Hjälp, vad ska jag göra?!

B

Black_Rose_

Har fått ett brev hem, om att miljönämden ska komma på inspektion i mitt stall. Där jag bara har mina två hästar.

Och nu blev jag lite fundersam om dessa eländiga pass..:confused:

Hästarna jag har:
Da.Hbl, vallack, 22år, okänd stam, brännmärkt med en krona men ommöjligt att se vad det står..
Kallblodstravare, sto, 19år, reg. & frysmärkt. Ostartad.

Jag varken åker iväg med dem till ngt ridhus, tävlingar eller kliniker.
Hur ska jag göra med pass/chip?
Hästarna går bara hemma på tomten, ska varken slaktas eller tas hand om, dom ska begravas hos en bekant som har tillstånd att begrava..

Kommer aldrig att ha råd med pass eller likanade, då alla pengar går till hö, foder, spån, vet, hovslag..osv.

Snälla, hjälp? :confused:
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

Är i lite samma situation, har ett varmblodsto, som har startat o så men som nu bara ska gå hemma med mej o strutta... utan pass.

Men miljönämnden, är det samma som en djurskyddsinspektör!? För när vårt stall o lösdrift till nöt inspekterades så kollades det inte på några pass...
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

Njae.. miljönänden kollar väl om du sköter allt omkring gödselhantering o dyl.. men hästpass måste man ha enl nya EU-lagar. Den dagen du måste nödslakta måste du ha pass... Sjukt jag vet.. men så är det tydligen.. fick själv skaffa pass illa kvickt på min 23 åring som insjuknade i erlichios i somras. 850 kr för en bok med det jag redan hade på reg beviset... Jag vet inte vad miljö gör i just din kommun, men de kan ha djurskydd på sitt bord också. Så pass är nog en nödvändig sak, vare sig man gillar det eller ej..
*Skyll inte på mig- jag röstade nej!* :angel:
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

Du behöver inte va orolig !

Hade koll den 10/3, hon frågade varken om foderjournal/stalljournal eller pass. Utan de kollar enbart ur "miljöhänsyn" och att alla mått i stallet stämmer (vilket de inte gjorde i mitt :angel: så jag får vackert se fram emot nytt besök i höst ....)
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

Man behöver inget pass för att få avliva en häst, det skulle strida mot djurskyddsreglerna om man inte avlivade sjuka å skadade hästar.Däremot får de ju inte användas som livsmedel utan pass men det spelar ingen roll om man tar ut veterinär på gården å låter avliva djuret.
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

Har precis haft koll utan att jag visste om det... När jag kom hem låg en lapp i stallet att de varit här. Jag har inte pass på alla hästar..
På pappret med punkter de kollar finns bara stallets och hästarnas skick, står inget om nått pass alls.De kollar bara så att hästarna ser matade och skötta ut.
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

Hej!
Jag är tveksam till om Vet kommer och avlivar hästen om den inte har pass, tror de är nödslakt som gör det och då kostar det några tusenlappar. Så funkade iallafall i sommras när vi fick ta bort en häst som inte hade pass.( Kan ju då oxå passa på och säga att de var innan årskiftet och redan då tog man inte emot hästar utan pass på slakteri)
//Camilla
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

Vid ren avlivning så behövs inget pass och det finns inte en veterinär som skulle få behålla legitimationen om denne vägrar att avliva ett djur pga att det är passlöst! Det är enbart där kroppen ska gå vidare till humankonsumtion istället för destruktion som det krävs pass. Det som kostar är destruktionen, själva avlivningen tror jag inte är så dyr om de inte tar kroppen med sig.
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

Djurjouren skrev:
Har precis haft koll utan att jag visste om det... När jag kom hem låg en lapp i stallet att de varit här. Jag har inte pass på alla hästar..
På pappret med punkter de kollar finns bara stallets och hästarnas skick, står inget om nått pass alls.De kollar bara så att hästarna ser matade och skötta ut.

Får dom göra så?
Jag undrar bara alltså.
Läste i någon tidning ganska nyss, att inspektörerna inte får gå in i stallar hur som helst om ingen är hemma?
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

Det är lag på att alla hästar i EU ska ha pass. Så enkelt är det.

Din bil måste ha registreringbevis även om den är avställd, den också. Det är lagen, bara att gilla läget. Det är samma med hästarna.

Du får helt enkelt välja. Skaffa pass, eller bryt mot lagen och var beredd på bötesstraff om du mot förmodan skulle råka ut för kontroll.
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

svea skrev:
Det är lag på att alla hästar i EU ska ha pass. Så enkelt är det.

Din bil måste ha registreringbevis även om den är avställd, den också. Det är lagen, bara att gilla läget. Det är samma med hästarna.

Du får helt enkelt välja. Skaffa pass, eller bryt mot lagen och var beredd på bötesstraff om du mot förmodan skulle råka ut för kontroll.
Jo jo... OM de nu kollade pass vid miljöinspektion så skulle även jag åka dit på de men nu gör dem inte de !!!

Så sluta upp att "kasta lagar" i ansiktet på oss som fullkomligt skiter i dem, ni gör oss bara irreterade. VÅR förlust om de skulle bli nåt rättsligt av de hela men DITT ansvar NOPE !!!
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

Känner att jag vill förtydliga en sak angående pass och passlösa hästar:

Veterinärer får och SKA behandla svårt sjuka hästar oavsett om de har pass eller ej. Likaså får och SKA en häst i lidande nödslaktas utan pass.

Det är dock INTE samma sak som att man inte behöver ha pass om man "bara ska slakta hemma". Det som händer då är att hästägaren kommer få en räkning i handen för slaktavgiften, plus en böteslapp för att hästen inte varit försedd med pass.

Ja, nu är det i alla fall så jag tror att myndigheterna har tänkt sig att det ska fungera. Sist jag frågade Jordbruksverket kunde de inte svara på vad den konkreta följden blir om hästen saknar pass.
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

Ojoj, vilket utspel. Varför irriterar du dig på lagar om du ändå "skiter i dem", och ännu mera, varför irriterar du dig på att folk förklarar dem? svea gav ju bara på hand vad som gällde. Trådskaparen frågade ju vad hon skulle göra om hon nu skulle råka ut för en kontroll av passinnehav, och svaret är ju att skaffa pass eller ta böteslappen och se glad ut. Vilka andra alternativ tycker du finns egentligen?
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

pompelina skrev:
Njae.. miljönänden kollar väl om du sköter allt omkring gödselhantering o dyl..

Det gjorde djurskyddsinspektören oxå hos oss... kikade alla mått o så... fast han kanske kom från Miljönämden oxå... kanske bäst o inget säga, så har jag inget sagt! :p
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

Så här står det på jordbruksverkets hemsida under frågor om hästpass "10. Vad händer om en häst inte har pass?
Länsstyrelsen har tillsynsansvaret. Ägaren kan beordras att skaffa pass. Om hästen saknar pass kan ägaren även åtalas. Hästen får inte slaktas på slakteri. Vissa läkemedelsbehandlingar som ska skrivas in i passet kan inte göras." så du har helt rätt.

Däremot har inte alla miljökontor hunnit införa passkontrollen i system ännu, vilket är anledningen till att det inte har kollats hos alla som har haft besök av dem hittills i år, men det kommer.
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

Om jag inte har fått allt om bakfoten angående det där med pass o chippmärkning . Måste inte alla hästar skaffa pass i chip oavsett om dom bara ska gå o skrota i hemma på gården eller vara promenad/sällskapshästar .
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

Ja, dom kollar väl i princip bara hur de står till med hästarna. Hur stallet är och så. :)
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

Jag tycker attd et är bra att de kommer utan förvarning, jag har inget att dölja, här är allt tipptopp.
Jag anmälde en ridskola till djurskyddsnämnden en gång, och det ringde dit en dam och meddelade att halvtre på onsdag så skulle dom komma. Skitbra, då hann de dölja bort det värsta och vädra och sånt där och det allra värsta syntes inte....

Det är MYCKET bättre att inspektioner kommer oanmälda.
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

De får gärna komma oanmälda, men de får väl ändå inte gå in i stallet om man inte är hemma?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 208
Senast: Korven
·
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
2 942
Senast: Tranan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 556
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag är just nu på jakt efter en sadel åt min inte-så-unga men inte inridna (under inridning) häst, men jag blir helt tokig på...
Svar
2
· Visningar
2 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp