Bukefalos 28 år!

Spender

Trådstartare
Hej,
jag har en 17 årig travare (vet ej om det spelar roll eller ej) som jag börjar tappa tålamodet med.

När jag fick honom för tre år sedan var han totalt förstörd kunde inte trava var hur skygg som helst och gjorde allt efter sitt egna huvud. Det har blivit bättre och jag kan rida på honom utan att vara rädd att det ska hända nått. Men att släppa ihop honom med andra hästar är ofta en mardröm då han jagar och sparkar osv även fast det är hästar han har träffat innan så måste han bråka varje gång de får mat eller släps ut i hagen, detta lugnar sig ofta efter en stund och de kan till och med äta ur samma hö hög.

Men kommer jag och ska hämta honom när när det inte är kväll och han vill in o äta så bara sticker han och ibland får jag ge upp o gå därifrån utan häst. Jag har försökt med godis men då tar han godisen och sticker iväg. Det händer att han kickar efter mig om jag försöker att få tag i honom allt för mycket men han har aldrig träffat.

Si stallet funkar det oftast bra och han kan stå lös utan att gå nånstans (han hänt att han bara har gått när han inte har nån lust längre men inte på senaste tiden) men han hugger efter mig när jag sadlar och sätter på täcken och han drar bort huvudet när jag försöker klappa honom..
Samma sak gäller vi lastningen han är inte rädd eller så utan han bara vill inte han ställer sig halft uppe på rampen och sover, han vill inte helt enkelt.... (det tog tre timmar att få in honom sist och då lyfte pappa upp rampen så att han var tvungen att ta sista steget in)

Han kan vara hur snäll som helst men bara på hans villkor och jag vet inte vad jag ska göra längre om det inte blir nån förändring snart måste jag ta bort honom och det är det sista jag vill!
Men jag kan inte ha en häst som bara kan själv och inte gör nått han inte känner för samt inte litar på mig och har respekt för mig.

Jag tänkte vända mig till er och höra om det finns nån som kan hjälpa mig att få honom att respektera och lite på mig samt lyssna även fast han inte vill?

Det kanske är viktigt att säga att han gick som hingst tills han var fem och då skulle han slaktas för att han var totalt ohanterbar :/ Han är alltid flockledare det spelar ingen roll hur ranghög den andra hästen påstås vara. men sen har han rest runt massor och har nog aldrig riktigt fått ett tryggt hem. Dock så har han varit hos mig i tre år nu och jag börjar som sagt tappa tålamodet och det känns som vi har suttit fast på samma plats i ett år nu.
 
Sv: Hjälp!

Att han hugger efter dig när du sadlar och lägger på täcke säger mig att det skapar obehag för honom. Och det i sin tur kan göra honom svårfångad, att han inte litar på dig (du utsätter honom för obehag/smärta, han förknippar dig med detta). Det i sin tur gör att du får svårt i övrig hantering.

Har du gjort en veterinärgenomgång? Sitter utrustningen som den ska?

För mig låter det som en häst som är mycket missnöjd med sin tillvaro, och det enda sättet hästen kan kommunicera detta är på det sätt du beskriver att din häst uppför sig.
 
Sv: Hjälp!

Jo men det trodde jag med men jag har lagt på täcket super försiktigt och sadeln sitter bra ET har kollat. Men jag förstår absolut vad du menar och jag tror definitivt också att han inte litar på mig men jag vet inte vad jag ska göra för att få det bättre.
Han är ännu värre med andra människor och om han inte tycker om någon så typ sparkar han och hugger efter dem. Det finns flera som vägrar hantera honom för att han är så himla "elak". Personligen tycker jag inte att han är det utan jag ser ju också att han har inte har nån tillit men jag känner att han måste ändra på sig nu och såklart så vill jag hjälpa honom men jag vet inte hur...
Jag tror säker att han har blivit misshandlad innan för annars så hade han nog inte varit så som han är men jag har själv aldrig slagit honom eller liknande det har väll hänt att jag har ryckt till i kedjan lite om han har sparkat efter en annan häst eller gjort något jag verkligen inte bara kunde korrigera med rösten men annars är jag försiktig med honom.
 
Sv: Hjälp!

Är det inte bättre att han får somna in då?

Du har haft honom i tre år och han litar inte på dig.
Han är kollad och bör inte ha ont, beteendet kommer ju då av andra orsaker. Bra mår han tydligen inte.
Han hugger och sparkar efter både dig och andra, så pass att folk inte vill hantera hästen längre.
En häst som är 17 år är inte så lätt att ändra på. Han har uppenbarligen haft ett tufft liv och det sätter sina spår.
 
Sv: Hjälp!

För mig låter det som om han har får bestämma alldeles för mycket. Allt är på hans villkor och du bara fogar dig och mesar med honom. Missförstå mig inte, jag menar inte att du ska börja slå honom och hålla på utan vara den som bestämmer. Kan det vara så att han egentligen är en väldigt osäker häst som behöver att någon tar kommandot?

Vi hade en ponny som blev som förbytt när någon kom och "mesade" med henne. Hon kunde både sparkas och bitas mot människor som inte vara bestämda och på samma gång lugna.

Sedan undrar jag varför du tog den hästen alls? Det finns ju så många trevliga hästar att hålla på med. Jag förstår om du efter 3 år ger upp.
 
Sv: Hjälp!

Har också haft en häst som visade missnöje (sparkade) vid täckning och sadling. Hon hade ont i ryggen.

Är också inne på Lovisaleonora's linje att den kan ha ont.

Avliva eller utred hästen ordentligt.
 
Sv: Hjälp!

Men alltså att sparka efter folk i hagen är väl ändå inte att ha ont. Nä, jag tycker det verkar som om den inte har några gränser i sitt liv och den lever fullan rövare med allt och alla.
 
Sv: Hjälp!

Nej, det är en markering att man inte vill ha med individen att göra. "Stick och brinn!" ungefär.

En häst som tycker det är roligt och trevligt att bli hanterad är sällan svårfångad och sparkar mot folk.
 
Sv: Hjälp!

Det ena behöver inte utesluta det andra.

Problemet med sadling/täckning och sparkandet mot folk behöver alltså inte ha med varandra att göra.
 
Känns som ett svårt fall faktiskt. Tråkigt när du tycker om hästen så mycket också. Visst skulle man kunna rekomendera att kolla igenom honom ordentligt, sedan påbörja en stor mängd med ledarskapsövningar, samt att du försöker börja om på ruta ett med honom igen.
Men det är taskigt mot dig att utstå det här också. Och framför allt kanske farligt. Jag vet inte hur du känner men jag kan tänka mig att du är lite ledsen då och då över det hela. Min häst och jag hade problem när han var yngre. Det hände en grej när vi var påväg ut i hagen (ärligt talat tror jag inte att varken han eller jag fattade vad) men det sa bara "pang!" Sen kunde vi inte förstå eller känna tillit till varandra. Jag var jätterädd och grät ganska mycket, för jag kände att jag inte klarade av honom. Han vände rumpan till, sparkade och slog med hovarna, högg, sprang iväg och tillät mig aldrig att komma upp på hans rygg igen. Vi kollade om han hade ont eller så, men inget var det fel på. Det var bara vi två som inte klaffade.

Så en dag när vi stod vi hagen och tittade på honom (min mamma och jag) var det som om han tittade tillbaka och hans blick bad liksom om ursäkt. Jag var nära på att ge upp honom men just då kände jag att det kunde vara värt att kämpa. Så jag kämpade. Jag gjorde ledarskapsövningar och började gå tillbaka till basics. Borstade mycket och kelade i stallet där han liksom din häst var snäll. Sen började jag sadla (vilket han protesterade mot) och då kelade jag, berömde, sen tog jag av sadeln. Sånt gjorde jag ett tag. Sen kämpade jag arslet av mig och fick kväva min rädsla när jag ledde honom mellan stall och hage, men tillslut var vi tillbaka till det normala igen. Och en dag så fick jag äntligen sätta foten i stigbygeln och rida honom igen.

Så om du verkligen tror att det finns något värt att kämpa för, börja om. Kanske bara sadla och sadla av, gör det roligt och beröm när han uppför sig som du önskar, straffa när han grinar till. Och då behöver du inte slå. Hugger han, visst säg till med en smäll. Men annars så kan det ibland hjälpa att ignorera ett hotfullt beteende, alltså om han kanske bara viftar lite med hoven eller skakar dumt på huvudet. Märker han att han inte kan skrämma dig så kanske han ger sig. Prova, men var försiktig.
En del hästar måste inte ha ont av sadeln, utan kan ha fått för sig att hela momentet är jobbigare än vad det egentligen är. Eftersom du säger att det inte är något fel på häst eller sadel.

Gällande lastning tror jag bara att du får försöka fånga hans uppmärksamhet bättre och öva, öva och öva. Ge dig inte. Har du tillgång till en hästkärra som du kan öva på, gör det.

Om man börjar smått kan man nå större mål.
Jag säger inte att allt det här kan fungera, men ge det en chans. Framför allt så får du känna av själv om det är värt att jobba med honom, men akta dig. Håll din egen säkerhet främst.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Trassel12
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 252
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 220
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp