Bukefalos 28 år!

Hjälp.. ;)..

cress

Trådstartare
Har en fråga,
Jag har haft min 08 på träning i en månad, hos Utbildad tränare islandshäst.....

Han har fortfarande inte någon tölt alls.. Han har aldrig visat ett tölt steg,Ett steg som närmar sig tölten har han visat 1 ggr möjligtvis, Och då han ser en snygg tjej.. Han är ju Hingst eller något ingen vet ju vad han är, ni som vet historien vet ju.. ;))..

Nu ska Jag skicka i väg honom igen, om två månader, till en annan.. Först måste vi eller han genom gå ett blodprov så vi vet om han är Hingst eller valack.. Tänkte ta det nu i Januari i samband med vaccination och tandkoll..

Men Vad händer om inte denne heller hittar tölt.. Vad gör man då?!.. Han är ju mitt framtids hopp, men en tregångare vill Jag ju inte ha :(

Vet inte varför Jag skriver det här inlägget för, men man blir ju lite frustrerad och plånboken sinar ;)..
God fortsättning :)
 
Sv: Hjälp.. ;)..

Hur länge och mycket är han riden? Fungerar de andra gångarterna bra/ är han ren i dem? Drabbas inte av panik än. :) För vissa tar det längre tid än andra.
 
Sv: Hjälp.. ;)..

Nuförtiden kan de ju göra DNA prov för att se om hästen har de genetiska förutsättningarna för att kunna tölta.

Men med styrka för att samla sig så kommer det säkert. Fast man har ju mött en o annan tregångare så risken finns ju. Jag har själv en tregångare(eller treochetthalvtgångare) men han är lika kär del av familjen ändå. Men det är kanske skillnad för jag köpte honom som tregångare o visste att han kanske aldrig skulle tölta. Han fick bygga styrka o muskler i flera år innan han visade ens en tillstymmelse till tölttakt. Han kan ffde inte tölta som en gångart, men han kan göra rörelser som liknar det. Dock slutade vi träna när han fick spatt.

Hoppas det går bra med din häst, ha tålamod och stressa inte fram något så det blir fel. Det finns saker du kan träna själv, skolorna i skritt och galoppfattningar t.ex.hjälper mycket. Men det finns nog andra här som kan tipsa bättre om töltstärkande förberedelser.
 
Sv: Hjälp.. ;)..

Långt ifrån alla hästar töltar redan efter en månad, det är inget konstigt med det. Tvärtom, det är väl snarare undantag än regel. Speciellt hos fyrgångare kan det ta tid att "lirka fram" tölten, jag har själv haft en sådan unghäst. Hon behövde tid och det blir ju dyrt om man har dem i träning. Men när tölten väl kom var den hur bra som helst, och nu tävlas hon på SM-nivå :-)
Jag hade inte oroat mig, skickat honom till en duktig tränare och försökt acceptera att det tar tid (och pengar).
 
Sv: Hjälp.. ;)..

Litet trådkap kanske.. :angel:

Jag har ganska så nyligen börjat med Islandshästar och köpte i somras ett 2 årigt sto som visat tölt både i hagen och på ridbanan. Innebär detta att hon är en "naturtöltare"? Jag har sett i många annonser att det står "naturtöltare", både på unghästar och äldre inridna Isisar.

Sedan undrar jag om de som visar tölt i hagen t ex har lättare för tölt under ryttare sedan än de Isisarna som inte töltar i hagen?
 
Sv: Hjälp.. ;)..

Står ett sto på samma ställe som jag har min ena. Med henne tog det ett år att få fram bra tölt. Nu är det hennes paradgren och hon är tävlad på nationell nivå när hon var yngre.
Så kvalitén på tölten behöver inte alls påverkas av att den är svår att få fram. :)
 
Sv: Hjälp.. ;)..

Vi kan byta, min grabb töltar helst av allt och jag vill inte ha ngn j*vla tölt!
Jag skulle kunna döda för att han skulle förvandlas till 3 gångare..

Så töltmaskin bortskänkes - dock vill jag behålla kropp, själ och personligheten :p
 
Sv: Hjälp.. ;)..

Nejdå, tölten kan faktiskt försvinna lite när inridning påbörjas. Dock är det i sig inga stora problem, eftersom då finns tölten underliggande och är således lätt att ta fram. Värre är det för de hästar som aldrig visat ett enda steg i tölt, dessa måste ofta introduceras i en lateral rörelse och den träningen kan ta sin lilla tid. Det finns exempel på hästar som inte kommit i bra tölt förrän runt 7-8 års ålder.
 
Sv: Hjälp.. ;)..

Vi kan byta, min grabb töltar helst av allt och jag vill inte ha ngn j*vla tölt!
Jag skulle kunna döda för att han skulle förvandlas till 3 gångare..

Så töltmaskin bortskänkes - dock vill jag behålla kropp, själ och personligheten :p

Varför har du Islandshäst överhuvudtaget då? Det är ju lite för tölten man väljer att ha Islandshäst... eller? :bow:
 
Sv: Hjälp.. ;)..

Om han inte visat någon tölt alls så kan det vara ett bra alternativ att rida honom själv och stärka upp honom under ett halvår eller så och sedan försöka igen hos tränare.. Tölten kommer ofta med styrkan och det kan bli väldigt dyrt att ha honom i träning ändå tills tölten kommer fram.
 
Sv: Hjälp.. ;)..

KL
Finns det ingen här med en Askur-avkomma? (Silverfärgade Askur alltså, som numera bor i Danmark.)

En del av dem har ju behövts verkligen ridas fram tölt på. Tänkte att nån av dem kanske kan ha tips/tankar/funderingar om hur de jobbat/tänkt :)
 
Sv: Hjälp.. ;)..

Varför har du Islandshäst överhuvudtaget då? Det är ju lite för tölten man väljer att ha Islandshäst... eller? :bow:

Jag håller med om töltens förträfflighet, men islandshästar har ju så många flera goda egenskaper. Som det fantastiska lynnet tex. Och ibland blir man förälskad i en häst och inte rasen. Så jag kan tänka mig flera anledningar till varför pulkaslurk blivit med islandshäst men önskar att det vore en tregångare (även om jag själv aldrig skulle välja bort tölten. :love: )
 
Sv: Hjälp.. ;)..

Nej, för mig ringer det ingen klocka..

Man behöver inte välja Islandshästen bara för att man vill ha en liten häst med bra lynne. Det finns MÅNGA andra raser som påminner om Islandshästen, både till lynnet och rent utseendemässigt.

För mig väger det allra tungsta argumentet för att man väljer en Islandshäst för töltens tjusning..
 
Sv: Hjälp.. ;)..

Jag red in en hingst (numera vallack) efter Askur för något år sedan och under dom tre månaderna han var i träning hos mig visade han aldrig tölt, inte under ryttare eller fritt i hagen, dom andra gångarterna var rena och utfördes med lätthet men någon tölt såg jag ldrig skymten av.
Jag tror att han började tölttränas ca 1år efter inridning och då hittade han lite tölt, men den är långt ifrån "färdig" och han faller inte naturligt in i den.
 
Sv: Hjälp.. ;)..

Fast om man anser att tölten är rasens enda speciellt attraktiva egenskap, så finns det ju fler töltande raser.
För mig har rasen många egenskaper som passar och tilltalar mig som jag inte hittat kombinerade i någon annan specifik ras, tölten och passen är bara två av dem.
 
Sv: Hjälp.. ;)..

Varför har du Islandshäst överhuvudtaget då? Det är ju lite för tölten man väljer att ha Islandshäst... eller? :bow:

Jadu jag skulle aldrig ha en islänning och absolut inte en till fux och vad kom jag hem med?
Jo en fuxfärgad islänning...

Jag valde inte honom för att han kan tölta, jag valde honom för att han är en underbar individ som både jag och sambon blev kära i vid första ögonkastet av att bara se hans annonsbild.
Han har en utstrålning som inte så många andra har och den älskar jag.
Sen är vi av samma skrot och korn och vi passar otroligt bra ihop förutom den lilla detaljen att han älskar tölt och jag gärna slipper...
Han är liksom sååå mycket mer än en islänning som kan tölta, han är min själsfrände och det sitter inte i rasen vem man klickar så fullständigt med.
Därför fick han följa med hem mitt lilla hjärta.
 
Sv: Hjälp.. ;)..

Han har bra stam: E : Prins Från Wreta UE: Odur Fra Brún..

Det är klart det tar tid, och Jag har ingen brådska.. Bara kul att höra era erfarenheter, och vissa säger ju att man inte ska vänta förlänge med hästar utan tölt, ju längre man väntar desto svårare kan det liksom bli....
 
Sv: Hjälp.. ;)..

Nej, för mig ringer det ingen klocka..

Man behöver inte välja Islandshästen bara för att man vill ha en liten häst med bra lynne. Det finns MÅNGA andra raser som påminner om Islandshästen, både till lynnet och rent utseendemässigt.

För mig väger det allra tungsta argumentet för att man väljer en Islandshäst för töltens tjusning..

Vilka andra hästraser påminner om islandhäst i lynne och utseende. Jag har svårt att komma på vilken annan ras som som ras är så små, kraftfulla och explosiva när man sitter på och santidigt så snälla lugna och lätthanterade från marken.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 259
Senast: Karminnie
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 893
Senast: Vogue
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 253
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp