Bukefalos 28 år!

celinacarlsson

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite råd och tycken som kanske skulle kunna hjälpa mig och min häst.

Hon är åtta år och jag har haft henne sen hon var tre. Hon har alltid varit väldigt lätthanterlig och lugn i sättet både vid hantering i stallet och ridning. Såklart lite unghäst och så har det ju varit i henne och hon har väl lagt något glädjesprång nån gång men har aldrig stegrat/bockat/stuckit osv.
Men nu sen i våras har hon blivit helt annan. Efter en att hela flocken (9 hästar) sprungit igenom hagen och sedan fortsatt fly cirka 1 mil blev en av hästarna i flocken påkörd och blev tvungen att avlivas på plats. Före händelsen var det bestämt att hon skulle till en fodervärd. Så några dagar efter händelsen åkte hon till sin fodervärd, men fodervärden ringde tillbaka till mig efter cirka två veckor och sa att hon inte klarade av henne att hon inte ens vågade leda henne ut till hagen. Vilket jag tyckte var väldigt konstigt eftersom att hon alltid har varit som ett lamm.
Så jag tog hem hästen och jag märkte inte något speciellt med henne. Men jag lät henne stå cirka två månader för att jag tänkte mig att hon kanske fått trauma av händelsen då dom rymde. Jag började sätta igång henne och hon var som vanligt lugn och sansad. Men när hon kommit upp i lite mer topp kondition i början av våren så började det när jag var ute på en uteritt med en tjej i stallet. När vi skulle gallopera så tog det kanske tre meter innan hon flög rakt upp i luften och jag seglade säkert två meter över sadeln och hade inte en chans att landa på hästen. Jag satte mig upp igen och samma sak hände säkert fem gånger fastän jag höll mig fast i bak och framvalvet på sadeln. Så jag kollade upp båda mina sadlar och även lät dom kolla igenom henne efter spänningar osv. Men ingenting. Efter några veckor med detta beteende så försvann det ett tag. Nu har jag börjat ett ridgymnasium i kungsbacka och till en början var hon som vanligt, lugn. Men efter cirka en och en halv månad så kommer lite av detta beteende fram igen. Hon flyger rakt upp i luften då jag ska galoppera ute då hon drar iväg och jag försöker få in henne en aning. Även inne i ridhuset blir hon på vissa delar jätterädd och sticker helt utan förvarning, brallar och verkar jätterädd. Medans det kan gå nån gång då hon inte bryr sig alls och sen helt plötsligt kan jag komma och skritta och hon flyger helt utan anledning. Eller det kan ju förstås vara något men det är ingenting som jag har märkt så som ljud till exempel. Sen blir hon också väldigt stressad av när andra hästar galopperar bakanför henne eller liknande.

Sen så är hon väldigt vaken och nyfiken på allt och alla. Måste alltid pilla på något när man står och gör iordning i boxen och när ja rider och står stilla för att göra något så vill hon gärna tugga på tygeln eller liknande.
Jag har nyligen(två veckor sedan) varit och undersökt hela henne på klinik. Kollade tänderna, böjprov, röntga ryggen, arbetsprov, han kände igenom rygg och nacke samt kors och länd. Allting utan anmärkning.

Så om ni har tips eller liknande så är jag väldigt öppen för förslag. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Förändrat beteende??

Jag har en häst som blivit väldigt illa behandlad (misshandlad) någon ägare före mig. Han gick från att vara lugnet själv till bli en häst som gjorde alla skolor ovan mark vid ridning och även vid viss hantering. Det är nu snart tio år sedan jag fick honom och i alla normal hantering är han lugn och trygg idag. Men han blir väldigt lätt stressad av nya eller oväntade saker. Den stressen visar sig med att han inte kan vara stilla och att han vill ha något att tugga på. Det kan vara allt från min jacka till grimskaftet man håller honom i, gäller att vara ganska snabb om man inte ska få allt söndertuggat.
Så någon egentlig lösning har jag inte men jag har som sagt varit med om liknande. I början när jag fick honom var han rent ut sagt farlig och anföll. Idag är han som en hund som följer mig lös överallt och även som kommer när man kallar på honom. Men om han blir pressad av någon ovanlig situation kan fortfarande slå över och bli väldigt stressad med allt vad det innebär.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 494
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 532
Senast: JohannaB
·
Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
633
Senast: Corax
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp