en plåt med ungnspapper, lägg på fyllning bestående av finklippt bacon, fintärnat äpple o massvis av klippt bladpersilja. Rulla ihop o grädda i ugn.
 
Köttfärs eller tacopajer. Enkla recept där du inte behöver lägga ner någon större tid på att göra deg.
Köttfärslimpa :love:
 
Jag, som sällan äter köttrika måltider, har blivit övertalad att köpa en del i en köttlåda. Så nu sitter jag här och undrar vad tusan jag ska göra med fyra 600g-påsar superfin nötfärs? Alla mina vanliga köttfärsrecept fallerar tyvärr eftersom de brukar innehålla max 300g och nästan alltid blandfärs. Gärna simpelt eftersom jag är sjukt ointresserad av att laga mat och helst så att man kan äta av det i en vecka/frysa in matlådor.

Tacos, köttfärssås, hamburgare och allt annat nästan. För de flesta rätter är det helt utbytbart att använda nötfärs och blandfärs. Jag tycker det mesta blir godare utan griskött (men det finns några undantag) och saknar blandfärsen som var 70/30-blandad och knappt existerar längre.
 
Du kan steka det du inte använder i paketet och frysa igen.
Ta fram när du behöver till köttfärssås, soppa m.m.
 
Håller med @sjoberga det går att ersätta blandfärs med nötfärs i de allra flesta recept. Biffar, tacos o köttfärssås blir absolut bäst på nötfärs. Så kör på med det du brukar göra med färs!
 
Jag prenumererar på köttlådor med (bland annat) superfin nötfärs sedan flera år tillbaka och kavlar upp ärmarna när det kommer en ny leverans för att ta en matlagningsdag och frysa in det mesta till lunchportioner. Det kommer en ny låda i kväll faktiskt, så jag är på G. Får oftast också i storleksordningen 500 gram per färsförpackning.

Det här är mina återkommande rätter:

Lasagne a la Paolo Robertos recept med mozzarella och parmesan
Köttfärssås (oftast på samma grundrecept som till lasagnen ovan)
Köttbullar med lite olika kryddning
Tacopaj
Köttfärspiroger med eller utan champinjoner
Biffar med grönpeppar- eller rosépepparsås, funkar fint att frysa in i lagom stora portioner

Och sedan delar jag en del, plattar till och fryser in i lite mindre mängder så blir de lagom att tina upp snabbt till tacos eller burgare vad man nu känner för.
 
Får jag tag i billig svensk köttfärs så fryser jag in rubbet.
Gör platta tunna paket - de är enkla att tina.

Brukar också göra min egen variant av chili con carne. Jag gör den precis som en vanlig chili men fyller på med kidneybönor, stora vita bönor, svarta bönor och vad helst jag har hemma i bönväg. Dessutom lägger jag i massor av broccoli, ärtor, grönkål eller spenat och gärna slantade morötter.

Den går utmärkt att frysa i färdiga portioner. Eftersom det är så mycket grönsaker i den behöver jag inte något ris eller annat till.
 
Dela upp påsarna så det är 300g i varje? Är vad jag gör i alla fall.. så har man lagom lätt att laga för 2 portioner.
Iofs så är det kanske redan fryst.

Men annars gör jag "storkok" med flera olika rätter och fryser in så att man har en 2-3 olika rätter för veckan som räcker en 5-6 dagar :).
 
Jag använder nästan uteslutande älg-, nöt- och lammfärs och kände "gör det du brukar göra med blandfärsen?" :) Som flera sagt så i 99% av fallen så är det helt utbytbart, och blir enligt mig godare med nöt än bland.

Jag gör storkok och fryser in matlådor. Lagar typ tre rätter på söndagarna. Favoriten med färs är färsbiffar med fetaost. Serveras gärna med klyftpotatis (perfekt vid storkok) och tzatziki.
 
Jag använder i princip bara nötfärs i min matlagning så jag säger gör det du brukar. I annat fall kan du ju köpa fläskfärs och blanda upp nötfärsen med den.
 
Tack för alla svar! :love:
Just nu är jag inne på köttfärslimpa, har ju en miljon burkar lingonsylt som jag inte heller vet hur jag ska göra av med. Lyxproblem jag vet men min kost är främst baserad på pasta, ägg och rotfrukter med kött som ett lyxigt tillbehör då och då.
Problemet med att bara dubbla recepten är att det blir så absurda mängder för en person. Jag lagar redan storkok och frysen har inte hur mycket plats som helst. Vet inte ens om min största gryta klarar en köttfärssås på 600g färs om jag använder mitt vanliga recept.
Blir det inte lite torrt med bara nötfärs? Det göttiga med fläsket är ju att det är så fettigt :d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp