Blir tokig på sadelstorlekar, hjälp!

tommygun94

Trådstartare
Jag är just nu på jakt efter en sadel åt min inte-så-unga men inte inridna (under inridning) häst, men jag blir helt tokig på sadelstorlekar hit och dit.
Min budget är relativt tight just nu så jag kollar mycket efter begagnade sadlar i hopp om att hitta en, tills vidare i alla fall, även om den skulle vara sliten eller ful eller något, utseende kvittar just nu. När snutten har musklat sig och blivit ridhäst längre fram kommer jag nog investera i en ny för att sedan börja utbilda på riktigt för instruktör osv.
Självklart är det viktigaste att den passar min plutt och är skön för honom, det är en bomlös jag är ute efter.

Men nu till problemet, jag har läst så himla mycket olika uttalanden om storlekar på sadlar så jag känner mig helt vilse nu. :confused:
Hästen är en grov islandshäst, 140+ cm och av den grövre modellen (även ett par kilo för mkt just nu), och han har ju visserligen "islandshästrygg" alltså ganska kort men absolut inte superkort som många isisar har. Lite svank har han också och inte så mycket manke.
Skulle en 16" passa honom, eller 17"? Det är vad jag fått det sagt till mig.
Sen tänkte jag på att den ska passa mig också så att jag sitter propert, och någonstans läste jag här i ett inlägg att en 17" sadel passar någon med byxstorlek 42 eller lite större ungefär, och då blev jag lika fundersam igen eftersom jag har storlek 32 eller 34 på byxor..
Jag kan ju inte rida i en liten ponnysadel som inte passar hästen, men inte heller i en sadel som för min icke-existerande rumpa blir gigantisk! :angel:

Behöver verkligen hjälp att förstå mig på det här, kom gärna med råd och förklara vilken storlek ni tror skulle passa mig och häst bäst. :)
Som sagt, han är grov, bred (lite tjock också..), lite svank inte alltför mkt och har relativt normalt lång rygg, inte jättekort som de flesta islandshästar. Och jag är pinnsmal och superlång.
 
Sv: Blir tokig på sadelstorlekar, hjälp!

Sitsstorlek väljer man efter vad som passar än själv, så länge det inte blir för långt för hästen :) Så du ska välja en sadel som passar din rumpa, och sedan kolla så att den inte går bakom bakersta revbenet på hästen (då är den för lång). Hur hästens rygg är formad har ingenting med sitsstorleken att göra.

Däremot tror jag att du om du är väldigt lång kommer ha svårt att få plats med benen i en 16" sadel. Jag är 165cm kort ;) och väger ungefär 55kg, drar 27 i jeans. Men jag rider i en 17,5" sadel eftersom mina ben inte får plats annars (ja, mina ben är största delen av min kropp :p)

Att chansa på sitsstorlek är också dumt eftersom det kan bli så fel, så jag rekommenderar dig att prova just den modellen av sadel du ska köpa. Ska du få en begagnad sadel skickad till dig från "långt bort" och alltså inte kan prova just den, så kanske någon butik i närheten har den modellen så att du kan provsitta storleken där :)
 
Sv: Blir tokig på sadelstorlekar, hjälp!

Tack så mycket för svaret! :bow: Tänkte bara att jag skulle kunna ha 16" för att jag är typ smalare än pinnsmal tyvärr, men tänkte inte på att benlängden är lika viktigt som rump-storlek.. Hahaha :D
Faktiskt så hittade jag precis en ny sadel jag ska köpa som fanns till ett rimligt pris så behöver inte köpa en gammal sliten begagnad som jag trodde först skulle vara det enda inom min budget. Men självklart är hästapållens rygg min prio ett och den nyare sadeln var en knapp 1000 dyrare och det är han värd. Ska se om jag har möjlighet att prova den också innan jag beställer, så jag får rätt storlek.
Tack för ditt svar, det var väldigt hjälpande! :bow:
 

Liknande trådar

Utrustning Lång story short. Jag lyssnade på equipodden och det avsnittet när Jonna Landén pratar sadlar. Hon förespråkar träbol och ullstoppning...
Svar
6
· Visningar
929
Senast: Kristall10
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 132
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 561
Senast: Ajda
·
Utrustning Googlade på det och hittade nästan inget, någon som sa att man i england använde ordet cob till hästar runt 150 cm, min ponny är ca 148...
Svar
8
· Visningar
2 172
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp