Hjälp - världens torraste händer

Loppanhellqvist

Trådstartare
Behöver tips om vilken salva som är bäst för torra, verkligen TORRA, händer.
Min femåring får nu under vinterhalvåret så torra och röda händer att det stundtals ser ut som att hon har röda handskar på sig.
Det har eskalerat senaste veckan, och jag funderar på att ta kontakt med vården. Men först vill jag vara säker på att vi testat det som kan tänkas hjälpa på den receptfria marknaden.
Salvor som testats är (kommer säkert glömma ngn):
Decubal clinic cream
Locobase repair
Helosan
Elisabeth arden
Miniderm
Nån med ringblomma som jag inte minns namnet på.
Norweigan formula
Eucerin aqaphor

Hon är allmänt en torr typ, så vi kör med babyolja när hon duschar eller badar och försöker att inte duscha för ofta.

Viktigt är att salvan inte svider, då kommer hon ändå inte vilj använda den.

Det här blev en smula svamligt känner jag, men orkar inte formulera om det. Så har du ngt tips om en salva vi inte testat eller tips om torra händer i allmänhet, shoot!
 
På mig själv funkar lanolinsalva bäst. Typ bephanten. Eller rent lanolin typ purelan :) kladdigt men ofarligt och bra 😅
 
Du har ju testat många ”bra” salvor, men jag funderar på hur ofta ni smörjer? Är det så extremt torrt så är det bra att smörja efter varje kontakt med vatten, alltså efter varje gång hon tvättar händerna.
Jag skulle ta kontakt med vården om jag var som du, tänker att det kan vara eksem?
 
Behöver tips om vilken salva som är bäst för torra, verkligen TORRA, händer.
Min femåring får nu under vinterhalvåret så torra och röda händer att det stundtals ser ut som att hon har röda handskar på sig.
Det har eskalerat senaste veckan, och jag funderar på att ta kontakt med vården. Men först vill jag vara säker på att vi testat det som kan tänkas hjälpa på den receptfria marknaden.
Salvor som testats är (kommer säkert glömma ngn):
Decubal clinic cream
Locobase repair
Helosan
Elisabeth arden
Miniderm
Nån med ringblomma som jag inte minns namnet på.
Norweigan formula
Eucerin aqaphor

Hon är allmänt en torr typ, så vi kör med babyolja när hon duschar eller badar och försöker att inte duscha för ofta.

Viktigt är att salvan inte svider, då kommer hon ändå inte vilj använda den.

Det här blev en smula svamligt känner jag, men orkar inte formulera om det. Så har du ngt tips om en salva vi inte testat eller tips om torra händer i allmänhet, shoot!
L'occitane kosmetikavdelningen Åhléns. Vi provade också alla de du har testat ovan utan större effekt minus Elisabeth Arden + någon med kortison. Men så köpte jag denna i present till mig själv och den fungerar mycket bra.
 
Du har ju testat många ”bra” salvor, men jag funderar på hur ofta ni smörjer? Är det så extremt torrt så är det bra att smörja efter varje kontakt med vatten, alltså efter varje gång hon tvättar händerna.
Jag skulle ta kontakt med vården om jag var som du, tänker att det kan vara eksem?
Varje morgon innan fsk.
Sen har vi bett, och nu senast igår sagt till, att dom ska smörja henne på fsk så fort hon tvättat händerna och när hon har varit eller ska gå ut.
Hemma smörjer jag så fort jag ser henne typ 🙈.
Brukar lägga på ett tjockt lager vid sänggående.
Ja det kommer nog sluta med vårdkontakt, men i coronatider tycker jag att en kan undvika väntrum etc om det inte är akut.
 
Varje morgon innan fsk.
Sen har vi bett, och nu senast igår sagt till, att dom ska smörja henne på fsk så fort hon tvättat händerna och när hon har varit eller ska gå ut.
Hemma smörjer jag så fort jag ser henne typ 🙈.
Brukar lägga på ett tjockt lager vid sänggående.
Ja det kommer nog sluta med vårdkontakt, men i coronatider tycker jag att en kan undvika väntrum etc om det inte är akut.
Vi tog med Atrix till skolan också, så han fick smörja själv. Folk klagar lite på den att den lägger sig som en hinna utanpå istället för gå in i huden, men tänkte det var rent av bra när de tvättar händerna och tog kräm som gick in i huden på kvällen (det var det näst mest lyckade experimentet Atrix på dagen och Helosan/kortisonkrämen 1% på natten. Men l'Occitaine för extra torra händer lite hipp som happ då och då var mer effektivt).
 
På mig själv funkar lanolinsalva bäst. Typ bephanten. Eller rent lanolin typ purelan :) kladdigt men ofarligt och bra 😅
Skriver under på Purelan. Visste inte att den fanns innan jag fick en tub i en babybox och den har räddat både bröstvårtor och händerna på mig 🙈
Purelan blir svårt tror jag, den är ju verkligen superkladdig. Kanske att vi kan smörja bara knogarna med den.. 🤔
Det är lanolin i salvan med ringblomma såg jag, men oklart hur mycket.
 
Vi tog med Atrix till skolan också, så han fick smörja själv. Folk klagar lite på den att den lägger sig som en hinna utanpå istället för gå in i huden, men tänkte det var rent av bra när de tvättar händerna och tog kräm som gick in i huden på kvällen (det var det näst mest lyckade experimentet Atrix på dagen och Helosan på natten. Men l'Occitaine för extra torra händer lite hipp som happ då och då var mer effektivt).
Hon har Decubal, nån superfet variant, på fsk.
Men ska kolla upp atrix. 👍
 
Varje morgon innan fsk.
Sen har vi bett, och nu senast igår sagt till, att dom ska smörja henne på fsk så fort hon tvättat händerna och när hon har varit eller ska gå ut.
Hemma smörjer jag så fort jag ser henne typ 🙈.
Brukar lägga på ett tjockt lager vid sänggående.
Ja det kommer nog sluta med vårdkontakt, men i coronatider tycker jag att en kan undvika väntrum etc om det inte är akut.
Många krämer innehåller lanolin, som man kan vara allergisk mot. Tänker att om det blivit sämre kan det vara värt att testa utan just lanolin.
 
Vad har ni för handtvål? Jag har haft eksem hela livet och hade problem med händerna i flera år, ffa vintertid. När jag slutade använda flytande tvål och istället började använda fast tvål som jag köpte av en kvinna som gör tvålen själv (pma om du vill ha länk) så blev mina händer eksemfria. En oväntad och trevlig bieffekt, för jag började med fast tvål för att slippa allt onödigt innehåll som finns i flytande tvål.
 
Säger också Bepanthen. Den är kladdig, så vill jag slippa det använder jag Propyless.

Smörja ofta, alltid handskar ute. Fast tvål är snällare än flytande, men min favorit är en flytande med mandelolja i som tyvärr verkar svår att hitta nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp