Hjälp - världens torraste händer

Vad har ni för handtvål? Jag har haft eksem hela livet och hade problem med händerna i flera år, ffa vintertid. När jag slutade använda flytande tvål och istället började använda fast tvål som jag köpte av en kvinna som gör tvålen själv (pma om du vill ha länk) så blev mina händer eksemfria. En oväntad och trevlig bieffekt, för jag började med fast tvål för att slippa allt onödigt innehåll som finns i flytande tvål.
Och @kem.
Hemma kör vi palmolive oftast, på fsk har dom nån sort som är lödder redan då den kommer ur pumpen.
Ska forska i en mildare tvål, iaf att ha hemma. På fsk har jag svårt att påverka.
 
Kan barnet vara känslig mot något livsmedel?
Jag fick torra, vätskande händer som kliade nåt infernaliskt en period när jag var i tonåren. Det försvann när jag slutade äta ett speciellt glassmärke+chokladpulver.

Undvik salvor med petroleumprodukter. De torkar ut.

Numera använder jag Cerave. Handkrämen är rätt dyr men om man köper kroppskrämen blir det billigare och den funkar lika bra eller bättre.
 
Jag har den här från Yves Rocher, går in fort och hjälper verkligen. Behövs inte mycket vid varje användning:)
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20200311-124409_Chrome.jpg
    Screenshot_20200311-124409_Chrome.jpg
    97,6 KB · Visningar: 5
Purelan blir svårt tror jag, den är ju verkligen superkladdig. Kanske att vi kan smörja bara knogarna med den.. 🤔
Det är lanolin i salvan med ringblomma såg jag, men oklart hur mycket.

Mannen använder en kräm från bodyshop med hampa, den är också extremt fet men utan att kladda...
 
Mannen använder en kräm från bodyshop med hampa, den är också extremt fet men utan att kladda...
Jag köpte den när jag jobbade i skoaffär och hanterade skokartonger vilket totalsabbade mina händer. Den var superbra, men triggade tyvärr min migrän. 😥 Dottern är en rätt kramig typ (😍) så vill kunna vara nära henne utan att skallen pajar.
 
Tack för alla tips, det är så lätt att bli alldeles yr av alla alternativ som finns.

Jag ska byta ut tvålen, om inte mot en fast så kanske mot lactacyd.
Och så ska jag kolla på salvor som funkar mot exem.

Ser vi inte nån förbättring på ett par tre veckor blir det vårdkontakt.
 
Jag har sådana händer (+får lätt exem om de blir torra) och jag använder canoderm. Såg att du provat miniderm men den ger inte alls samma effekt som canoderm när jag provade den :)
Jag tror att jag beställde caboderm nu senast, så den är på listan att prova.
Canoderm innehåller karbamid, som kan svida lite i början.
Tack för alla tips, det är så lätt att bli alldeles yr av alla alternativ som finns.

Jag ska byta ut tvålen, om inte mot en fast så kanske mot lactacyd.
Och så ska jag kolla på salvor som funkar mot exem.

Ser vi inte nån förbättring på ett par tre veckor blir det vårdkontakt.
Ärligt talat, efter att ni redan har provat så många krämer och inget fungerat skulle jag rekommendera att du tar kontakt med vården direkt. Det går ju att ringa dem för rådgivning, om inte annat.
 
Jag har den här från Yves Rocher, går in fort och hjälper verkligen. Behövs inte mycket vid varje användning:)
Den använder jag till kroppen, håller med om att den är bra men tycker inte den går in så fort. Kanske jag tar för mycket iofs.
Den finns även på pumpflaska numera.
 
Behöver tips om vilken salva som är bäst för torra, verkligen TORRA, händer.
Min femåring får nu under vinterhalvåret så torra och röda händer att det stundtals ser ut som att hon har röda handskar på sig.
Det har eskalerat senaste veckan, och jag funderar på att ta kontakt med vården. Men först vill jag vara säker på att vi testat det som kan tänkas hjälpa på den receptfria marknaden.
Salvor som testats är (kommer säkert glömma ngn):
Decubal clinic cream
Locobase repair
Helosan
Elisabeth arden
Miniderm
Nån med ringblomma som jag inte minns namnet på.
Norweigan formula
Eucerin aqaphor

Hon är allmänt en torr typ, så vi kör med babyolja när hon duschar eller badar och försöker att inte duscha för ofta.

Viktigt är att salvan inte svider, då kommer hon ändå inte vilj använda den.

Det här blev en smula svamligt känner jag, men orkar inte formulera om det. Så har du ngt tips om en salva vi inte testat eller tips om torra händer i allmänhet, shoot!

Fenuril!!

Ja. den svider, men det går över efter några gånger. Prova att ta på när hon sover?
 
Krämer med karbamid, såsom canoderm och fenuril är de mest effektiva. Men ja, de svider i början.
 
Svider canoderm? :confused: det har jag aldrig varit med om och jag har använt det i flera år 🤔

Om man är väldigt torr gör svider det ofta.

För mig hjälper inga krämer i världen om jag använder fel tvål. De flesta vanliga tvålsorter är ärligt talat inte speciellt snälla mot huden. När jag var liten gick det utmärkt att ha en specialtvål på förskolan också, så det borde gå att lösa om ni hittar en som funkar.

Sen kan det ju vara brist på fukt som gör att de feta krämerna inte har effekt. Fettet håller kvar fukt, men det kan inte bidra med fukt på rätt sätt. I värsta fall slänger jag på hyaluronsyra-serum om det är så torrt att jag börjar få eksem. Sen smörja. Cetaphil blev min räddning efter många år av hopplöst provade av allt som listats tidigare i tråden.
 
Om man är väldigt torr gör svider det ofta.

För mig hjälper inga krämer i världen om jag använder fel tvål. De flesta vanliga tvålsorter är ärligt talat inte speciellt snälla mot huden. När jag var liten gick det utmärkt att ha en specialtvål på förskolan också, så det borde gå att lösa om ni hittar en som funkar.

Sen kan det ju vara brist på fukt som gör att de feta krämerna inte har effekt. Fettet håller kvar fukt, men det kan inte bidra med fukt på rätt sätt. I värsta fall slänger jag på hyaluronsyra-serum om det är så torrt att jag börjar få eksem. Sen smörja. Cetaphil blev min räddning efter många år av hopplöst provade av allt som listats tidigare i tråden.
Det låter lite nedslående det där med tvålen. De har 9 olika ställen som de tvättar händerna på kontinuerligt på fsk (om jag räknat rätt) så att täcka upp alla blir svårt. Ska kolla om dom har nån lösning. 🤔

Jag får hem canoderm här om nån dag bara så ska se om det blir bättre.
Just idag är händerna skapliga faktiskt, kanske att salvan med ringblommor faktiskt funkar. Eller så har dom varit duktigare på fsk att smörja under dagen.
 
Fenuril!!

Ja. den svider, men det går över efter några gånger. Prova att ta på när hon sover?
Ja, Fenuril! :love: Har använt den länge efter att ha fått den rekommenderad av läkare när jag hade köldeksem. Den svider när man lägger den på alltför eländiga eksem men den hjälper bra.
 
Tack för alla tips, det är så lätt att bli alldeles yr av alla alternativ som finns.

Jag ska byta ut tvålen, om inte mot en fast så kanske mot lactacyd.
Och så ska jag kolla på salvor som funkar mot exem.

Ser vi inte nån förbättring på ett par tre veckor blir det vårdkontakt.

Provat Cetaphil Restoraderm?
 
Sonen hade världens exem på låren när han var 2.5år. Vi var till läkaren och fick direkt utskrivet salva med en lite starkare kortison att smörja med i en vecka och sen fortsätta Canoderm resten av vintern. Han blev nästan helt bra under veckan med kortisonsalvan. All salva med karbamid svider jättemycket om man är jättetorr. Den är bra först när man fått bukt med den värsta torrheten, innan dess är det vidrigt vad det svider. Jag har själv haft exem som barn och minns hur hemskt det var.

Fsk brukar i regel vara duktiga på att använda parfymfri och mild tvål.
Det kan vara parfym som retar, är hon en torris hade jag bytt allt tvättmedel och tvål till parfymfritt. Det gjorde vi på inrådan av läkaren.

Många reagerar på besprutade clementiner också. Nu lär det väl svida om hon skalar dem i vilket fall. Men ekologiska är ju att föredra, om hon gillar citrusfrukter vill säga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp