Hjälp, vad ska jag göra?!

Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

svea skrev:
Det är lag på att alla hästar i EU ska ha pass. Så enkelt är det.
Om hästen skall till männsikomat ja... Så man har koll på vad den behandlats för... Men en häst har livstidskarantän på behandlingar för att man inte har forskat på vad behandlingen innebär vid människoföda...
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

Det är lag på att ha pass även på hästar som inte ska bli människomat...
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

moiran skrev:
Det är lag på att ha pass även på hästar som inte ska bli människomat...
jo, det stämmer ;) det gäller ALLA pållar
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

Luleå har helt rätt, alla hästar ska ha pass men en veterinär får som redan sagts inte neka till att behandla eller avliva av djurskyddsskäl.
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

Djurjouren skrev:
Det är MYCKET bättre att inspektioner kommer oanmälda.

Idén är ju bra, men jag skulle bli störtförbannad om en inspektör gick in i vårt stall utan tillåtelse. I denna kommun kör de samma skyddskläder på alla ställen, och när det går nåt smittsamt så vill man inte att dom hjälper till att sprida eländet.

Kan tillägga att vid vår återkontroll efter vanliga besiktningen så frågade vår inspektör om vi hade pass. Det var innan nyår, så det var ännu inte krav - men dom var vakna för det redan då.

Numera finns ju även bestämmelser om foder och registreringar ...
 
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

*kl*
I min kommun så började vårt Djurskydd redan förra året att informera om att lagen om hästpass var på G och h*n kolla det också numera vid inspektioner!

H*n gör också oanmälda besök, vilket jag tycker är suveränt.
Har man allt i ordning så är det ju inga problem! Dock går dom inte in om ingen är hemma!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 210
Senast: Korven
·
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
2 942
Senast: Tranan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 556
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag är just nu på jakt efter en sadel åt min inte-så-unga men inte inridna (under inridning) häst, men jag blir helt tokig på...
Svar
2
· Visningar
2 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp